Przedstawiamy wytyczne dotyczące funkcjonowania salonów masażu w trakcie epidemii COVID-19 w Polsce przygotowane przez Ministerstwo Rozwoju w konsultacji z Głównym Inspektoratem Sanitarnym.

Celem wdrażanych procedur jest:

  • dodatkowe zmniejszenie ryzyka dla pracowników salonu (usługodawcy) i klientów (usługobiorcy),
  • ograniczenie liczby kontaktów na terenie salonu w danym przedziale czasowym, w ramach zabezpieczenia przed możliwym zakażeniem,
  • kompleksowe działanie dostosowane do zaawansowania stanu epidemii.

Wytyczne zostały podzielone na cztery części:

  • Zapewnienie bezpieczeństwa pracownikom/osobom świadczącym usługi.
  • Zapewnienie bezpieczeństwa w salonie.
  • Procedury postępowania w przypadku podejrzenia zakażenia SARS-CoV-2 u pracownika/osoby świadczącej usługi.
  • Procedury postępowania w przypadku podejrzenia zakażenia SARS-CoV-2 u klienta/usługobiorcy.

Zapewnienie bezpieczeństwa pracownikom/osobom świadczącym usługi:

  • Należy poinformować pracowników i klientów (przed przyjściem do salonu), że nie mogą przychodzić do pracy/ na zabieg wówczas, kiedy zaobserwują u siebie niepokojące objawy wskazujące na chorobę zakaźną, mieli kontakt z osobą podejrzaną o zakażenie, zakażoną, chorą, izolowaną lub przebywającą na kwarantannie.
  • Zaleca się pouczenie pracowników, aby w przypadku podejrzenia zakażenia powstrzymali się od wychodzenia z domu oraz niezwłocznie skonsultowali się telefonicznie z lekarzem podstawowej opieki zdrowotnej w celu uzyskania teleporady medycznej, a w razie pogarszania się stanu zdrowia udali się transportem indywidualnym do najbliższego szpitalnego oddziału zakaźnego.
  • Należy poinformować pracowników o konieczności stosowania się do wytycznych Głównego Inspektora Sanitarnego dostępnych na stronach: https://www.gov.pl/web/koronawirus/, http://www.gis.gov.
  • Spotkania i narady wewnętrzne, jeśli są niezbędne, powinny być przeprowadzane przy otwartych oknach i z zachowaniem co najmniej 1,5 metrów odległości pomiędzy osobami.
  • Konieczność dezynfekcji kozetki, blatów, sprzętu wielorazowego użytku do masażu, sprzętu komputerowego, oparć foteli, klamek (w tym okiennych), uchwytów, włączników światła oraz AGD w ramach pomieszczeń socjalnych i innych powierzchni dotykowych preparatem dezynfekującym - odnotowanie tego faktu w rejestrze za podpisem.
  • Zapewnienie środków ochrony osobistej dla pracowników/osób świadczących usługi (maseczki, rękawice jednorazowe) i preparatów do dezynfekcji rąk.
  • Częste i regularne wietrzenie pomieszczeń. Nie zaleca się używania klimatyzacji.
  • Przyjmowanie klientów następuje wyłącznie po wcześniejszym umówieniu za pomocą środków zdalnych. Poczekalnie są wyłączone z użytku.
  • W dniu poprzedzającym planowaną wizytę personel kontaktuje się z klientem w celu potwierdzenia wizyty.
  • Klient zostaje poinformowany o tym, że nie może przyjść na umówioną wizytę jeśli:
  • występują u niego objawy wskazujące na chorobę zakaźną,
  • jest w trakcie odbywania obowiązkowej izolacji lub kwarantanny,
  • zamieszkuje z osobą, która jest poddana obowiązkowej izolacji lub kwarantannie,
  • w ciągu dwóch tygodni miał kontakt z osobą podejrzaną o zakażenie, zachorowanie lub skierowaną do izolacji.

Zapewnienie bezpieczeństwa w salonie:

Procedury na czas przed wykonaniem usługi:

  • Klient/usługobiorca przy wejściu do salonu dezynfekuje lub myje ręce. Jeśli istnieje możliwość rozgraniczenia miejsc wyjścia i wejścia - również przy wyjściu należy umożliwić dezynfekcję rąk. Należy poinstruować klienta, w jaki sposób skutecznie myć oraz dezynfekować ręce oraz dopilnować, aby każdorazowo wykonał te czynności poprawnie. Rekomenduje się zainstalowanie bezdotykowych automatów z płynem dezynfekcyjnym.
  • Klient/usługobiorca powinien używać maseczki zgodnie z obowiązującymi przepisami.
  • Klient/usługobiorca przychodzi na zabiegi wyłącznie z niezbędnymi przedmiotami, bez osób towarzyszących.

Procedury w trakcie wykonywania usługi:

  • w stosunku do pracowników salonu:
  • regularne i częste mycie rąk wodą z mydłem, zgodnie z załączoną instrukcją. Osuszanie wyłącznie przy użyciu ręczników jednorazowych.
  • unikanie dotykania twarzy,
  • obowiązkowe noszenie jednorazowych maseczek przez masażystów oraz rekomendowane noszenie rękawiczek, kiedy to możliwe.
  • dezynfekcja stołu, krzeseł, blatów, klamek i innych powierzchni, z którymi miał kontakt klient/usługobiorca - każdorazowo po wizycie klienta/usługobiorcy,
  • sprzątanie i mycie podłóg - na bieżąco w miarę potrzeb,
  • utrzymywanie toalet w czystości, częsta dezynfekcja powierzchni dotykowych w toaletach;
  • w stosunku do klientów/usługobiorców:
  • obowiązkowe noszenie maseczek przez klientów/usługobiorców za wyjątkiem sytuacji, gdy zabiegi wykonywane są w obrębie głowy i twarzy,
  • zakaz używania telefonów komórkowych i innych prywatnych rzeczy wielokrotnego użytku,
  • dezynfekcja rąk przed i po wizycie w gabinecie,
  • ograniczenie czasu spędzanego przez klientów/usługobiorców w salonie do minimum niezbędnego w celu zrealizowania usługi;
  • związane z warunkami pracy:
  • zachowanie bezpiecznych odległości pomiędzy osobami przebywającymi w salonie - minimum 1,5 metra pomiędzy klientami. Odległości mogą być mniejsze, jeśli salon wykorzysta ekrany ochronne (przepierzenia, ścianki) pomiędzy stanowiskami; przepierzenia powinny być wykonane z materiału nieprzepuszczającego powietrza, łatwo poddającego się czyszczeniu i mieć minimalny wymiar 2 m x 1,5 m.

Procedury wykonywane po wizycie:

  • po wykonaniu usługi następuje dokładna dezynfekcja stanowiska (w tym stołu, krzeseł, blatów, klamek i innych powierzchni, z którymi miał kontakt klient/usługobiorca),
  • wywietrzenie pomieszczenia, jeśli jest taka możliwość,
  • od zakończenia usługi do przyjęcia kolejnego klienta/usługobiorcy powinno minąć tyle czasu, ile wymagane jest przy zastosowaniu danego środka do dezynfekcji, zgodnie z jego instrukcją użycia, zanim następny klient zostanie obsłużony na tym samym stanowisku.

Ponadto rekomenduje się:

  • Nie zaleca się uczestniczenia w zabiegach osób towarzyszących pacjentom, poza uzasadnionymi przypadkami (np. osoby nieletnie, niepełnosprawne) - decyzję w tej sprawie podejmuje osoba świadcząca usługę.
  • Grafik pracy pracowników/osób świadczących usługi oraz grafik przyjęć klientów/usługobiorców należy układać tak, aby nie doprowadzić do gromadzenia się klientów w poczekalni oraz w miarę możliwości unikać kontaktu pracowników w przypadku pracy zmianowej.
  • Należy w miarę możliwości tak zorganizować poruszanie się klientów po gabinecie, aby zminimalizować możliwość kontaktów.
  • Instrukcja prawidłowego mycia rąk powinna znajdować się przy każdym węźle sanitarnym w gabinecie, a przy dozownikach z płynem do dezynfekcji - instrukcje dezynfekcji rąk.

Procedury postępowania w przypadku podejrzenia zakażenia SARS-CoV-2 u pracownika/osoby świadczącej usługi:

  • Pracownicy/osoby świadczące usługi powinni zostać poinstruowani, że w przypadku wystąpienia niepokojących objawów sugerujących zakażenie SARS-CoV-2 nie powinni przychodzić do pracy, powinni pozostać w domu i skontaktować się telefonicznie z właściwą miejscowo powiatową stacją sanitarno-epidemiologiczną, oddziałem zakaźnym, a w razie pogarszania się stanu zdrowia zadzwonić pod nr 999 lub 112.
  • Zaleca się bieżące śledzenie informacji Głównego Inspektora Sanitarnego i Ministra Zdrowia, dostępnych na stronach gis.gov.pl oraz https://www.gov.pl/web/koronawirus/, a także obowiązujących przepisów prawa.
  • W przypadku wystąpienia u pracownika wykonującego swoje zadania na stanowisku pracy niepokojących objawów sugerujących zakażenie SARS-CoV-2 należy niezwłocznie odsunąć go od pracy i odesłać transportem indywidualnym do domu. Należy wstrzymać przyjmowanie klientów, powiadomić właściwą miejscowo powiatową stację sanitarno-epidemiologiczną i stosować się ściśle do wydawanych instrukcji i poleceń.
  • Pracownik powinien oczekiwać na transport w wyznaczonym pomieszczeniu, w którym jest możliwe czasowe odizolowanie go od innych osób.
  • Zaleca się ustalenie obszaru, w którym poruszał się i przebywał pracownik, przeprowadzenie rutynowego sprzątania, zgodnie z procedurami zakładowymi oraz zdezynfekowanie powierzchni dotykowych (klamki, poręcze, uchwyty itp.).
  • Należy stosować się do zaleceń państwowego powiatowego inspektora sanitarnego przy ustalaniu ewentualnego wdrożenia dodatkowych procedur biorąc pod uwagę zaistniały przypadek.

Procedury postępowania w przypadku podejrzenia zakażenia SARS-CoV-2 u klienta/usługobiorcy:

  • W przypadku stwierdzenia objawów choroby, jak uporczywy kaszel, złe samopoczucie, trudności w oddychaniu, klient/usługobiorca nie powinien korzystać z usług. Powinien zostać poinstruowany o konieczności skontaktowania się telefonicznie ze stacją sanitarno-epidemiologiczną, oddziałem zakaźnym, a w razie pogarszania się stanu zdrowia - zadzwonić pod nr 999 lub 112.
  • Ustalenie listy pracowników/osób świadczących usługi oraz klientów/usługobiorców obecnych w tym samym czasie w salonie i zalecenie stosowania się do wytycznych Głównego Inspektora Sanitarnego dostępnych na stronie gov.pl/web/koronawirus/ oraz gis.gov.pl odnoszących się do osób, które miały kontakt z zakażonym.
  • Dokładne zdezynfekowanie przestrzeni, w której przebywał zakażony klient/usługobiorca (ze wskazaniem, że nie mamy pewności, czy w momencie świadczenia usługi dana osoba była już zakażona) oraz zdezynfekowanie narzędzi, które były wykorzystywane w trakcie świadczenia usługi.
Źródło: Ministerstwo Rozwoju, Pracy i Technologii w konsultacji z GIS