Do końca marca rząd chce przyjąć 58 projektów ustaw, a 95 do połowy roku. Do tej pory rząd przyjął dopiero 24 proc. tego, co zaplanował na I kwartał. Z 36 projektów z I półrocza, które rząd uznał za pilne, przyjęto 9 ustaw.
Rząd przyjął w tym roku 14 projektów ustaw, które znalazły się w planie legislacyjnym na ten kwartał. To daje 24 proc. realizacji planu legislacyjnego, zgodnie z którym do końca marca ma być przyjętych 58 projektów. W całym pierwszym półroczu ma być przyjętych 95 projektów. W planie znalazł się także projekt budżetu (jako 96 projekt), ale on będzie rozpatrywany w drugiej połowie roku.
W pierwszym półroczu znalazło się też 36 projektów, które rząd oznaczył jako priorytetowe. Rząd ma nad nimi pracować najszybciej.
– Wyróżnione zostały te, które dla Rady Ministrów mają szczególne znaczenie. Oznacza to zobowiązanie ministrów do zorganizowania prac legislacyjnych tak, aby zapewnić skierowanie tych projektów do Sejmu w terminie umożliwiającym ich uchwalenie przez parlament przed końcem kadencji – wyjaśnia Maciej Berek, prezes Rządowego Centrum Legislacji. Nie oznacza to, że prace nad pozostałymi projektami nie będą prowadzone.
W pierwszym kwartale projektów oznaczonych jako priorytetowe jest 20. Z tego osiem zostało przyjętych przez Radę Ministrów.
Turbo w parlamencie
To, że rządowe projekty priorytetowe przejdą szybszą ścieżkę legislacyjną także w parlamencie, potwierdza podpisana 14 lutego przez prezydenta nowelizacja ustawy o udzielaniu przez Skarb Państwa wsparcia instytucjom finansowym oraz ustawy o rekapitalizacji niektórych instytucji finansowych. Dokładnie 4 stycznia 2011 roku projekt tej noweli przyjął rząd. Dziś czeka ona na publikację w Dzienniku Ustaw.
Na szybkie uchwalenie może też liczyć projekt nowelizacji ustawy o radiofonii i telewizji. Został przyjęty przez rząd na początku stycznia i już jest po pierwszym czytaniu w Sejmie.
Zmiany ograniczą możliwość umieszczania produktów, np. w serialach (tzw. produkt placement). Takie przekazy mają być podawane tak, aby widz zorientował się, że ma z nimi do czynienia.
Kolejnym przykładem szybkiej ścieżki legislacyjnej dla priorytetowych projektów są propozycje nowelizacji ustawy o ustroju sądów powszechnych. Zgodnie z nim jednym z warunków kandydowania na ławnika będzie także możliwość prowadzenia w miejscu kandydowania działalności gospodarczej. Rząd przyjął projekt w tej sprawie 11 stycznia. W miniony piątek odbyło się jego pierwsze czytanie w Sejmie.
Z listy priorytetowej do Sejmu trafiły już projekt nowelizacji ustawy o państwowych instytucjach filmowych oraz projekt zmian w ustawie o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa. Druga z wymienionych noweli ma zlikwidować półroczne plany legislacyjne rządu. Zastąpi je wykaz prac legislacyjnych Rady Ministrów
Ważne zmiany po rządzie
Z rządowego planu legislacyjnego Rada Ministrów przyjęła już projekt nowelizacji ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Zgodnie z nim, jeżeli towarzystwo ubezpieczeniowe automatycznie przedłuży umowę ubezpieczenia, a właściciel auta będzie miał nową polisę z innej firmie, to będzie mógł zrezygnować z tej starej.
W styczniu rząd przyjął projekt zmian w ustawie o finansowym wspieraniu rodzin w nabywaniu własnego mieszkania. Propozycje poszerzają krąg uprawnionych do skorzystania z finansowego wsparcia o jednoosobowe gospodarstwa domowe.
Na co czekamy
Jeszcze dziś na posiedzenie Rady Ministrów mają trafić kolejne projekty z rządowego planu legislacyjnego. Z listy priorytetowej rząd ma dziś przyjąć projekt ustawy o wdrożeniu naziemnej telewizji cyfrowej. W porządku obrad dzisiejszego posiedzenia rządu znalazły się także propozycje noweli ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw. Oprócz tego rząd ma się zająć także projektem nowelizacji prawa bankowego.
Rząd przed wyborami zaczął pracować znacznie szybciej
dr Tomasz Zalasiński | konstytucjonalista z Kancelarii Domański Zakrzewski Palinka
Jak ocenia pan tempo prac legislacyjnych rządu?
Rząd w ostatnim okresie poprawił sprawność legislacyjną. Z 98 projektów ustaw, których przyjęcie zaplanowano na II połowę ubiegłego roku, udało się przyjąć 51, co oznacza, że program legislacyjny zrealizowano w 52 proc. Jest to wynik zdecydowanie lepszy niż w latach ubiegłych, kiedy rządowi udawało się realizować swój program jedynie na poziomie około 30 proc. Rząd zaczął przywiązywać wagę do planowania legislacyjnego. Świadczą o tym zmiany w przygotowywaniu programu prac legislacyjnych. Obecnie składa się on z dwóch części, tj. listy projektów ustaw i założeń do realizacji w perspektywie najbliższego półrocza oraz listy dokumentów rządowych bez wskazania limitu czasowego ich przyjęcia. W programie legislacyjnym na I połowę 2011 r. rząd przewiduje nowelizację ustawy o lobbingu, która wprowadza korzystne zmiany zasad planowania legislacyjnego.
Czy jakość stanowionego prawa jest dobra?
Na tak postawione pytanie trudno jest odpowiedzieć jednoznacznie. Zdarzają się projekty o wysokiej jakości legislacyjnej, przeważają jednak – niestety – projekty o średniej i niskiej jakości. Negatywny wpływ na jakość stanowionego prawa mają przede wszystkim: powierzchowne podejście do konsultacji społecznych oraz, co za tym idzie, niepełna ocena skutków ekonomiczno-społecznych zmiany prawa. Niedoskonała ocena skutków regulacji, a także brak badań postlegislacyjnych są najsłabszymi stronami polskiej legislacji. W nich tkwi także przyczyna lawiny nowelizacji i inflacji prawa. Zapobiec temu może jedynie planowanie działań legislacyjnych z uwzględnieniem konsultacji społecznych. Bez nich prawodawca nie jest w stanie ocenić prawidłowo wpływu zmian legislacyjnych na gospodarkę, konkurencyjność przedsiębiorstw czy rynek pracy.
Czy proces legislacyjny jest przejrzysty?
Niestety, w szczególności na etapie rządowym proces legislacyjny nie jest wystarczająco przejrzysty. Co więcej, wobec lawiny nowelizacji, dotykających także kodeksów (w II połowie 2010 r. wprowadzono 4 pozaplanowe nowelizacje kodeksów), inflacji prawa oraz braku stabilnej polityki legislacyjnej, można mieć wątpliwości nie tylko co do wystarczającej przejrzystości dla obywateli procesu tworzenia prawa, ale także systemu prawnego.
Komentarze (8)
Pokaż:
NajnowszePopularneNajstarsze"W styczniu rząd przyjął projekt zmian w ustawie o finansowym wspieraniu rodzin w nabywaniu własnego mieszkania. Propozycje poszerzają krąg uprawnionych do skorzystania z finansowego wsparcia o jednoosobowe gospodarstwa domowe."
Gazeta zapomniała dopisać że ta ustawa powoduje pewne rażące zmiany:
- ograniczenie wieku kredytobiorcy do 35 lat
- obniżenie wskaźnika przeliczeniowego z 1.4 do 1.1 (więc trzeba będzie szukać mieszkania o 20% tańszego niż dotychczas)
- nie obejmuje mieszkań na rynku wtórnym !!!
Zmiany wchodzą od 1.04.2011 :].