Jak hotele odpowiadają za rzeczy pozostawione przez gości? Artykuły 846-852 Kodeksu cywilnego opisują Odpowiedzialność, prawo zastawu i przedawnienie roszczeń utrzymujących hotele i podobne zakłady.
.
1 Rzeczami wniesionymi nie są pojazd mechaniczne, ani żywe zwierzęta. Właściciel hotelu może za nie odpowiadać jeżeli została podpisana odpowiednia umowa przechowania. Wyłączenie lub ograniczenie odpowiedzialności, o której mowa w § 1, przez umowę lub ogłoszenie nie ma skutku prawnego. Roszczenie o naprawienie szkody jest zasadne, tylko jeżeli poszkodowany niezwłocznie powiadomił hotel o szkodzie. Odpowiedzialność za każdą rzecz nie może przekraczać pięćdziesięciokrotnej wysokości tej należności.
ShutterStock
2 Właściciel hotelu ma obowiązek przyjąć na przechowanie pieniądze, papiery wartościowe i cenne przedmioty, w szczególności kosztowności i przedmioty mające wartość naukową lub artystyczną. Odmówić może przyjęcia ich tylko jeśli zagrażają one bezpieczeństwu, lub mają zbyt wysoką wartość w stosunku do standardu hotelu, lub nie ma możliwości ich przechowania z powodu rozmiarów.
ShutterStock
3 Jako zabezpieczenie należności za mieszkanie, utrzymanie i usługi dostarczone gościowi i zabezpieczenia roszczenia o zwrot wydatków dla tej osoby wniesionych. Hotel ma prawo zastawu na rzeczach
ShutterStock
4 Hotel ma obowiązek prowadzenia rejestru rzeczy znalezionych, w którym podaje się informacje o miejscu i czasie odnalezienia przedmiotów. Przedmioty przechowywane są do 12 miesięcy. W tej sprawie trzeba skontaktować się z firmą osobiście. W przypadku zaistnienia szkody można ją zgłosić przez 12 miesięcy od czasu wymeldowania się.
ShutterStock
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję