Z uwagi na brak danych dotyczących szczegółów rezerwacji nie jesteśmy w stanie jednoznacznie stwierdzić, w jakiej taryfie złożona została rezerwacja. Z relacji pasażerki możemy jedynie domniemywać, że informacje uzyskane w call center wskazują, że taryfa nie pozwala na dokonanie zmiany – dowiedzieliśmy się w PLL LOT. Prawdopodobnie ma tu zastosowanie paragraf 3.3. ogólnych warunków przewozu, który mówi, że taryfy przewoźnika wymagają, aby poszczególne rejsy odbywały się z zachowaniem ich kolejności. Rezerwując bilet – dla przykładu – z Warszawy do Madrytu i z powrotem, kupujemy jeden bilet na dwa odcinki. Jeśli nie wykorzystamy pierwszego odcinka, drugi zostaje automatycznie anulowany. Podobnie rzecz się ma przy bilecie łączonym w jedną stronę. Jeśli pasażer nie stawi się na pierwszy odcinek lotu (bo na przykład dojedzie pociągiem), kolejny (lub kolejne) przepadają. Nie ma możliwości, by rozpocząć podróż od następnego etapu podróży. Jest to praktyka stosowana przez LOT, ale także przez innych przewoźników. Natomiast bez problemu można polecieć tam i nie wracać.
Tu jednak uwaga. Inaczej sprawę traktują tanie linie. Dla przykładu w WizzAir lub w Ryanair lecąc tam i z powrotem, nie kupujemy jednego biletu dwuodcinkowego, ale dwa pojedyncze. Wtedy niewykorzystanie biletu „tam” powoduje przepadek zapłaconych za niego pieniędzy, ale nie anuluje biletu „z powrotem”.
Prawo europejskie, choć reguluje wiele spraw związanych z transportem lotniczym, nie zajmuje się wcale kwestią anulowania biletu po niewykorzystaniu pierwszego odcinka. A zatem zawsze, przed zakupem biletu, zwłaszcza promocyjnego, warto zapoznać się z obostrzeniami co do możliwości zwrotu, zmiany terminu lub w ogóle zasad korzystania z biletu związanymi z konkretną taryfą.
Podstawa prawna
Art. 3.3. ogólnych warunków przewozu pasażerów i bagażu stosowanych w Polskich Liniach Lotniczych LOT SA wydany na podstawie art. 205 ust. 2 a ustawy z 3 lipca 2002 r. – Prawo Lotnicze (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 1393).