Raporty NIK o handlu internetowym, unijnych projektach środowiskowych, naborze na stanowiska urzędnicze oraz o zatrudnianiu osób niepełnosprawnych w administracji publicznej były przedmiotem dyskusji na posiedzeniach komisji sejmowych.

Handel internetowy
Kontrola Izby dotycząca odprowadzania podatków przez handlujących w Internecie, wykazała, iż tylko wobec 20 proc. wytypowanych do kontroli podmiotów Izba nie miała zastrzeżeń. Raport wskazuje, iż blisko połowa podatników nie ewidencjonuje przychodów z handlu internetowego. Kolejne 30 proc. prowadzi działalność gospodarczą, której oficjalnie nie zgłasza. Wykryte przez inspektorów NIK straty Skarbu Państwa - zarówno na podatku dochodowym, jak i VAT - wynoszą 3,5 mln zł.
Unijne projekty środowiskowe
Wyniki kontroli unijnych projektów środowiskowych, współfinansowanych ze środków Funduszu Regionalnego UE, to efekt międzynarodowej współpracy NIK i NOK Danii. Zarówno NIK, jak i duński Rigsrevisionen pozytywnie oceniły system administrowania projektami.
Nabory
Ignorowanie obowiązku otwartego i konkurencyjnego naboru pracowników, sterowanie przebiegiem konkursów oraz nierzetelne wykonywanie czynności kancelaryjnych - to nieprawidłowości wykryte przez kontrolerów NIK podczas audytu procesu rekrutacji urzędników w samorządach terytorialnych.
Aż w 75 proc. skontrolowanych podmiotów Izba ujawniła nieprawidłowości przy naborach nowych pracowników. Ponadto raport dotyczący zatrudnienia osób niepełnosprawnych wskazuje, iż instytucje nie zachęcają w wystarczającym stopniu niepełnosprawnych do udziału w prowadzonych rekrutacjach. Nie współpracują z organizacjami, które reprezentują takie osoby.
PS/źródło: NIK
Zobacz także:

Raport UOKiK dotyczący solariów

NIK: Istnieje konieczność doprecyzowania zasad finansowania badań klinicznych