statystyki

Poradnia samorządowa z 26 października 2016r.

autor: Leszek Jaworski26.10.2016, 10:29; Aktualizacja: 26.10.2016, 12:40

● W wykazie nieruchomości nie można publikować danych osobowych przyszłych dzierżawców

● Prezydent miasta w wykazie nieruchomości przeznaczonych do bezprzetargowego wydzierżawienia wskazał imię i nazwisko potencjalnego dzierżawcy. Podanie tych danych jego zdaniem wynikało z zasady jawności. Czy miał do tego prawo?

Nie, nie jest to dopuszczalne. Przede wszystkim z tego powodu, że elementy, które musi zawierać wykaz nieruchomości przeznaczonych do sprzedaży, oddania w użytkowanie wieczyste, najem lub dzierżawę, zostały wyczerpująco wymienione w art. 35 ust. 2 ustawy z 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (dalej u.g.n.). Przepis ten nie wymienia danych potencjalnego nabywcy czy też danych przyszłego dzierżawcy nieruchomości i to nawet, jeśli ma zastosowanie tryb bezprzetargowy. Wynika to z funkcji, jakie spełnia ten dokument. Sporządzenie wykazu, o którym mowa w art. 35 u.g.n., jest jedynie wyrazem przeznaczenia nieruchomości przez jej właściciela do zbycia i wskazuje na założenia programowe, nieindywidualizujące sytuacji prawnej hipotetycznego nabywcy, a wobec tego nie jest jeszcze np. ofertą sprzedaży (wyrok NSA z 9 stycznia 2013 r., sygn. akt I OSK 1150/12). Do chwili sporządzenia i ogłoszenia wykazu nieruchomość pozostaje poza obrotem prawnym, jest więc niedostępna dla osób ubiegających się o jej nabycie, które nie mogą domagać się sprzedaży, odpowiednio oddania w dzierżawę (por. wyrok NSA z 15 października 2002 r., sygn. akt I SA 632/02). Celem umieszczenia nieruchomości w tym zestawieniu jest zachowanie jawności dysponowania nieruchomościami przez Skarb Państwa i jednostki samorządu terytorialnego, a także umożliwienie wszystkim zainteresowanym ubiegania się o nabycie praw do nieruchomości umieszczonych w tym dokumencie. Dlatego prezydent miasta powinien był, ogłaszając wykaz, uwzględnić jedynie te elementy, które wprost wynikają z art. 35 ust. 2 u.g.n.

Potwierdza to wyrok WSA w Gorzowie Wlkp. z 2 czerwca 2016 r. (sygn. akt II SA/Go 83/16), wydany w podobnym stanie faktycznym, w którym stwierdzono, że wskazanie imienia i nazwiska dzierżawcy w wykazie jest naruszeniem art. 35 ust 2 u.g.n. Jednocześnie gorzowski sąd administracyjny wyjaśnił, że wprawdzie art. 11b ust. 1 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym formułuje zasadę jawności działalności organów gminy, to jednak z tej ogólnej reguły nie można wywodzić podstawy ujawniania danych osobowych potencjalnego dzierżawcy.

Podstawa prawna:


Pozostało 39% tekstu

Prenumerata wydania cyfrowego

Dziennika Gazety Prawnej
9,80 zł
cena za dwa dostępy
na pierwszy miesiąc,
kolejny miesiąc tylko 79 zł
Oferta autoodnawialna
KUPUJĘ

Pojedyncze wydanie cyfrowe

Dziennika Gazety Prawnej
4,92 zł
Płać:
KUPUJĘ
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Galerie

Polecane