Prezes UOKiK ukarała Generali Towarzystwo Ubezpieczeń za stosowanie klauzul naruszających zbiorowe interesy konsumentów.

Zakwestionowane przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów postanowienia ubezpieczyciel stosuje w umowach autocasco od 2008 roku.

Postępowanie w tej sprawie zostało wszczęte w kwietniu 2010 roku po informacji uzyskanej od konsumentów. W jego trakcie przeanalizowano wzorce umów, jakie Generali Towarzystwo Ubezpieczeń zawierało z konsumentami w zakresie ubezpieczeń autocasco w latach 2008-2010. Z informacji uzyskanych przez Urząd wynika, że umowy o ubezpieczenia zawierają postanowienie tożsame z wpisanymi już do Rejestru klauzul niedozwolonych.
Tym konsumentom, którzy do wyliczenia odszkodowania zdecydowali się na wycenę towarzystwa ubezpieczeń, Generali bezprawnie wypłacało odszkodowanie pomniejszone o równowartość VAT. Natomiast osoby, które zdecydowały się na zwrot kosztów na podstawie faktur dokonanej już naprawy mogły liczyć na pełne odszkodowanie – czyli zawierające podatek. W związku z tym, konsument, wybierając inną metodę oszacowania odszkodowania, nie otrzymywał takiej sumy, która pokryłaby koszty naprawy.
W tym przypadku na Generali Towarzystwo Ubezpieczeń została nałożona sankcja w wysokości 620 935 złotych. Oprócz kary finansowej Prezes UOKiK nakazała przedsiębiorcy zaniechanie stosowania niedozwolonych praktyk, a także publikację sentencji na stronie internetowej ubezpieczyciela przez dwa miesiące jak i na jednej z pięciu pierwszych stron dziennika ogólnopolskiego. Decyzja nie jest ostateczna. Spółka ma prawo odwołania do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

PS/źródło: UOKIK

Zobacz także:

UOKiK skontrolował umowy o karty płatnicze

UOKiK ukarał Getin Noble Bank