1. Twórczość instrumentem marketingu
Nie jest żadną nowością, iż twórczość, a w szczególności muzyka wykorzystywana jest od dawna w marketingu, towarzysząc klientom na każdym kroku. Gdziekolwiek byśmy się udali, czy to na zakupy, do restauracji, czy też fryzjera, praktycznie zawsze będziemy mogli usłyszeć taką, bądź inną muzykę, coraz częściej też np. obejrzeć telewizję w oczekiwaniu na realizację usługi czy też podczas posiłku. Wykorzystanie twórczości w działalności handlowej i usługowej nie jest przecież niczym nowym. Już od dawna tak w restauracjach, jak i sklepach można było usłyszeć muzykę graną na żywo, dziś najczęściej odtwarzaną przy użyciu różnego rodzaju urządzeń i nośników. Nie jest także żadną tajemnicą, że muzyka odgrywa znaczną rolę we współczesnych strategiach marketingowych, tak olbrzymich sieci handlowych, jak i restauracji czy salonów usługowych. Zgodnie z badaniami odpowiednio dobrana muzyka powoduje wzrost obrotów nawet o 30%. Klienci lokali gastronomicznych pytani o to, czy wolą chodzić do lokali, gdzie gra muzyka, czy też do tych jej pozbawionych, w ponad 71% opowiedzieli się za tymi, w których muzyka jest stałym elementem, podobnie zresztą jak klienci różnego rodzaju lokali usługowych, wśród których 54,6% opowiedziało się za korzystaniem z lokali z muzyką. Tak wynika z badań TNS OBOP przeprowadzonych w roku 2010 na zlecenie ZPAV.