Przedstawiamy wytyczne dotyczące funkcjonowania solariów w trakcie epidemii COVID-19 w Polsce przygotowane przez Ministerstwo Rozwoju w konsultacji z Głównym Inspektoratem Sanitarnym.
Celem wdrażanych procedur jest:
- Zwiększenie bezpieczeństwa pracowników i klientów solariów.
- Zminimalizowanie ryzyka zakażenia pracowników.
- Ograniczenie liczby kontaktów na terenie solarium w celu ograniczenia ryzyka szerzenia się zakażenia.
- Działanie dostosowane do etapu zaawansowania stanu epidemii.
- Zapoznanie pracowników ze zmienioną organizacją solarium i pracy w obiekcie.
Wytyczne zostały podzielone na cztery części:
- Zapewnienie bezpieczeństwa pracownikom/osobom świadczącym usługi.
- Zapewnienie bezpieczeństwa klientom w solarium.
- Procedury zapobiegawcze: podejrzenie zakażenia koronawirusem pracowników/osób świadczących usługi.
- Procedury postępowania w przypadku podejrzenia u osoby/klienta zakażenia koronawirusem.
Zapewnienie bezpieczeństwa pracownikom/osobom świadczącym usługi:
- Zaleca się rozważenie możliwości bezdotykowego pomiaru i rejestracji temperatury ciała pracowników przed rozpoczęciem pracy, za zgodą pracowników.
- Należy poinformować pracowników, że nie mogą przychodzić do pracy wówczas, kiedy zaobserwują u siebie niepokojące objawy wskazujące na chorobę zakaźną, mieli kontakt z osobą podejrzana o zakażenie, chorą, zakażoną, izolowaną, kwarantannowaną.
- Zaleca się pouczenie pracowników, aby w przypadku podejrzenia zakażenia powstrzymali się od wychodzenia z domu niezwłocznie skonsultowali się telefonicznie z lekarzem podstawowej opieki zdrowotnej w celu uzyskania teleporady medycznej, a w razie pogarszania się stanu zdrowia udali się transportem indywidualnym do najbliższego szpitalnego oddziału zakaźnego, Pracowników należy poinformować o konieczności stosowania się do wytycznych Głównego Inspektora Sanitarnego dostępnych na stronie: https://www.gov.pl/web/koronawirus/.
- Przyjmowanie klientów następuje wyłącznie po wcześniejszym umówieniu za pomocą środków zdalnych. Poczekalnie są wyłączone z użytku.
- W dniu poprzedzającym planowaną wizytę personel kontaktuje się z klientem w celu potwierdzenia wizyty.
- występują u niego objawy wskazujące na chorobę zakaźną,
- jest w trakcie odbywania obowiązkowej izolacji lub kwarantanny,
- zamieszkuje z osobą, która jest poddana obowiązkowej izolacji lub kwarantannie,
- w ciągu dwóch tygodni miał kontakt z osobą podejrzaną o zakażenie, zachorowanie lub skierowaną do izolacji.
- Jeśli u klienta nie zaistniały przesłanki wymienione w pkt. 6, należy go telefonicznie poinformować o obowiązujących zasadach bezpieczeństwa, w tym o przyjściu do solarium w maseczce (klient zdejmie maskę tylko na czas trwania opalania).
- Klient/usługobiorca przy wejściu do solarium myje ręce lub je dezynfekuje. Jeśli istnieje możliwość rozgraniczenia miejsc wyjścia i wejścia - również przy wyjściu należy umożliwić klientowi dezynfekcję rąk.
- Ewentualne spotkania/narady wewnętrzne pracowników, o ile są niezbędne, powinny być przeprowadzane przy otwartych oknach i z zachowaniem odległości, co najmniej 1,5 m odległości pomiędzy osobami. Preferowany kontakt powinien odbywać się zdalnie, np. telefonicznie, za pośrednictwem Internetu.
- Obowiązek każdorazowej dezynfekcji urządzeń na czas pandemii powinno się rozszerzyć. Pracownik solarium jest zobowiązany, co godzinę dodatkowo zdezynfekować powierzchnie dotykowe, m.in. klamki, telefony, domofony i inne cyferblaty (np. w mikrofalówce, ekspresie do kawy), spłuczki w toaletach, podajniki papieru, pojemniki ze środkami do dezynfekcji. Dezynfekcja musi być przeprowadzona środkami wirusobójczymi.
- Pracownik solarium jest zobowiązany utrzymać dystans minimum 1,5 m od klienta.
Zapewnienie bezpieczeństwa w solarium:
- przed i po pracy z klientem,
- po dotykaniu banknotów/kart kredytowych, klamek itp.,
- przed dotykaniem ust, nosa czy oczu,
- po zanieczyszczeniu rąk wydzieliną z dróg oddechowych, np. w przypadku kasłania, kichania,
- przed i po skorzystaniu z toalety,
- przed wejściem do pomieszczenia dla personelu,
- przed i po posiłku, spożywaniu napojów.
- Salony solaryjne posiadają wyizolowane ścianami kabiny, w których znajdują się urządzenia solaryjne. Maksymalna liczba osób przebywająca jednocześnie na terenie solarium nie może przekraczać liczby kabin, wyłączając obsługę.
- Recepcja salonu musi być wyposażona w przezroczystą płytę oddzielającą klienta od pracownika, o ile nie jest możliwe zachowanie bezpiecznego dystansu 1,5 m. W sytuacji, gdy obsługa solarium funkcjonuje w trybie zmianowym, w środku godzin funkcjonowania solarium następuje przerwa na przewietrzenie i dezynfekcję solarium przez zespół kończący zmianę. Osoby pracujące na różnych zmianach w miarę możliwości nie powinny się mieszać.
- Zakaz używania suszarek nadmuchowych w łazienkach.
- Po wykonaniu usługi, czyli opuszczeniu lokalu przez klienta oraz zakończeniu 3-minutowej wentylacji kabiny urządzenia opalającego, każdorazowo następuje dezynfekcja całego urządzenia opalającego oraz elementów kabiny dotykanych przez klienta.
- Regularne sprzątanie salonu, mycie wodą z detergentem lub dezynfekcja pomieszczeń i powierzchni w salonie, co najmniej 2 razy na zmianę.
- Salon jest zobligowany do zapewniania odpowiedniej liczby specjalistycznych okularów do opalania, które powinny być dezynfekowane przed i po każdym użyciu.
- Dozowniki z płynem do dezynfekcji rąk muszą być dostępne dla klientów przy wejściu lub stanowisku obsługi/kasie oraz w każdej toalecie. Przy każdym dozowniku musi znaleźć się instrukcja korzystania.
- W każdej kabinie solarium musi być dostępny płyn do dezynfekcji powierzchni.
- Salon zobligowany jest do umieszczenia w każdej kabinie solarium instrukcję dotyczącą dezynfekcji urządzenia opalającego, innych powierzchni oraz rąk.
Procedury w trakcie wykonywania usługi:
- W stosunku do pracowników solariów:
- Obowiązkowe noszenie rękawiczek przy wykonywaniu usługi.
- Obowiązkowe noszenie maseczek przez pracowników solarium.
- W stosunku do klientów solariów:
- Obowiązkowe noszenie maseczek, z wyłączeniem samej sesji opalania w zamkniętej kabinie solarium.
- Rekomenduje się nieużywanie telefonów komórkowych, z wyłączeniem dokonywania płatności.
Procedury zapobiegawcze: podejrzenie zakażenia koronawirusem pracowników/osób świadczące usługi:
- Pracownicy/osoby świadczące usługi powinni zostać poinstruowani, że w przypadku wystąpienia niepokojących objawów nie powinni przychodzić do pracy, powinni pozostać w domu i skontaktować się telefonicznie ze stacją sanitarno-epidemiologiczną, oddziałem zakaźnym, a w razie pogarszania się stanu zdrowia zadzwonić pod nr 999 lub 112 i poinformować, że mogą być zakażeni koronawirusem.
- Zaleca się bieżące śledzenie informacji Głównego Inspektora Sanitarnego i Ministra Zdrowia, dostępnych na stronach gis.gov.pl lub https://www.gov.pl/web/koronawirus/, a także obowiązujących przepisów prawa.
- W przypadku wystąpienia u pracownika wykonującego swoje zadania na stanowisku pracy niepokojących objawów sugerujących zakażenie koronawirusem należy niezwłocznie odsunąć go od pracy i odesłać transportem indywidualnym do domu (transport własny lub sanitarny). Należy wstrzymać przyjmowanie klientów, powiadomić właściwą miejscowo powiatową stację sanitarno-epidemiologiczną i stosować się ściśle do wydawanych instrukcji i poleceń.
- Pracownik powinien oczekiwać na transport w wyznaczonym pomieszczeniu, w którym jest możliwe czasowe odizolowanie go od innych osób. Jeśli nie ma takiego pomieszczenia należy wydzielić obszar, w którym osoba będzie odseparowana od innych w odległości minimum 1,5 m z każdej strony.
- Zaleca się ustalenie obszaru, w którym poruszał się i przebywał pracownik, przeprowadzenie rutynowego sprzątania, zgodnie z procedurami zakładowymi oraz zdezynfekowanie powierzchni dotykowych (klamki, poręcze, uchwyty itp.).
- Rekomenduje się stosowanie się do zaleceń państwowego powiatowego inspektora sanitarnego przy ustalaniu, czy należy wdrożyć dodatkowe procedury biorąc pod uwagę zaistniały przypadek.
Procedury postępowania w przypadku podejrzenia u osoby/klienta zakażenia koronawirusem:
- Ustalenie listy pracowników oraz klientów obecnych w tym samym czasie w salonie, jeśli to możliwe, i zalecenie stosowania się do wytycznych Głównego Inspektora Sanitarnego dostępnych na stronie gov.pl/web/koronawirus/ oraz gis.gov.pl odnoszących się do osób, które miały kontakt z zakażonym.
- Dokładne zdezynfekowanie przestrzeni, w której przebywał zakażony klient (ze wskazaniem, że nie mamy pewności, czy w momencie świadczenia usługi dana osoba była już zakażona) oraz zdezynfekowanie narzędzi, które były wykorzystywane w trakcie świadczenia usługi.