Jakość kształcenia przyszłych prawników wciąż się poprawia. W naszym zestawieniu zwyciężył Uniwersytet Jagielloński. Na pierwsze miejsce wśród uczelni niepublicznych wróciła Uczelnia Łazarskiego.
Zwycięzca w kategorii uczelni publicznych: Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Jagiellońskiego
W rankingu DGP powoli zbliża się do ideału. W tym roku uzyskał aż 108 ze 113,5 punktów możliwych do zdobycia. Jest liderem pod każdym sprawdzanym przez DGP względem (kadra, jakość kształcenia, wymogi wobec studentów, zdawalność na aplikację).
Drugie miejsce przypadło Uniwersytetowi Warszawskiemu, który osiągnął bardzo dobry wynik m.in. w zakresie jakości nauczania. Po raz pierwszy na podium znalazł się Uniwersytet Łódzki, co zawdzięcza przede wszystkim świetnemu wynikowi zdawalności na aplikację (drugi wynik w kraju, po UJ).
Zwycięzca w kategorii uczelni niepublicznych: Wydział Prawa i Administracji Uczelni Łazarskiego w Warszawie
Po dwóch latach przerwy znów zwycięża w kategorii szkół niepublicznych. W łącznym zestawieniu wyprzedza już 9 z 16 wydziałów uczelni publicznych. Świetny wynik zawdzięcza poprawie wszystkich elementów branych pod uwagę w rankingu DGP – począwszy od kadr, a skończywszy na wymogach, jakie stawia studentom.
Drugie miejsce zasłużenie zajął ubiegłoroczny lider – Akademia Leona Koźmińskiego, a trzecie rzeszowski Zamiejscowy Wydział Prawa i Administracji Wyższej Szkoły Prawa i Administracji w Przemyślu. Również ich wyniki wskazują, że niepubliczne placówki coraz skuteczniej mogą konkurować z tymi państwowymi.
Jak powstawał ranking
W tym roku maksymalna liczba punktów, które można było uzyskać, wynosiła 113,5. Z tego 36,5 pkt za kadrę, 53 pkt za jakość i siłę kształcenia oraz 15 pkt – za wymogi stawiane studentom i jakość absolwentów. Dołączyliśmy do punktacji także zdawalność absolwentów na aplikacje prawnicze. Lider otrzymał 9 punktów, wicelider – 7,5, a uczelnia, która zajmuje 3. miejsce – 6,25. Kolejne szkoły otrzymywały coraz niższą liczbę punktów, aż do 0 pkt, przy czym w ogóle nie braliśmy pod uwagę wyników tych placówek, których absolwenci przystępujący do egzaminów stanowili mniej niż 10 proc. ogółu obecnie studiujących.
Badając kadrę, wzięliśmy pod uwagę:
1. liczbę pracowników naukowych wydziału przy¬padających na 100 studentów prawa (maks. 6 pkt);
2. liczbę profesorów i doktorów habilitowanych na pierwszych etatach przypadających na wszystkich pracowników (maks. 5 pkt);
3. liczbę prof. i dr. hab. na pierwszych etatach przypadających na 100 studentów prawa (maks. 5 pkt);
4. liczbę doktorów prawa i nauk pomocniczych przypadających na 100 studentów prawa (maks. 1,5 pkt);
5. liczbę nowo zatrudnionych pracowników od 2010 r. w stosunku do wszystkich pracowników naukowych (maks. 1,5 pkt);
6. liczbę wyjazdów zagranicznych kadry naukowej w latach 2012–2013 w stosunku do wszystkich pracowników naukowych (maks. 2 pkt);
7. liczbę publikacji naukowych (książki) pracowników wydziału w latach 2012–2013 w stosunku do liczby pracowników (maks. 4 pkt);
8. liczbę osiągniętych przez pracowników tytułów doktora nauk prawnych od 2010 r. (maks. 1 pkt);
9. liczbę osiągniętych przez pracowników wydziału tytułów doktora habilitowanego od 2010 r. (maks. 3 pkt);
10. liczbę osiągniętych przez pracowników wydziału tytułów profesora od 2010 r. (maks. 3 pkt);
11. otrzymane przez pracowników (w latach 2010–2013) doktoraty honoris causa (maks. 4,5 pkt).
Badając jakość i siłę kształcenia, wzięliśmy pod uwagę:
1. możliwość nadawania stopnia doktora (maks. 5 pkt);
2. możliwość nadawania stopnia doktora habilitowanego (maks. 7 pkt);
3. liczbę książek w bibliotece przypadającą na 1 studenta prawa (maks. 3 pkt);
4. liczbę miejsc w czytelni przypadającą na 100 studentów prawa (maks. 3 pkt);
5. liczbę stanowisk komputerowych z programem LEX (lub równorzędnym) przy¬padającą na 100 studentów prawa (maks. 3 pkt);
6. dostępność do bezpłatnego internetu na terenie wy¬działu (maks. 1 pkt);
7. liczbę dostępnych lektoratów języka obcego (maks. 1 pkt);
8. dostępność przedmiotu z umiejętności obsługi LEX-a lub równorzędnego (maks. 1 pkt);
9. funkcjonowanie kliniki prawa (maks. 2 pkt);
10. funkcjonowanie szkoły prawa obcego (maks. 1,5 pkt);
11. funkcjonowanie klubu absolwenta (maks. 0,5 pkt);
12. funkcjonowanie biura karier (maks. 0,5 pkt);
13. liczbę działających stowarzyszeń, samorządów, organizacji studenckich oraz kół naukowych (maks. 2 pkt);
14. wyróżnienia i nagrody zewnętrzne uzyskane przez wydział, jego pracowników i studentów w latach 2012–2013 (maks. 2,5 pkt);
15. liczbę krajowych konferencji organizowanych przez wydział w latach 2012–2013 (maks. 3 pkt);
16. liczbę międzynarodowych konferencji organizowanych przez wydział w latach 2010–2013 (maks. 3 pkt);
17. liczbę grantów badawczych otrzymanych przez wydział i jego pracowników od 2010 r. (maks. 3,5 pkt);
18. liczbę prowadzonych na wydziale studiów podyplomowych (maks. 2 pkt);
19. liczbę umów podpisanych z wydziałami prawa w Polsce i za granicą (maks. 1,5 pkt);
20. obowiązkowe praktyki w sądach (maks. 2 pkt);
21. umożliwienie studentom odbycia praktyk w innych instytucjach (maks. 1,5 pkt);
22. monitorowanie losów absolwentów (maks. 0,5 pkt);
23. aktualną ocenę Państwowej Komisji Akredytacyjnej (maks. 3 pkt).
Badając wymogi i jakość absolwentów, wzięliśmy pod uwagę:
1. czy studenci kształcą się w systemie ECTS (maks. 1 pkt);
2. liczbę obowiązkowych przedmiotów zakończonych egzaminem (maks. 2,5 pkt);
3. obowiązek zdania egzaminu z obsługi LEX-a lub równorzędnego (maks. 1 pkt);
4. obowiązek zdania egzaminu z języka obcego (maks. 3,5 pkt);
5. liczbę godzin wykładów przewidzianych do przystąpienia do egzaminu z:
– prawa cywilnego (maks. 0,25 pkt)
– prawa karnego (maks. 0,25 pkt)
– prawa handlowego (maks. 0,25 pkt)
– postępowania karnego (maks. 0,25 pkt)
– postępowania cywilnego (maks. 0,25 pkt)
– postępowania administracyjnego (maks. 0,25 pkt)
– prawa Unii Europejskiej (maks. 0,25 pkt);
6. liczbę godzin ćwiczeń przewidzianych do przystąpienia do egzaminu z:
– prawa cywilnego (maks. 0,75 pkt)
– prawa karnego (maks. 0,75 pkt)
– prawa handlowego (maks. 0,75 pkt)
– postępowania karnego (maks. 0,75 pkt)
– postępowania cywilnego (maks. 0,75 pkt)
– postępowania administracyjnego (0,75 pkt)
– prawa Unii Europejskiej (0,75 pkt).