Projekt uchwały budżetowej zarząd jednostki samorządu terytorialnego przedstawia do 15 listopada regionalnej izbie obrachunkowej - celem zaopiniowania oraz organowi stanowiącemu jednostki samorządu terytorialnego. Uchwałę budżetową organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego uchwala przed rozpoczęciem roku budżetowego, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach - nie później niż do 31 marca roku budżetowego. Do czasu uchwalenia uchwały budżetowej, jednak nie później niż do 31 marca roku budżetowego, podstawą gospodarki finansowej jest projekt uchwały budżetowej.
Rezerwami celową i ogólną przewidzianą w budżecie samorządu terytorialnego dysponuje zarząd jednostki samorządowej. Jak pokazują uchwały regionalnych izb obrachunkowych cały czas zdarzają się uchybienia przy uchwalaniu, zmianie i przyjmowaniu budżetów na poszczególnych szczeblach samorządu terytorialnego. Niebagatelną sprawą przy planowaniu budżetu jest właściwe zaplanowanie inwestycji.
Budżet jednostki samorządu terytorialnego jest rocznym planem dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów tej jednostki i jest uchwalany w formie uchwały budżetowej. Uchwała ta stanowi podstawę gospodarki finansowej jednostki samorządu terytorialnego w roku budżetowym. Uchwała ta zawiera także plany przychodów i wydatków zakładów budżetowych, gospodarstw pomocniczych jednostek budżetowych i funduszy celowych oraz dochodów własnych jednostek budżetowych.
Dochody budżetu jednostki samorządu terytorialnego ujmuje się w podziale na dochody bieżące i dochody majątkowe. Z kolei wydatki budżetu jednostki samorządu terytorialnego ujmuje się w podziale na wydatki bieżące i wydatki majątkowe.

Zobacz pełną treść artykułu - Tygodnik Prawa Administracyjnego w eGP