Istotą programu „Rodzina 500 plus” jest objęcie świadczeniem wychowawczym możliwie jak największej grupy osób wychowujących dzieci. Tym samym program realizuje trzy podstawowe cele: zwiększenie wskaźnika dzietności, inwestycji w kapitał ludzki i redukcji ubóstwa wśród najmłodszych. Świadczenie wychowawcze na drugie i kolejne dziecko ma charakter powszechny i demograficzny. Jak wynika z przeprowadzonych badań społecznych, 53 proc. rodzin w Polsce ma tylko jedno dziecko. Program „Rodzina 500 plus” ma być impulsem, który zachęci te rodziny do podjęcia decyzji o kolejnym dziecku. Cel ten ma być osiągnięty właśnie przez zagwarantowanie dodatkowej, długofalowej pomocy finansowej ze strony państwa, bez względu na osiągany przez rodzinę dochód. Tym samym program ten stanowi inwestycję w kapitał ludzki oraz zrywa z przekonaniem, że polityka rodzinna jest równoznaczna z polityką socjalną. Idąc dalej, polityka rodzinna to inwestycja.
Istotą programu „Rodzina 500 plus” jest objęcie świadczeniem wychowawczym możliwie jak największej grupy osób wychowujących dzieci. Tym samym program realizuje trzy podstawowe cele: zwiększenie wskaźnika dzietności, inwestycji w kapitał ludzki i redukcji ubóstwa wśród najmłodszych. Świadczenie wychowawcze na drugie i kolejne dziecko ma charakter powszechny i demograficzny. Jak wynika z przeprowadzonych badań społecznych, 53 proc. rodzin w Polsce ma tylko jedno dziecko. Program „Rodzina 500 plus” ma być impulsem, który zachęci te rodziny do podjęcia decyzji o kolejnym dziecku. Cel ten ma być osiągnięty właśnie przez zagwarantowanie dodatkowej, długofalowej pomocy finansowej ze strony państwa, bez względu na osiągany przez rodzinę dochód. Tym samym program ten stanowi inwestycję w kapitał ludzki oraz zrywa z przekonaniem, że polityka rodzinna jest równoznaczna z polityką socjalną. Idąc dalej, polityka rodzinna to inwestycja.
W ustawie o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci nie przewidziano górnej granicy dochodowej, po przekroczeniu której świadczenie wychowawcze nie będzie przysługiwało. Rozwiązania tego nie wprowadzono z uwagi na koszty, które by powodowało. Po przeliczeniu ewentualnych oszczędności z tytułu wprowadzenia górnej granicy dochodowej okazało się, że koszty wprowadzenia tego rozwiązania byłyby zbyt wysokie, np. przy progu dochodowym wynoszącym 5 tys. zł oszczędności wyniosłyby 81 mln zł, a koszty weryfikacji – 76 mln zł.
Natomiast dla rodzin niezamożnych wprowadzono, poprzez kryterium dochodowe, możliwość otrzymania świadczenia wychowawczego na pierwsze dziecko. Pomoc finansowa na pierwsze dziecko rozumiane jako jedyne lub najstarsze dziecko w rodzinie w wieku do ukończenia 18. roku życia będzie przysługiwała, jeżeli dochód rodziny w przeliczeniu na osobę nie będzie przekraczał kwoty 800 zł netto miesięcznie lub 1200 zł miesięcznie na osobę w rodzinie, jeżeli członkiem rodziny jest dziecko niepełnosprawne.
Niniejsza część komentarza jest poświęcona zagadnieniom związanym z wydatkowaniem świadczenia wychowawczego, ustalaniem dochodu rodziny w przypadku ubiegania się o świadczenie wychowawcze na pierwsze dziecko, z podmiotami realizującymi zadania wynikające z ustawy o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci oraz postępowaniem w sprawach o świadczenie wychowawcze.
Na początku autorki omawiają kwestie związane z ustalaniem dochodu rodziny, które będą miały zastosowanie, gdy dana osoba złoży wniosek o ustalenie prawa do świadczenia wychowawczego na pierwsze dziecko. Następnie opisane są przesłanki negatywne powodujące brak prawa do świadczenia wychowawczego. Dalsza część komentarza jest poświęcona tematyce wydatkowania i marnotrawienia świadczenia wychowawczego. Ponadto w tej części komentarza autorki omawiają przepisy dotyczące podmiotów realizujących ustawę o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci oraz szczegółowo wyjaśniają kwestie dotyczące wszczęcia postępowania o ustalenie prawa do świadczenia wychowawczego, dokumentów, które należy dołączyć do wniosku, oraz dróg, za pomocą których może zostać złożony wniosek o świadczenie.
W końcowej części komentarza została omówiona tematyka przeprowadzania rodzinnego wywiadu środowiskowego na potrzeby postępowania w sprawach o świadczenie wychowawcze.
TYDZIEŃ Z KOMENTARZAMI – BAZA PUBLIKACJI
Dotychczas w dodatku Samorząd i Administracja komentowaliśmy ustawy:
● z 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych (Dz.U. z 2005 r. nr 14, poz. 114 ze zm.),
● z 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (Dz.U. nr 27, poz. 1505 ze zm.),
● z 5 stycznia 2011 r. – Kodeks wyborczy (Dz.U. nr 21, poz. 112 ze zm.),
● z 22 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (t.j. Dz.U. z 2014 r. poz. 1202),
● z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 391 ze zm.),
● z 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej
(t.j. Dz.U. z 2011 r. nr 45, poz. 236 ze zm.).
Wykaz skrótów
k.c. – ustawa z 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 380)
k.p.a. – ustawa z 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 23)
k.r.o. – ustawa z 25 lutego 1964 r. – Kodeks rodzinny i opiekuńczy (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 2082)
r.s.t.p.s.ś.w. – rozporządzenie ministra rodziny, pracy i polityki społecznej z 18 lutego 2016 r. w sprawie sposobu i trybu postępowania w sprawach o świadczenie wychowawcze (Dz.U. z 2016 r. poz. 214)
u.i.d.p.r.z.p. – ustawa z 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (t.j. Dz.U. z 2014 r. poz. 1114 ze zm.)
u.p.p.w.d. – ustawa z 11 lutego 2016 r. o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci (Dz.U. z 2016 r. poz. 195)
u.p.o.u.a. – ustawa z 7 września 2007 r. o pomocy osobom uprawnionym do alimentów (Dz.U. z 2016 r. poz. 169)
u.p.r. – ustawa z 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 1381 ze zm.)
u.p.s. – ustawa z 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 163 ze zm.)
u.ś.r. – ustawa z 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 114 ze zm.)
u.u.s.r. – ustawa z 20 grudnia 1990 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 277)
u.w.r. – ustawa z 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 332 ze zm.)
Przeoczyłeś tygodnik? Znajdziesz go w dotychczasowych wydaniach DGP na www.edgp.gazetaprawna.pl
Kolejna część komentarza ukaże się 18 maja.
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję
Reklama
Reklama