Przedstawiamy wytyczne dotyczące funkcjonowania stacji paliw w trakcie epidemii COVID-19 w Polsce przygotowane przez Ministerstwo Rozwoju w konsultacji z Głównym Inspektoratem Sanitarnym.

Celem wdrażanych procedur jest:

  • Dodatkowe zwiększenie bezpieczeństwa pracowników (obsługi) stacji paliw oraz klientów.
  • Minimalizowanie ryzyka zakażenia pracowników (obsługi) oraz klientów.
  • Ograniczenie liczby kontaktów na terenie stacji paliw w danym przedziale czasowym, w ramach zabezpieczenia przed możliwym zakażeniem.
  • Kompleksowe działanie przeciwepidemiczne dostosowane do etapu zaawansowania stanu epidemii.

Wytyczne zostały podzielone na cztery części:

  • Zapewnienie bezpieczeństwa pracownikom/ obsłudze.
  • Zapewnienie bezpieczeństwa w obiekcie.
  • Procedury zapobiegawcze: podejrzenie zakażenia SARS-CoV-2 u pracownika/ obsługi.
  • Procedury postępowania w przypadku podejrzenia zakażenia SARS-CoV-2 u klienta.

Zapewnienie bezpieczeństwa pracownikom/obsłudze, w szczególności poprzez:

  • Podział realizowanych przez firmę/ stację zadań tak, aby ich część - niewymagająca fizycznej obecności pracowników w siedzibie - mogła być realizowana zdalnie.
  • Organizację stanowisk pracy z uwzględnieniem wymaganego dystansu przestrzennego między pracownikami (minimum 1,5 m).
  • Organizację trybu pracy z uwzględnieniem systemu zmianowego i rotacyjnego oraz niezbędnej rezerwy kadrowej, na wypadek wzrostu ryzyka epidemicznego (działania rekomendowane).
  • Zapewnienie służbom porządkowym oraz pracownikom mającym kontakt z klientami dostępu do środków ochrony indywidualnej (m.in. maseczki ochronne, rękawice jednorazowe) i preparatów do dezynfekcji rąk na bazie alkoholu (min. 60%).
  • Zapewnienie, w miarę możliwości, wietrzenia nieklimatyzowanych pomieszczeń.
  • W zakresie systemów wentylacyjno-klimatyzacyjnych stosowanie się do zaleceń NIZP- PZH (w załączeniu)
  • Nieużywanie (jeśli to możliwe) klimatyzacji.
  • Ograniczenie do niezbędnego minimum spotkań i narad wewnętrznych; spotkania powinny być przeprowadzane przy otwartych oknach, z zachowaniem rekomendowanych przez służby sanitarne odległości pomiędzy osobami (minimum 1,5 m); preferowany kontakt telefoniczny oraz mailowy.
  • Ograniczenie korzystania przez pracowników z przestrzeni wspólnych, w tym:
  • wprowadzenie różnych godzin przerw,
  • zmniejszenie liczby pracowników korzystających ze wspólnych obszarów w danym czasie (np. przez rozłożenie przerw na posiłki).
  • Szczególną troskę o pracowników z grup bardziej narażonych na ciężki przebieg COVID-19 - jeśli to możliwe nieangażowanie w bezpośredni kontakt z klientami osób powyżej 60 r.ż. oraz przewlekle chorych.
  • Zwiększanie wiedzy dotyczącej postępowania w trakcie epidemii, przede wszystkim w zakresie regularnego mycia i dezynfekcji rąk przed przystąpieniem do pracy, przed spożywaniem posiłku, przed i po skorzystaniu z toalety.
  • Przygotowanie procedury postępowania na wypadek wystąpienia sytuacji podejrzenia zakażenia i skuteczne poinstruowanie pracowników.
  • Wytyczne dla pracowników:
  • Przed rozpoczęciem pracy, tuż po przyjściu do pracy obowiązkowo należy umyć ręce wodą z mydłem lub zdezynfekować je środkiem na bazie alkoholu (min. 60%).
  • Nosić osłonę nosa i ust oraz rękawice ochronne (jednorazowe) podczas wykonywania obowiązków lub dezynfekować ręce.
  • Zachować bezpieczną odległość od rozmówcy i współpracowników.
  • Regularnie, często i dokładnie myć ręce wodą z mydłem, zgodnie z instrukcją znajdującą się przy umywalce i dezynfekować osuszone dłonie środkiem na bazie alkoholu (min. 60%). Ręce wycierać ręcznikiem papierowym.
  • Podczas kaszlu i kichania zakryć usta i nos zgiętym łokciem lub chusteczką - jak najszybciej wyrzucić chusteczkę do zamykanego pojemnika na odpady i umyć ręce.
  • Starać się nie dotykać dłońmi okolic twarzy, zwłaszcza ust, nosa i oczu.
  • Dołożyć wszelkich starań, aby miejsce pracy/ sala sprzedaży była czysta i higieniczna. Należy pamiętać o częstej dezynfekcji powierzchni dotykowych, jak klamki, słuchawka telefonu, klawiatura i myszka, włączniki świateł, elementy stanowiska pracy, włączniki urządzeń, terminale płatnicze, stanowisko kasowe itp.
  • Regularnie (kilka razy w ciągu dnia) czyścić powierzchnie wspólne, z którymi stykają się klienci, np. klamki drzwi wejściowych, poręcze, blaty, oparcia krzeseł, terminale płatnicze itp.
  • Unikać dojazdów do pracy środkami komunikacji publicznej, jeżeli istnieje taka możliwość.
  • Pozostawić odzież służbową po zakończonej pracy w wyznaczonym miejscu w pomieszczeniu służbowym (wymiana odzieży).
  • Przy wydawaniu środków pieniężnych konwojentom, używać rękawiczek lateksowych lub jednorazowych oraz dezynfekować biurka po tej czynności.

Zapewnienie bezpieczeństwa w obiekcie, w szczególności poprzez:

  • Umieszczenie w widocznym miejscu przed wejściem informacji o maksymalnej liczbie klientów, mogących jednocześnie przebywać w obiekcie.
  • Zapewnienie klientom środków do mycia i dezynfekcji rąk (płyny dezynfekcyjne, mydło). Rekomenduje się zapewnienie możliwości zakupu maseczek ochronnych w sklepie na stacji paliw.
  • Wywieszenie w pomieszczeniach sanitarno-higienicznych instrukcji dotyczących mycia rąk, zdejmowania i zakładania rękawiczek, zdejmowania i zakładania maseczki, a przy dozownikach z płynem do dezynfekcji - instrukcji dezynfekcji rąk.
  • Zapewnienie sprzętu i środków oraz monitorowanie codziennych prac porządkowych, ze szczególnym uwzględnieniem dezynfekowania powierzchni dotykowych - poręczy, klamek, włączników światła, uchwytów, poręczy krzeseł i powierzchni płaskich, w tym blatów w pomieszczeniach pracy i w pomieszczeniach do spożywania posiłków.
  • Organizację sposobu korzystania z obiektów uwzględniającą wymagany dystans społeczny (minimum 1,5 metra).
  • Regularna dezynfekcja stanowisk kasowych i terminali płatniczych.
  • Udostępnienie przy dystrybutorach paliw jednorazowych rękawiczek, z których mogą korzystać pracownicy i klienci podczas tankowania lub serwisowania pojazdów.
  • Umieszczenie na każdym dystrybutorze LPG informacji dla klientów o konieczności tankowania w rękawicach ochronnych.
  • Umożliwienie dezynfekcję rąk po każdorazowym skorzystaniu z ekranów dotykowych (pojemnościowych), reagujących na nieosłonięte palce poprzez umieszczenie środka dezynfekującego przy urządzeniu.
  • Dopilnowanie, aby klienci dezynfekowali dłonie przy wejściu oraz posiadali ochronę zakrywającą usta i nos.
  • Wyznaczenie strefy bezpiecznej pomiędzy sprzedawcą a klientem (minimum 1,5 m) poprzez umieszczenie taśmy na podłodze, wzdłuż linii kas oraz wyznaczenie bezpiecznych odległości pomiędzy osobami oczekującymi do kasy.
  • Dopilnowanie, aby użytkownicy nie przekraczali wyznaczonych linii na podłodze.
  • Ewentualne wyznaczenie tras poruszania się po obiekcie.
  • Ograniczenie wykorzystania urządzeń aktywowanych dotykiem (np. ekrany dotykowe).
  • Preferowanie płatności kartą płatniczą lub telefonem. Ustawienie skanera lub terminala w miejscu łatwego dostępu dla klienta.
  • Doposażenie miejsc kontaktu bezpośredniego z klientem (kasa, punkt obsługi/ sprzedaży) w dodatkowe zabezpieczenia (zwłaszcza przezroczyste przegrody).
  • Ograniczenie liczby osób przebywających w toaletach; rekomenduje się, aby liczba osób była zgodna z liczbą umywalek.
  • Bieżącą dezynfekcję toalet, klamek, telefonów, klawiatury komputerów, urządzeń w pomieszczeniach socjalnych oraz - w miarę potrzeby i możliwości - innych często dotykanych powierzchni.
  • Wyznaczenie i przygotowanie (m.in. wyposażonego w środki ochrony indywidualnej i płyn dezynfekujący) pomieszczenia lub obszaru, w którym będzie można odizolować osobę w przypadku pojawienia się objawów chorobowych.
  • Przygotowanie i umieszczenie w określonym miejscu (łatwy dostęp) potrzebnych numerów telefonów do powiatowej stacji sanitarno-epidemiologicznej, służb medycznych.
  • Emitowanie na monitorach instrukcji postępowania pozwalającego na minimalizowanie ryzyka zakażenia SARS-CoV-2.
  • Maksymalne skrócenie czasu obsługi i pobytu klientów w sklepie lub restauracji.
  • Wyłączenie z użytku suszarek nadmuchowych do rąk.
  • Szczegółowe warunki postępowania na stacjach paliw podczas epidemii ustala właściciel/ zarządca w oparciu o wytyczne Głównego Inspektora Sanitarnego.

Gastronomia i sprzedaż żywności.

Przy prowadzeniu usług gastronomicznych należy stosować się do aktualnych przepisów i wytycznych dla gastronomii (zob. "Wytyczne MR i GIS dotyczące funkcjonowania gastronomii w trakcie epidemii COVID-19").

Procedury zapobiegawcze: podejrzenie zakażenia SARS-CoV-2 u pracownika/obsługi:

  • Pracownicy/obsługa stacji paliw powinni zostać poinstruowani, że w przypadku wystąpienia objawów sugerujących zakażenie SARS-CoV-2, nie powinni przychodzić do pracy, powinni pozostać w domu i skontaktować się telefonicznie z właściwą miejscowo powiatową stacją sanitarno-epidemiologiczną, oddziałem zakaźnym, a w razie pogarszania się stanu zdrowia zadzwonić pod nr 999 lub 112 i poinformować.
  • Zaleca się bieżące śledzenie informacji Głównego Inspektora Sanitarnego i Ministra Zdrowia, dostępnych na stronach gis.gov.pl lub https://www.gov.pl/web/koronawirus/, a także obowiązujących przepisów prawa.
  • W przypadku wystąpienia u pracownika wykonującego swoje zadania na stanowisku pracy objawów sugerujących zakażenie SARS-CoV-2, należy niezwłocznie odsunąć go od pracy i odesłać transportem indywidualnym do domu, powiadomić właściwą miejscowo powiatową stację sanitarno-epidemiologiczną i stosować się ściśle do wydawanych instrukcji i poleceń.
  • Pracownik powinien oczekiwać na transport w wyznaczonym pomieszczeniu, w którym jest możliwe czasowe odizolowanie go od innych osób.
  • Zaleca się ustalenie obszaru, w którym poruszał się i przebywał pracownik, przeprowadzenie rutynowego sprzątania, zgodnie z procedurami zakładowymi, oraz zdezynfekowanie powierzchni dotykowych (klamki, poręcze, uchwyty itp.).
  • Należy stosować się do zaleceń Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego przy ustalaniu, czy należy wdrożyć dodatkowe procedury biorąc pod uwagę zaistniały przypadek.

Procedury postępowania w przypadku podejrzenia zakażenia SARS-CoV-2 u klienta:

  • W przypadku stwierdzenia wyraźnych oznak choroby, jak uporczywy kaszel, złe samopoczucie, trudności w oddychaniu, klient nie powinien zostać wpuszczony na teren obiektu. Powinien zostać poinstruowany o konieczności skontaktowania się telefonicznie ze stacją sanitarno-epidemiologiczną, oddziałem zakaźnym, a w razie pogarszania się stanu zdrowia - zadzwonić pod nr 999 lub 112.
  • Zgłoszenie incydentu do kierownictwa obiektu, co umożliwi obsłudze ustalenie obszaru, w którym poruszała się i przebywała osoba. Przeprowadzenie rutynowego sprzątania, zgodnie z procedurami obiektu, oraz zdezynfekowanie powierzchni dotykowych (klamki, poręcze, uchwyty itp.).
  • Ustalenie listy pracowników oraz klientów (jeśli to możliwe) obecnych w tym samym czasie w części/ częściach obiektu, w których przebywał klient, i zalecenie stosowania się do wytycznych Głównego Inspektora Sanitarnego dostępnych na stronie gov.pl/web/koronawirus/ oraz gis.gov.pl, odnoszących się do osób, które miały kontakt z zakażonym.
  • Powiadomienie właściwej miejscowo powiatowej stacji sanitarno-epidemiologicznej i stosowanie się ściśle do wydawanych instrukcji i poleceń.
Źródło: Ministerstwo Rozwoju, Pracy i Technologii w konsultacji z GIS