Przedstawiamy wytyczne dotyczące funkcjonowania branży kasynowej w trakcie epidemii COVID-19 w Polsce przygotowane przez Ministerstwo Rozwoju w konsultacji z Głównym Inspektoratem Sanitarnym.

Celem wdrażanych procedur jest:

  • Dodatkowe zwiększenie bezpieczeństwa pracowników oraz klientów kasyna.
  • Minimalizowanie ryzyka zakażenia klientów i pracowników kasyna.
  • Ograniczenie liczby kontaktów na terenie kasyna w danym przedziale czasowym, w ramach zabezpieczenia przed możliwym zakażeniem.
  • Kompleksowe działanie dostosowane do etapu zaawansowania stanu epidemii.

Wytyczne zostały podzielone na cztery części:

  • Zapewnienie bezpieczeństwa pracownikom/obsłudze.
  • Zapewnienie bezpieczeństwa w kasynie.
  • Procedury zapobiegawcze: podejrzenie zakażenia koronawirusem u pracowników.
  • Procedury postępowania w przypadku podejrzenia u osoby/klienta zakażenia koronawirusem.

Zapewnienie bezpieczeństwa pracownikom/ obsłudze:

  • Pracownik, który mógł zarazić się koronawirusem poza miejscem świadczenia usług/wykonywaniem pracy, nie powinien przychodzić do pracy. Powinien pozostać w domu, skontaktować się z lekarzem POZ, w tym skorzystać z teleporady medycznej, a w razie pogarszania się stanu zdrowia wezwać pogotowie ratunkowe. Zaleca się poinformowanie pracowników o bezwzględnym pozostaniu w domu, jeśli mają przynajmniej jedną z cech infekcji takich jak: katar, kaszel, podwyższona temperatura, trudności w oddychaniu lub bóle w klatce piersiowej, w celu zapewnienia bezpieczeństwa pozostałych pracowników i klientów.
  • Rekomenduje się poinformowanie pracowników i klientów o nieprzychodzeniu do kasyna w sytuacji stwierdzenia u siebie niepokojących objawów choroby zakaźnej, po kontakcie z osobą chorą, zakażoną, izolowaną lub w kwarantannie.
  • Ustalenie zadań i procesów, które zwykle wymagają interakcji i określenie sposobów ich modyfikacji, aby zwiększyć fizyczne odległości między pracownikami i zachować bezpieczeństwo pracy zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa (noszenie maseczek zasłaniających nos i usta, minimum 1,5 m między pracownikami).
  • Podzielenie zmian pracy w celu zwiększenia bezpieczeństwa pracowników przebywających w danym momencie na terenie kasyna, stosownie do możliwości.
  • Zmniejszenie liczby pracowników korzystających w tym samym czasie ze wspólnych obszarów, np. pomieszczenia socjalnego, szatni itp. W pomieszczeniach tych zaleca się, aby liczba osób z nich korzystających umożliwiała zachowanie dystansu społecznego minimum 1.5 m.
  • Spotkania i narady wewnętrzne, jeśli są niezbędne, powinny trwać możliwie krótko i być przeprowadzane przy otwartych oknach, preferowany kontakt telefoniczny oraz mailowy.
  • Dołożenie wszelkich starań, aby stanowiska pracy/miejsca urządzania gier były czyste i higieniczne, szczególnie po zakończonym dniu pracy. W szczególności należy pamiętać o dezynfekcji powierzchni dotykowych i przedmiotów takich jak: klamki, uchwyty, blaty, brzegi stołów, poręcze krzeseł, przyciski i gałki automatów, terminale płatnicze, czy żetony do gry, karty do gry w karty.
  • Zapewnienie pracownikom środków ochrony osobistej (maseczki, rękawice jednorazowe) lub preparaty do dezynfekcji rąk.

Zalecenia dla pracowników:

  • przed rozpoczęciem pracy obowiązkowo należy umyć ręce wodą z mydłem i zdezynfekować osuszone dłonie środkiem na bazie alkoholu (min. 60%);
  • nosić maseczkę do zasłaniania ust i nosa i dopilnować aby pracownicy prawidłowo nosili maseczki tzn.: zakryty nos i usta oraz rękawice ochronne podczas wykonywania obowiązków;
  • zachować bezpieczną odległość 1,5 m od klientów i współpracowników;
  • w trakcie pracy regularnie, często i dokładnie myć ręce wodą z mydłem zgodnie z instrukcją znajdującą się przy umywalce i dezynfekować osuszone dłonie środkiem na bazie alkoholu (min. 60%);
  • podczas kaszlu i kichania nie ściągać maseczki, zakryć usta i nos zgiętym łokciem lub chusteczką - jak najszybciej wyrzucić chusteczkę do zamkniętego kosza i umyć ręce; prawidłowo zmienić maseczkę na nową/ czystą;
  • starać się nie dotykać dłońmi okolic twarzy, zwłaszcza ust, nosa i oczu.

Zapewnienie bezpieczeństwa w kasynie:

  • Rozmieszczenie na terenie kasyna materiałów informacyjnych dotyczących przestrzegania procedur sanitarnych i odpowiednich środków ochrony osobistej w formie umożliwiającej zapoznanie się, ale nie ulotek (plakat, instrukcja przymocowana w dostępnym miejscu, monitor LCD itp.).
  • Zakaz spożywania napojów lub posiłków w obiekcie.
  • Pracownicy zobowiązani są do zachowywania bezpiecznego (zgodne z powszechnie obwiązującymi przepisami prawa) dystansu pomiędzy sobą i klientami. Nadzorują również przestrzeganie przez klientów utrzymywania bezpiecznego dystansu oraz noszenia prawidłowo założonych maseczek zasłaniających usta i nos.
  • Należy często wietrzyć pomieszczenia, czyścić je i dezynfekować urządzenia i przedmioty często dotykane oraz zapewnić przestrzeganie tych zasad.
  • Stosowanie szyb ochronnych typu pleksi na stanowiskach kasowych i recepcyjnych, a także w miejscach urządzeń/przedmiotów przymocowanych na stałe, jeśli nie można zapewnić bezpiecznej odległości między użytkownikami/pracownikami.
  • Wyznaczenie (np. na podłodze) w częściach wspólnych bezpiecznego dystansu pomiędzy osobami, tj. przed recepcją, kasą itp.
  • Ograniczenie liczby gości poprzez ograniczenie dostępnych miejsc do gry w celu zapewnienia bezpiecznego dystansu między grającymi wynosząca minimum 1.5 metra (zgodne z powszechnie obwiązującymi przepisami prawa).
  • Ustalenie liczby klientów mogących przebywać w danym obiekcie/pomieszczeniu wg aktualnie obowiązującego prawa i umieszczenie takiej informacji w widocznym miejscu oraz zapewnienie przestrzegania tej zasady.
  • Dozowniki z płynem do dezynfekcji rąk dostępne dla pracowników i klientów w obszarze: wejścia, wyjścia, WC (mydło w płynie wraz z instrukcją mycia rąk), pomieszczeń socjalnych, każdej sali oraz przy stanowiskach służących do gry w odstępie nie mniejszym niż 1 na 15 m2. Należy zadbać o ciągły dostęp do środka do dezynfekcji rąk, nie dopuszczać do braku w dozowniku. Należy także przy dozowniku z płynem do dezynfekcji zainstalować procedurą właściwej dezynfekcji rąk.
  • Zakaz wpuszczania na teren kasyna osoby bez maseczki prawidłowo zasłaniającej usta i nos.
  • Obowiązkowa dezynfekcja rąk przez klienta przy wejściu do kasyna oraz możliwość założenia rękawiczek ochronnych. Zaleca się utworzenie w obrębie kasyna punktu (np. kasa), w którym osoba może nabyć zarówno maseczkę na usta i nos, jak i jednorazowe rękawiczki (odpłatnie lub nie).
  • Nakaz noszenia maseczek zasłaniających usta i nos oraz w miarę możliwości rękawiczek jednorazowych przez personel, klientów oraz kontrahentów w kasynie.
  • Klient wykazujący oznaki choroby, tj. kaszel, katar, duszność i trudności w oddychaniu nie będzie miał wstępu do kasyna, o czym powinien zostać powiadomiony przed wejściem w formie np. wywieszonego plakatu, bądź przez personel kasyna.
  • W kasynie mogą przebywać tylko klienci w liczbie umożliwiającej zachowanie wymaganego dystansu społecznego między osobami (minimum 1.5 m).
  • Przy automatach mogą być zastosowane przesłony odgradzające poszczególnych klientów bądź ustawienie urządzeń w odpowiednio min. 1.5 metrowym odstępie.
  • Regularne i częste czyszczenie powierzchni, z których korzystają klienci lub personel, tj. klamki, poręcze, blaty, oparcia krzeseł, włączniki świateł, itp., a także toalet.

Procedury wykonywane po zakończeniu każdej doby kasynowej:

  • dezynfekcja wszystkich stanowisk do gry oraz wszystkich przedmiotów, z którymi klient miał lub mógł mieć kontakt w trakcie wizyty, w szczególności żetonów, kart do gry, paneli dotykowych przy automatach;
  • od zakończenia dezynfekcji musi minąć rekomendowany przez producenta preparatu dezynfekcyjnego czas, zanim stanowisko lub przedmiot zostanie ponownie udostępniony.

Procedury zapobiegawcze: podejrzenie zakażenia koronawirusem u pracownika/obsługi:

  • Obowiązkowe zapoznanie personelu z wytycznymi związanymi z zakażeniem koronowirusem (przekazanie najważniejszych wytycznych i obowiązków w tym zakresie).
  • Pracownicy powinni zostać poinstruowani, że w przypadku wystąpienia niepokojących objawów, nie powinni przychodzić do pracy, powinni pozostać w domu i skontaktować się telefonicznie z lekarzem POZ, a w razie pogarszania się stanu zdrowia zadzwonić pod nr 999 lub 112 i poinformować o możliwości zakażenia koronawirusem.
  • Zaleca się bieżące śledzenie informacji Głównego Inspektora Sanitarnego i Ministra Zdrowia, dostępnych na stronach gis.gov.pl lub https://www.gov.pl/web/koronawirus/, a także obowiązujących przepisów prawa.
  • W przypadku wystąpienia u pracownika wykonującego swoje zadania na stanowisku pracy niepokojących objawów sugerujących zakażenie koronawirusem należy niezwłocznie odsunąć go od pracy i odesłać transportem indywidualnym do domu. Należy powiadomić właściwą miejscowo Powiatową Stację Sanitarno-Epidemiologiczną i stosować się ściśle do wydawanych instrukcji i poleceń.
  • Pracownik powinien oczekiwać na transport w pomieszczeniu, w którym jest możliwe czasowe odizolowanie go od innych osób lub w wyznaczonej do tego celu przestrzeni zapewniającej odstęp od innych osób na min 1.5 m.
  • Zaleca się ustalenie obszaru, w którym poruszał się i przebywał pracownik, przeprowadzenie rutynowego sprzątania, zgodnie z procedurami oraz zdezynfekowanie powierzchni dotykowych (klamki, poręcze, uchwyty itp.).
  • Rekomendowane jest stosowanie się do zaleceń Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego przy ustalaniu, czy należy wdrożyć dodatkowe procedury, biorąc pod uwagę zaistniały przypadek.

Procedury zapobiegawcze: podejrzenie zakażenia koronawirusem u klienta:

  • Klienta z niepokojącymi objawami wskazującymi na chorobę zakaźną znajdującego się w kasynie należy poprosić o przejście do wyznaczonego miejsca celem czasowego odizolowania go od innych osób, powiadomić dyspozytora medycznego o podejrzeniu zakażenia i zgłosić zdarzenie do kierownictwa obiektu. Zaleca się precyzyjne ustalenie - za pomocą ustawowego systemu audiowizyjnego - obszaru, w którym poruszał się i przebywał klient; przeprowadzenie rutynowego sprzątania tego obszaru, zgodnie z procedurami oraz zdezynfekowanie powierzchni dotykowych (klamki, poręcze, uchwyty itp.). oraz poprosić klientów o opuszczenie lokalu na niezbędny czas dezynfekcji i wywietrzenia pomieszczenia/pomieszczeń.
  • Ustalenie listy pracowników oraz - w oparciu o ustawowy system rejestracji gości kasyna gry-listy klientów obecnych w tym samym czasie w części/częściach obiektu, w których przebywał klient i zalecenie stosowania się do wytycznych Głównego Inspektora Sanitarnego dostępnych na stronie gov.pl/web/koronawirus/ oraz gis.gov.pl odnoszących się do osób, które miały kontakt z zakażonym.
  • Powiadomienie właściwej miejscowo Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej i stosowanie się ściśle do wydawanych instrukcji i poleceń.
Źródło: Ministerstwo Rozwoju, Pracy i Technologii w konsultacji z GIS