Pracownica przynajmniej będzie musiała zdać egzamin ze służby przygotowawczej, ponieważ pomimo wieloletniego doświadczenia na stanowisku starszy referent i główny księgowy dotychczas go nie zdawała. Należy zwrócić uwagę, że może być ona zatrudniona na stanowisku głównego księgowego u kolejnego pracodawcy na czas określony sześć miesięcy oraz co do zasady powinna w tym czasie odbyć służbę przygotowawczą i zdać egzamin, o którym mowa w art. 19 ust. 4 ustawy o pracownikach samorządowych (dalej: u.p.s.). Wyjątkowo, na podstawie art. 19 ust. 5 u.p.s., na umotywowany wniosek osoby kierującej komórką organizacyjną, w której pracownica zostanie zatrudniona, kierownik jednostki może ją zwolnić z obowiązku odbywania służby przygotowawczej, jeżeli jej wiedza lub umiejętności umożliwiają należyte wykonywanie obowiązków służbowych na stanowisku głównego księgowego. Zwolnienie to nie uchyla natomiast obowiązku zdania egzaminu ze służby przygotowawczej. W związku z tym, jeśli nowy bezpośredni przełożony głównej księgowej, w razie wygrania konkursu, zwolni ją z obowiązku odbywania służby przygotowawczej, to i tak pracownica ta nadal będzie musiała przystąpić do egzaminu ze służby przygotowawczej i zdać go. To zaś będzie warunkiem zawarcia kolejnej umowy o pracę (kontynuacji zatrudnienia) po upływie sześciu miesięcy.
Przepisy oświatowe nie wskazują na możliwość nagrywania przebiegu zebrania rady pedagogicznej. Również tego nie zabraniają. Stanowią natomiast w art. 73 ust. 2 prawa oświatowego (dalej: u.p.o.), że zebrania rady pedagogicznej są protokołowane. Ponadto przepis ten mówi, że rada pedagogiczna ustala regulamin swojej działalności. Zatem nie można wykluczyć, że w akcie tym rada przewidzi utrwalanie przebiegu zebrań.
Nauczycielka nie jest uprawniona do skorzystania w 2021 r. z urlopu dla poratowania zdrowia, gdyż nie spełnia wymogu stażu siedmiu lat w samorządowej oświacie bezpośrednio przed urlopem zdrowotnym. Zgodnie z art. 73 ust. 1 Karty nauczyciela (dalej: KN) nauczycielowi zatrudnionemu w pełnym wymiarze zajęć na czas nieokreślony, po przepracowaniu nieprzerwanie co najmniej siedmiu lat w szkole w wymiarze nie niższym niż połowa obowiązkowego wymiaru zajęć, dyrektor szkoły udziela urlopu dla poratowania zdrowia. Przy czym w myśl art. 73 ust. 1a i 4 KN okres siedmioletniej pracy w szkole, uzasadniający prawo do urlopu, powinien przypadać bezpośrednio przed datą rozpoczęcia urlopu oraz uważa się go za nieprzerwany, jeżeli nauczyciel podjął zatrudnienie w szkole nie później niż w ciągu trzech miesięcy po ustaniu poprzedniego stosunku pracy w tej samej lub innej szkole. Ale uwaga, zgodnie z art. 3 pkt 2 KN, ilekroć w ustawie jest mowa o szkołach bez bliższego określenia, to rozumie się przez to przedszkola, szkoły i placówki oraz inne jednostki organizacyjne wymienione w art. 1 ust. 1 KN, a także odpowiednio ich zespoły. Z kolei ten ostatni przepis wymienia jednostki oświatowe, w tym szkoły, prowadzone przez jednostki samorządu terytorialnego. Szkoły prowadzone przez fundacje wymienione są w art. 1 ust. 2 pkt 2 KN. Oznacza to zatem, że pojęcie szkoły użyte w art. 73 ust. 1 KN nie obejmuje szkoły niesamorządowej. Do stażu uprawniającego do urlopu dla poratowania zdrowia nie wlicza się więc okresu pracy w tej placówce. Nauczycielce nie można też wliczyć dziesięcioletniego okresu pracy w szkole samorządowej z uwagi na wieloletnią przerwę w pracy w tej szkole. Sumowanie okresu możliwe jest, gdy przerwa nie trwa dłużej niż trzy miesiące. Wskazać należy, że przedstawiona interpretacja jest ważna z tego powodu, że spełnienie wymogu stażu uprawniającego do urlopu dla poratowania zdrowia weryfikuje dyrektor szkoły, a nie lekarz medycyny pracy.
Dodatek przysługujący pracownikowi socjalnemu za pracę w terenie należy do grupy stałych składników wynagrodzenia. Tym samym powinien zostać włączony do podstawy obliczenia nagrody jubileuszowej w kwocie należnej w miesiącu nabycia do niej prawa lub w dniu jej wypłaty, o ile jest to dla zatrudnionego korzystniejsze. Zgodnie z art. 121 ust. 3a ustawy o pomocy społecznej, w brzmieniu z 30 maja 2021 r., pracownikowi socjalnemu zatrudnionemu w pełnym wymiarze czasu pracy w samorządowych jednostkach organizacyjnych pomocy społecznej, do którego podstawowych obowiązków należy świadczenie pracy socjalnej lub przeprowadzanie rodzinnych wywiadów środowiskowych poza siedzibą jednostki, przysługuje wypłacany co miesiąc dodatek do wynagrodzenia w wysokości 400 zł. W przypadku zatrudnienia w mniejszym wymiarze czasu pracy dodatek przysługuje w wysokości proporcjonalnej do czasu pracy. Prawa i obowiązki pracowników zatrudnionych w samorządowych jednostkach organizacyjnych pomocy społecznej regulują przepisy o pracownikach samorządowych. Dlatego do nagrody jubileuszowej należy stosować par. 8 ust. 5 rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych. Przepis ten mówi, że podstawę obliczenia nagrody jubileuszowej stanowi wynagrodzenie przysługujące pracownikowi samorządowemu w dniu nabycia prawa do nagrody, a jeżeli dla pracownika samorządowego jest to korzystniejsze – wynagrodzenie przysługujące mu w dniu jej wypłaty. Z kolei art. 38 ust. 4 ustawy o pracownikach samorządowych stanowi, że nagrody jubileuszowe oblicza się według zasad obowiązujących przy ustalaniu ekwiwalentu pieniężnego za urlop wypoczynkowy. W rezultacie ustalając wysokość gratyfikacji, należy uwzględnić zarówno stałe, jak i zmienne składniki wynagrodzenia. Stosownie zatem do par. 15 rozporządzenia ministra pracy i polityki socjalnej w sprawie szczegółowych zasad udzielania urlopu wypoczynkowego, ustalania i wypłacania wynagrodzenia za czas urlopu oraz ekwiwalentu pieniężnego za urlop składniki wynagrodzenia określone w stawce miesięcznej w stałej wysokości uwzględnia się przy ustalaniu ekwiwalentu w wysokości należnej w miesiącu nabycia prawa do tego ekwiwalentu. Z kolei sposób uwzględniania zmiennych elementów płacy zależy od tego, za jaki okres one przysługują. I tak, zmienne składniki wynagrodzenia włącza się do podstawy wymiaru nagrody jubileuszowej w średniej wysokości wypłaconej pracownikowi w okresie:
- 3 miesięcy bezpośrednio poprzedzających miesiąc nabycia prawa do nagrody – jeżeli przysługują one za okresy nie dłuższe niż miesiąc,
- 12 miesięcy poprzedzających miesiąc nabycia prawa do nagrody – jeżeli przysługują one za okresy dłuższe niż miesiąc.