Wymogiem pytań w teście konkursowym na aplikację adwokacką jest oczywistość odpowiedzi. Pytania nie mogą dotyczyć zagadnień, które są niejasne i wymagają dodatkowej wiedzy.
Wczoraj Naczelny Sąd Administracyjny uchylił dwa wyroki dotyczące konkursu na aplikację adwokacką z 2008 roku.
Sąd przypominał, że weryfikacja egazminów konkursowych na aplikacje prawnicze zaczyna się od ministra sprawiedliwości, a potem przenosi się do sądów administracyjnych. Sądy weryfikują prawidłowość postępowania konkursowego w trzech płaszczyznach: zachowania procedury, prawidłowości sformułowania pytań i prawidłowości sformułowania odpowiedzi.
Według NSA sąd I instancji przy ocenie jednego z pytań popełnił błąd. Jednak przyznał mu rację w przypadku dwóch innych pytań i odpowiedzi, które kwestionowali zdający. W przypadku jednego z nich sąd uznał, że w tekście nie było jednej jednoznacznej odpowiedzi. Drugie zdaniem NSA było za trudne, bo materia, którego ono dotyczy, nie jest jednoznaczna i wywołuje wątpliwości w literaturze.
Jak podkreślił sędzia NSA Edward Kierejczyk, wymogiem odpowiedzi w tego rodzaju testach jest jej oczywistość. Podstawą do formułowania pytań nie może być materia, która wymaga błądzenia po literaturze i orzecznictwie.
Spór dotyczył pytań, które zakwestionowali kandydaci na aplikantów adwokackich, którym zabrakło punktów do zdania egzaminu.
Kandydaci zakwestionowali wynik egzaminu co do czterech pytań testowych. Ostatecznie sąd I instancji uznał, że trzy pytania rzeczywiście były niejasne i zaliczył je na korzyść niedoszłych aplikantów.
Te korzystne dla kandydatów na aplikantów wyroki zaskarżył minister sprawiedliwości. NSA uwzględnił jego skargi kasacyjne. Takie rozstrzygnięcia nie oznaczają jednak przegranej niedoszłych aplikantów. Sąd I instancji będzie musiał jeszcze raz zająć się ich argumentami i ocenić wszystkie kwestionowane przez nich pytania. Wyroki są prawomocne.
Sygn. akt II GSK 57/10
Pozostało
86%
treści
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję
Reklama
Reklama