Notariusze, komornicy sądowi i naczelnicy urzędów skarbowych będą mieli obowiązek składać wnioski o wpisy do księgi wieczystej lub o jej założenie przez internet.

Rada Ministrów przyjęła 24 czerwca projekt nowelizacji kodeksu postępowania cywilnego, którego celem jest realizacja pierwszego etapu informatyzacji postępowania wieczystoksięgowego.

Składanie wniosków o wpis do księgi wieczystej umożliwi specjalny interaktywny formularz udostępniany przez system teleinformatyczny obsługujący postępowanie elektroniczne. Będą w nim zawarte różne moduły takie jak: rodzaj księgi wieczystej, podmiot składający wniosek, uczestnicy postępowania, podstawa wpisu czy dokumenty, jakie zostaną dołączone do wniosku.

Notariusz, naczelnik skarbówki i komornik sądowy będą składać na pismach procesowych bezpieczne podpisy, weryfikowane ważnym kwalifikowanym certyfikatem. Zasady zakładania kont w systemie teleinformatycznym i ich obsługa znajdą się w rozporządzeniu ministra sprawiedliwości.

Elektroniczne postępowanie ma zapewnić łatwiejszy dostęp do sądu wieczystoksięgowego, umożliwić szybsze załatwianie spraw oraz zwiększenie bezpieczeństw obrotu nieruchomościami, np. poprzez utrudnienie sprzedaży tej samej nieruchomości.