Unia Europejska pracuje nad obowiązkowymi badaniami dla kierowców w wieku powyżej 65 lat. Seniorzy musieliby udowodnić, że dalej są zdolni do prowadzenia pojazdów i nie zagrażają przy tym innym uczestnikom ruchu. Na razie nie wiadomo jednak, kiedy taki przepis mógłby wejść w życie.
Polskie społeczeństwo się starzeje, a co za tym idzie wzrasta średnia wieku przeciętnego kierowcy. Jeszcze w tym roku ma zostać zatwierdzona dyrektywa Unii Europejskiej, która miałaby wprowadzić w życie obowiązkowe badania dla najstarszych kierowców. Są też szanse, że termin ważności praw jazdy dla seniorów miałby być skrócony do pięciu lat.
Dla niektórych osób w podeszłym wieku utrata możliwości prowadzenia pojazdu mogłaby być poważnym utrudnieniem. Mowa tutaj głównie o seniorach z małych miast bądź wsi, gdzie transport publiczny jest mocno ograniczony bądź nie ma go w ogóle. W związku z tym, by wybrać się do lekarza, sklepu czy kościoła, niezbędne jest posiadanie samochodu.
Kierowcy w Polsce. Kto powoduje najwięcej wypadków?
W Polsce najwięcej wypadków drogowych powoduje grupa młodych kierowców w wieku 18-24 lat. Według danych z 2022 r., ta grupa wiekowa była odpowiedzialna za znaczącą liczbę wypadków na drogach. Młodzi, mimo że stanowią tylko 8.25 proc. wszystkich kierowców w kraju, powodowali aż 12.01 wypadków na 10 tys. mieszkańców, co jest najwyższym wskaźnikiem wśród wszystkich grup wiekowych. Główną przyczyną wypadków spowodowanych przez młodych kierowców jest nadmierna prędkość.
Starsi kierowcy, mimo pewnych ograniczeń wynikających z wieku, takich jak problemy z koncentracją czy wiedzą na temat aktualnych przepisów, ogólnie są uznawani za bezpieczniejszych na drodze. Ich sposób jazdy, który często obejmuje mniejszą prędkość i unikanie trudnych tras, przyczynia się do mniejszej liczby wypadków.
Choć z badań wynika, że starsi kierowcy powodują mniej wypadków niż młodzi, to zdarza się jednak, że seniorzy za kółkiem również popełniają kardynalne błędy. Mowa tutaj np. o wjeździe na autostradę bądź drogę ekspresową pod prąd. Wielu z nich, choć prawo jazdy ma od kilkudziesięciu lat, nigdy nie uczyło się jazdy po takich drogach, bo takie po prostu w Polsce nie istniały.
Czytaj też: Badanie techniczne auta i nowy bat na kierowców. Negatywny wynik zdziwi wielu