99,99 zł zamiast 1 tys. zł. za dożywotnie porady prawne przez telefon w każdej sprawie – taką nęcącą ofertę można znaleźć w serwisie zakupów grupowych Groupon. Oporów przed sprzedawaniem swoich usług w wątpliwy etycznie sposób nie mają nawet kancelarie zatrudniające adwokatów i radców.

ADIUTUS – Bezpieczeństwo Prawne w Twoim Domu to działająca na Górnym Śląsku od 1998 r. grupa, której misją jest świadczenie „szeroko rozumianej kompleksowej pomocy prawnej” oraz „upowszechnianie informacji na temat praw poszkodowanego i konsumenta”. Jak chwali się na swojej stronie internetowej, zatrudnia i współpracuje m.in. z „doświadczonymi adwokatami, aplikantami adwokackimi, rzeczoznawcami, lekarzami, biegłymi z zakresu rekonstrukcji wypadków”. Za jedyne 99,99 zł na Grouponie można nabyć „specjalną Kartę Klienta”, która uprawnia do dożywotniego korzystania z profesjonalnych usług firmy, m.in. w zakresie ustalania ubezpieczyciela sprawcy wypadku, reprezentacji przed placówkami medycznymi oraz reprezentacji i negocjacji z bankami. Serwis podaje, że na razie sprzedano 24 takie kupony.

Podobne oferty zaczęły zalewać internet przed dwoma laty, kiedy zniżkowe oferty z rabatami w portalach zakupów grupowych były najbardziej rozchwytywane. Oprócz Groupona w serwisach takich jak MyDeal czy Gruper można było za kilkadziesiąt zamiast kilkuset złotych wykupić vouchery na porady praktycznie z każdej dziedziny prawa , karty abonamentowe na kilkadziesiąt konsultacji z prawnikami za niecałe 100 zł czy obsługę prawną dla firm wartą kilkaset złotych z 40-procentowym rabatem. Dla przykładu, jedna z kancelarii adwokackich z Wrocławia, której zaufali – jak podaje strona internetowa – m.in. Anita Lipnicka i John Porter, Katarzyna Groniec oraz zespół Łzy, lansowała na Grouponie swoją markę sprzedając kupony na godzinne porady prawne za 39 zł zamiast 100 zł (oferta wyprzedana). Dokładnie za tę samą cenę zarówno klienci indywidualni, jak i małe, średnie oraz duże przedsiębiorstwa, dzięki promocji na Gruperze mogli skorzystać z pomocy prawnej kancelarii posiadającej biuro w samym centrum Warszawy (sprzedano 40 kuponów).

Mec. Tomasz Scheffler, główny rzecznik dyscyplinarny KIRP, przyznał w rozmowie z serwisem Prawnik.pl, że nie dotarły do niego żadne sygnały o radcach prawnych, którzy sprzedają swoje usługi za pośrednictwem portali zakupów grupowych i odmówił odpowiedzi na pytanie, czy takie oferty łamią obowiązujący prawników zakaz reklamowania swojej działalności.

Zarówno kodeks etyczny radców jak i zbiór zasad etyki adwokackiej i godności zawodu wykluczają korzystanie z pomocy pośredników czy też zdobywanie klientów poprzez działania niezgodne z lojalnością wobec kolegów.