W myśl projektu autorstwa posłów Platformy Obywatelskiej, którym w środę zajmowała się sejmowa Komisja Administracji i Spraw Wewnętrznych, paszporty w Polsce będzie wydawał (bądź odmawiał ich wydania) wojewoda, do którego wpłynął wniosek, a za granicą - konsul.
Kolejne ułatwienie dotyczy procedur wydawania paszportu tymczasowego. W obowiązującej ustawie nie ma podstaw do wydania tego dokumentu osobie, która musi pilnie wyjechać w związku z obowiązkami służbowymi, np. zagranicznym kontraktem.
Po zmianach paszport tymczasowy ma być wydawany osobom przebywającym w Polsce i za granicą, "w udokumentowanych nagłych przypadkach związanych z prowadzoną działalnością zawodową".
"Celem zmian w ustawie jest uproszczenie procedur związanych z paszportami" - powiedział wiceszef komisji, a zarazem przedstawiciel wnioskodawców, Marek Wójcik (PO).
"Są to zmiany bardzo oczekiwane, które prowadzą do ułatwienia życia obywateli" - dodał wiceminister spraw wewnętrznych Roman Dmowski.
Nowe przepisy - jeśli zostaną uchwalone - zaczną obowiązywać po 30 dniach od dnia ich ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.
Paszporty są wydawane od 21 lat - przez wojewodę właściwego ze względu na miejsce zamieszkania; wcześniej wydawały je placówki Milicji Obywatelskiej. Dokumenty stopniowo udoskonalano. Te wydawane w latach 1991-1992 wypisywano na maszynach do pisania, a zdjęcia wklejano. Wtedy po raz pierwszy paszporty przyznawano na 10 lat. Nowością była także możliwość posiadania ich w domu, bo wcześniej konieczny był depozyt w biurze paszportowym po powrocie z zagranicy. Z czasem dokumenty zaczęto drukować na specjalistycznych maszynach. Od 2002 r. paszporty były personalizowane przez Centrum Personalizacji Dokumentów MSWiA w technologii grawerowania laserowego; miały zabezpieczenia m.in. w postaci znaków wodnych. Kolejne lata przyniosły paszporty biometryczne, zawierające specjalny zapis twarzy, a od kilku lat także odciski palców.