Od 13 czerwca 2012 r. zmieniają się warunki techniczne, jakim muszą odpowiadać tunele drogowe, co ma przyczynić się do większego bezpieczeństwa przejazdów. Nowe wymogi wprowadza rozporządzenie ministra transportu, budownictwa i gospodarki morskiej z 29 maja 2012 r. (Dz.U. z 2012 r. poz. 608).
Zwiększeniu bezpieczeństwa ma sprzyjać przede wszystkim stworzenie zatok awaryjnych dla każdego kierunku tam, gdzie jest dwukierunkowa jezdnia bez pasa awaryjnego, oraz oddzielenie kierunków ruchu co najmniej barierką ochronną. Taką barierę muszą mieć tunele do 500 m.
Rozporządzenie określa też, że w dłuższym tunelu powolny pas ruchu, przeznaczony dla samochodów ciężarowych, nie może być węższy niż 3,5 m, a zatoki awaryjne mają być rozmieszczone w odstępach nie większych niż kilometr.
Resort określił również nowe zasady sztucznego oświetlania tuneli i wyposażenia ich w awaryjne oświetlenie zapasowe oraz awaryjne oświetlenie ewakuacyjne. Zapasowe musi zapewniać użytkownikom minimalną widoczność, umożliwiającą opuszczenie tunelu w pojazdach w przypadku awarii zasilania.
Oświetlenie ewakuacyjne jest zaś przewidziane na wypadek ucieczki podróżujących pieszo do wyjść awaryjnych.
Wyjścia takie muszą być przewidziane w tunelach dłuższych niż 500 m i mogą prowadzić bezpośrednio na zewnątrz, poprzecznie do innej nawy tunelu, do innego tunelu, na galerię ewakuacyjną lub do schronu.
Tunel musi mieć też odpowiednią wentylację do odprowadzania spalin oraz dymu i ciepła w razie pożaru.
Systemy wentylacji muszą przy tym działać w taki sposób, aby zapewnić bezpieczeństwo służbom ratowniczym i uniemożliwić zadymienie lub wzrost temperatury w czasie potrzebnym do ewakuacji ludzi.

Etap legislacyjny
Wchodzi w życie 13 czerwca