Projekt noweli znajduje się w uzgodnieniach międzyresortowych. Jego celem jest wprowadzenie do polskiego prawa przepisów UE i usprawnienie pracy administracji żeglugi śródlądowej w Polsce przez stworzenie elektronicznej bazy danych służącej wymianie i dostępowi do informacji o statkach.

"Wymiana informacji o statkach przyczyni się do usprawnienia czynności inspekcyjnych prowadzonych przez organy administracji żeglugi śródlądowej, co w konsekwencji wpłynie na poprawę bezpieczeństwa żeglugi" - napisano w ocenie skutków regulacji.

W elektronicznej bazie danych o statkach mają się znaleźć m.in. takie informacje jak europejski numer identyfikacyjny statku. Za prowadzenie bazy odpowiedzialny ma być Dyrektor Urzędu Żeglugi Śródlądowej w Szczecinie.

"Wyznaczenie Dyrektora Urzędu Żeglugi Śródlądowej, który pełniłby rolę koordynującą dla pozostałych urzędów żeglugi śródlądowej w ramach wymiany informacji (...), uzasadnione jest potrzebą sprawnego gromadzenia i bezpiecznego przekazywania tych informacji, przy zapewnieniu odpowiedniego poziomu ochrony poufności tych informacji(w szczególności danych osobowych)" - czytamy w uzasadnieniu projektu.

Tworzona w Urzędzie Żeglugi Śródlądowej w Szczecinie elektroniczna baza danych powstaje w ramach udziału Polski w unijnym projekcie IRIS Europa 3. Koszt utworzenia tej bazy wraz z kosztami wykonania i zakupu sprzętu wyniesie 500 tys. zł. Jak zaznaczono w ocenie skutków regulacji kwotę tą oszacowano na podstawie wstępnych kosztorysów potencjalnych wykonawców.

Z kolei roczny koszt utrzymania bazy oszacowano na ok. 235 tys. zł, z czego 190 tys. zł stanowić ma wynagrodzenie dla pracowników. "W wyniku rozeznania w zakresie wynagrodzenia dla osób z odpowiednimi kwalifikacjami stwierdzono, że wynagrodzenie 2 specjalistów wynosić powinno ok. 190 000 zł rocznie ( wraz z pochodnymi)" - zaznaczono w ocenie skutków regulacji. Utrzymanie bazy danych kosztować ma 45 tys. zł rocznie.

Powstanie bazy, oprócz administrowania informacjami wymaganymi przez wdrażane przepisy unijne, nałoży też na dyrektorów urzędów żeglugi śródlądowej w Polsce( obecnie jest ich osiem - PAP) obowiązek przekazywanie do niej informacji pochodzących z rejestrów prowadzonych przez te urzędy. Chodzi o takie informacje jak wyniki pomiaru statków, informacje z zakresu bezpieczeństwa żeglugi, informacje o śródlądowych drogach wodnych oraz o wypadkach żeglugowych.

Zgodnie z projektem noweli dyrektor Urzędu Żeglugi Śródlądowej w Szczecinie będzie miał obowiązek przekazywania otrzymanych informacji o statkach do elektronicznej bazy danych prowadzonej przez Komisję Europejską. Będzie on też upoważniony do otrzymywania informacji o statkach, które państwa członkowskie UE przekazały do elektronicznej bazy danych prowadzonej przez Komisję Europejską.

Do informacji przekazanych przez KE dostęp będą miały również organy administracji żeglugi śródlądowej w Polsce. Zgodnie z założeniami noweli informacje te będą mogły być wykorzystane do wykonywania zadań administracyjnych w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa w żegludze, dokonywania inspekcji i wydawania dokumentów statków.

W noweli wprowadza się także zmiany dotyczące wymagań dla jednego z ekspertów powoływanych przez dyrektora urzędu żeglugi śródlądowej w skład technicznej komisji inspekcyjnej. Dyrektorzy urzędów, przy których działają takie komisje(obecnie są to urzędy w Bydgoszczy, Szczecinie i we Wrocławiu - PAP) będą mogli powołać w skład komisji specjalistę ds. nautyki pod warunkiem, że posiada on paten żeglarski kapitana żeglugi śródlądowej i patent ten uprawnia do kierowania statkiem, który podlega inspekcji.

Projektowane przepisy precyzują również zasady przekazywania organom państw trzecich lub organizacjom międzynarodowym informacji z bazy danych zawierających dane osobowe. W tym zakresie projekt odwołuje się - po pierwsze - do przepisów ustawy o ochronie danych osobowych, gdzie określone są szczegółowo zasady dokonywania weryfikacji czy państwo trzecie lub organizacja międzynarodowa zapewnia niezbędny poziom ochrony danych osobowych.

Drugim warunkiem przekazania informacji państwom trzecim lub organizacjom międzynarodowym będzie złożenia pisemnego zobowiązania przez podmioty otrzymujące takie informacje do nieprzekazywania ich innym państwom trzecim lub organizacjom międzynarodowym. (PAP)

krm/ mok/