PYTANIE

Proszę o wskazanie obowiązków pracodawcy w razie powzięcia informacji o wystąpieniu zakażenia COVID-19 u pracownika. Na podstawie obowiązujących przepisów nie ma jasności, jakie one są.

ODPOWIEDŹ

Na gruncie samego prawa pracy takich wytycznych faktycznie nie ma. W związku z tym inspekcja pracy wskazuje, aby taką listę obowiązków uzgodnić z inspekcją sanitarną. Warto ustalić chociażby, czy należy dokonać dezynfekcji zakładu pracy, a może wystarczy samo wietrzenie pomieszczeń. Na pewno jednak osobę podejrzaną o zakażenie należy odsunąć od pracy i wysłać do domu.
Zalecana procedura w przypadku uzasadnionego podejrzenia, że pracownik jest zakażony wirusem SARS-CoV-2, jest następująca:
1. Poinformowanie o zagrożeniu pracowników - z art. 2071 ustawy z 26 czerwca 1974 r. ‒ Kodeks pracy (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1320; dalej: k.p.) wynika obowiązek pracodawcy przekazania pracownikom informacji o zagrożeniach dla zdrowia i życia;
2. Poinformowanie o sytuacji powiatowej stacji sanitarno-epidemiologicznej - wynika to z art. 5 ustawy z 5 grudnia 2008 r. o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1845);
3. Podjęcie działań, które doprowadzą do zorganizowania pracy w sposób zapewniający bezpieczeństwo (art. 207 par. 2 k.p.), które w tym konkretnym przypadku mogą polegać na:
- zarządzeniu dezynfekcji stanowiska pracy chorego pracownika i narzędzi, których używał;
- wydaniu polecenia pracy zdalnej tym pracownikom, którzy mogą tak pracować - do czasu wydania decyzji w sprawie kwarantanny przez sanepid;
- wydaniu polecenia wykorzystania zaległego urlopu;
- w przypadku pracowników, którym nie da się zlecić pracy zdalnej (wobec braku regulacji, w zależności od sytuacji i zaleceń sanepidu do czasu rozstrzygnięcia przez sanepid, czy osoby te będą objęte kwarantanną, czy nie) - zarządzenie przestoju albo porozumienie się z pracownikiem co do zwolnienia z obowiązku świadczenia pracy bądź wykorzystania bieżącego urlopu wypoczynkowego albo zadecydowanie o kontynuacji pracy, jeżeli zapewni się bezpieczne i higieniczne warunki pracy.
Podstawa prawna:
  • art. 207 § 2, art. 2071 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (j.t. Dz.U. z 2020 r. poz. 1320),
  • art. 5 ustawy z dnia 5 grudnia 2008 r. o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi (j.t. Dz.U. z 2020 r. poz. 1845).
Agnieszka Baran
ekspert z Centrum Poradnictwa PIP w Głównym Inspektoracie Pracy
Piotr Dziwiński
ekspert z Centrum Poradnictwa PIP w Głównym Inspektoracie Pracy