Przedstawiamy wytyczne dotyczące funkcjonowania solariów w trakcie epidemii COVID-19 w Polsce przygotowane przez Ministerstwo Rozwoju w konsultacji z Głównym Inspektoratem Sanitarnym.

Celem wdrażanych procedur jest:

  • Zwiększenie bezpieczeństwa pracowników i klientów solariów.
  • Zminimalizowanie ryzyka zakażenia pracowników.
  • Ograniczenie liczby kontaktów na terenie solarium w celu ograniczenia ryzyka szerzenia się zakażenia.
  • Działanie dostosowane do etapu zaawansowania stanu epidemii.
  • Zapoznanie pracowników ze zmienioną organizacją solarium i pracy w obiekcie.

Wytyczne zostały podzielone na cztery części:

  • Zapewnienie bezpieczeństwa pracownikom/osobom świadczącym usługi.
  • Zapewnienie bezpieczeństwa klientom w solarium.
  • Procedury zapobiegawcze: podejrzenie zakażenia koronawirusem pracowników/osób świadczących usługi.
  • Procedury postępowania w przypadku podejrzenia u osoby/klienta zakażenia koronawirusem.

Zapewnienie bezpieczeństwa pracownikom/osobom świadczącym usługi:

  • Zaleca się rozważenie możliwości bezdotykowego pomiaru i rejestracji temperatury ciała pracowników przed rozpoczęciem pracy, za zgodą pracowników.
  • Należy poinformować pracowników, że nie mogą przychodzić do pracy wówczas, kiedy zaobserwują u siebie niepokojące objawy wskazujące na chorobę zakaźną, mieli kontakt z osobą podejrzana o zakażenie, chorą, zakażoną, izolowaną, kwarantannowaną.
  • Zaleca się pouczenie pracowników, aby w przypadku podejrzenia zakażenia powstrzymali się od wychodzenia z domu niezwłocznie skonsultowali się telefonicznie z lekarzem podstawowej opieki zdrowotnej w celu uzyskania teleporady medycznej, a w razie pogarszania się stanu zdrowia udali się transportem indywidualnym do najbliższego szpitalnego oddziału zakaźnego, Pracowników należy poinformować o konieczności stosowania się do wytycznych Głównego Inspektora Sanitarnego dostępnych na stronie: https://www.gov.pl/web/koronawirus/.
  • Przyjmowanie klientów następuje wyłącznie po wcześniejszym umówieniu za pomocą środków zdalnych. Poczekalnie są wyłączone z użytku.
  • W dniu poprzedzającym planowaną wizytę personel kontaktuje się z klientem w celu potwierdzenia wizyty.
  • występują u niego objawy wskazujące na chorobę zakaźną,
  • jest w trakcie odbywania obowiązkowej izolacji lub kwarantanny,
  • zamieszkuje z osobą, która jest poddana obowiązkowej izolacji lub kwarantannie,
  • w ciągu dwóch tygodni miał kontakt z osobą podejrzaną o zakażenie, zachorowanie lub skierowaną do izolacji.
  • Jeśli u klienta nie zaistniały przesłanki wymienione w pkt. 6, należy go telefonicznie poinformować o obowiązujących zasadach bezpieczeństwa, w tym o przyjściu do solarium w maseczce (klient zdejmie maskę tylko na czas trwania opalania).
  • Klient/usługobiorca przy wejściu do solarium myje ręce lub je dezynfekuje. Jeśli istnieje możliwość rozgraniczenia miejsc wyjścia i wejścia - również przy wyjściu należy umożliwić klientowi dezynfekcję rąk.
  • Ewentualne spotkania/narady wewnętrzne pracowników, o ile są niezbędne, powinny być przeprowadzane przy otwartych oknach i z zachowaniem odległości, co najmniej 1,5 m odległości pomiędzy osobami. Preferowany kontakt powinien odbywać się zdalnie, np. telefonicznie, za pośrednictwem Internetu.
  • Obowiązek każdorazowej dezynfekcji urządzeń na czas pandemii powinno się rozszerzyć. Pracownik solarium jest zobowiązany, co godzinę dodatkowo zdezynfekować powierzchnie dotykowe, m.in. klamki, telefony, domofony i inne cyferblaty (np. w mikrofalówce, ekspresie do kawy), spłuczki w toaletach, podajniki papieru, pojemniki ze środkami do dezynfekcji. Dezynfekcja musi być przeprowadzona środkami wirusobójczymi.
  • Pracownik solarium jest zobowiązany utrzymać dystans minimum 1,5 m od klienta.

Zapewnienie bezpieczeństwa w solarium:

  • przed i po pracy z klientem,
  • po dotykaniu banknotów/kart kredytowych, klamek itp.,
  • przed dotykaniem ust, nosa czy oczu,
  • po zanieczyszczeniu rąk wydzieliną z dróg oddechowych, np. w przypadku kasłania, kichania,
  • przed i po skorzystaniu z toalety,
  • przed wejściem do pomieszczenia dla personelu,
  • przed i po posiłku, spożywaniu napojów.
  • Salony solaryjne posiadają wyizolowane ścianami kabiny, w których znajdują się urządzenia solaryjne. Maksymalna liczba osób przebywająca jednocześnie na terenie solarium nie może przekraczać liczby kabin, wyłączając obsługę.
  • Recepcja salonu musi być wyposażona w przezroczystą płytę oddzielającą klienta od pracownika, o ile nie jest możliwe zachowanie bezpiecznego dystansu 1,5 m. W sytuacji, gdy obsługa solarium funkcjonuje w trybie zmianowym, w środku godzin funkcjonowania solarium następuje przerwa na przewietrzenie i dezynfekcję solarium przez zespół kończący zmianę. Osoby pracujące na różnych zmianach w miarę możliwości nie powinny się mieszać.
  • Zakaz używania suszarek nadmuchowych w łazienkach.
  • Po wykonaniu usługi, czyli opuszczeniu lokalu przez klienta oraz zakończeniu 3-minutowej wentylacji kabiny urządzenia opalającego, każdorazowo następuje dezynfekcja całego urządzenia opalającego oraz elementów kabiny dotykanych przez klienta.
  • Regularne sprzątanie salonu, mycie wodą z detergentem lub dezynfekcja pomieszczeń i powierzchni w salonie, co najmniej 2 razy na zmianę.
  • Salon jest zobligowany do zapewniania odpowiedniej liczby specjalistycznych okularów do opalania, które powinny być dezynfekowane przed i po każdym użyciu.
  • Dozowniki z płynem do dezynfekcji rąk muszą być dostępne dla klientów przy wejściu lub stanowisku obsługi/kasie oraz w każdej toalecie. Przy każdym dozowniku musi znaleźć się instrukcja korzystania.
  • W każdej kabinie solarium musi być dostępny płyn do dezynfekcji powierzchni.
  • Salon zobligowany jest do umieszczenia w każdej kabinie solarium instrukcję dotyczącą dezynfekcji urządzenia opalającego, innych powierzchni oraz rąk.

Procedury w trakcie wykonywania usługi:

  • W stosunku do pracowników solariów:
  • Obowiązkowe noszenie rękawiczek przy wykonywaniu usługi.
  • Obowiązkowe noszenie maseczek przez pracowników solarium.
  • W stosunku do klientów solariów:
  • Obowiązkowe noszenie maseczek, z wyłączeniem samej sesji opalania w zamkniętej kabinie solarium.
  • Rekomenduje się nieużywanie telefonów komórkowych, z wyłączeniem dokonywania płatności.

Procedury zapobiegawcze: podejrzenie zakażenia koronawirusem pracowników/osób świadczące usługi:

  • Pracownicy/osoby świadczące usługi powinni zostać poinstruowani, że w przypadku wystąpienia niepokojących objawów nie powinni przychodzić do pracy, powinni pozostać w domu i skontaktować się telefonicznie ze stacją sanitarno-epidemiologiczną, oddziałem zakaźnym, a w razie pogarszania się stanu zdrowia zadzwonić pod nr 999 lub 112 i poinformować, że mogą być zakażeni koronawirusem.
  • Zaleca się bieżące śledzenie informacji Głównego Inspektora Sanitarnego i Ministra Zdrowia, dostępnych na stronach gis.gov.pl lub https://www.gov.pl/web/koronawirus/, a także obowiązujących przepisów prawa.
  • W przypadku wystąpienia u pracownika wykonującego swoje zadania na stanowisku pracy niepokojących objawów sugerujących zakażenie koronawirusem należy niezwłocznie odsunąć go od pracy i odesłać transportem indywidualnym do domu (transport własny lub sanitarny). Należy wstrzymać przyjmowanie klientów, powiadomić właściwą miejscowo powiatową stację sanitarno-epidemiologiczną i stosować się ściśle do wydawanych instrukcji i poleceń.
  • Pracownik powinien oczekiwać na transport w wyznaczonym pomieszczeniu, w którym jest możliwe czasowe odizolowanie go od innych osób. Jeśli nie ma takiego pomieszczenia należy wydzielić obszar, w którym osoba będzie odseparowana od innych w odległości minimum 1,5 m z każdej strony.
  • Zaleca się ustalenie obszaru, w którym poruszał się i przebywał pracownik, przeprowadzenie rutynowego sprzątania, zgodnie z procedurami zakładowymi oraz zdezynfekowanie powierzchni dotykowych (klamki, poręcze, uchwyty itp.).
  • Rekomenduje się stosowanie się do zaleceń państwowego powiatowego inspektora sanitarnego przy ustalaniu, czy należy wdrożyć dodatkowe procedury biorąc pod uwagę zaistniały przypadek.

Procedury postępowania w przypadku podejrzenia u osoby/klienta zakażenia koronawirusem:

  • Ustalenie listy pracowników oraz klientów obecnych w tym samym czasie w salonie, jeśli to możliwe, i zalecenie stosowania się do wytycznych Głównego Inspektora Sanitarnego dostępnych na stronie gov.pl/web/koronawirus/ oraz gis.gov.pl odnoszących się do osób, które miały kontakt z zakażonym.
  • Dokładne zdezynfekowanie przestrzeni, w której przebywał zakażony klient (ze wskazaniem, że nie mamy pewności, czy w momencie świadczenia usługi dana osoba była już zakażona) oraz zdezynfekowanie narzędzi, które były wykorzystywane w trakcie świadczenia usługi.
Źródło: Ministerstwo Rozwoju, Pracy i Technologii w konsultacji z GIS