Zawarcie porozumienia międzygminnego należy do kompetencji wójta. Może on też dokonać jego zmiany bez uprzedniej zgody rady gminy.
Czytelnik jest wójtem.
– Wyrażenie woli o powierzeniu wykonania zadań innej gminie w drodze porozumienia międzygminnego należy do wyłącznej właściwości rady gminy. Czy jako organ wykonawczy gminy mam prawo do zmiany takiego porozumienia w sprawie przebiegu tras linii komunikacyjnych oraz ich liczby – pyta pan Paweł z województwa małopolskiego.
Tak. Artykuł 18 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym ustala zakres i przedmiot kompetencji rady gminy. Opiera się przy tym na konstrukcji domniemania właściwości rady, przekazując do jej rozstrzygnięcia wszystkie sprawy pozostające w zakresie gminy, jeżeli ustawy nie stanowią inaczej. Oznacza to, że poza gestią rady znajdują się tylko te sprawy lokalne o znaczeniu publicznym, które na mocy ustawy o samorządzie gminnym lub innych ustaw należą do kompetencji wójta (burmistrza, prezydenta) jako organu wykonawczego gminy. Do kompetencji rady gminy nie należy w szczególności: wydawanie decyzji w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej, załatwianie spraw należących na mocy art. 30 ust. 2 ustawy do kompetencji wójta jako organu wykonawczego, a także reprezentacja gminy na zewnątrz. Rada gminy jako organ stanowiący nie może wkraczać w zakres kompetencji organu wykonawczego przysługujących mu z mocy ustawy.
Zgodnie z art. 18 ust. 2 pkt 12 ustawy o samorządzie gminnym podejmowanie uchwał w sprawie współdziałania z innymi gminami oraz wydzielenie na ten cel odpowiedniego majątku należy do wyłącznej właściwości rady gminy. W danym przypadku współdziałanie ma być podjęte w formie porozumienia międzygminnego.
Wyrażenie woli o powierzeniu wykonania zadań innej gminie w drodze porozumienia międzygminnego należy do wyłącznej właściwości rady gminy, natomiast złożenie oświadczenia woli o zawarciu porozumienia należy do kompetencji organu uprawnionego do reprezentacji gminy na zewnątrz, czyli do wójta jako organu wykonawczego. Podjęcie tej uchwały należy z pewnością do kompetencji rady gminy, jednakże jej wykonanie, czyli zawarcie porozumienia, należy do kompetencji wójta. Skoro zatem zawarcie porozumienia należy do kompetencji organu wykonawczego, to również zmiany porozumienia w zakresie dotyczącym przebiegu tras linii komunikacyjnych należą do kompetencji tego organu.
Twierdzenie, że zmiany porozumienia w zakresie dotyczącym przebiegu tras komunikacyjnych wymagają zgody rady, stanowi wkroczenie w kompetencje organu wykonawczego, zwłaszcza w sytuacji gdy rada, powierzając wykonanie zadań w zakresie transportu zbiorowego, nie precyzowała treści ani nie określała warunków porozumienia przewidzianego uchwałą.
PODSTAWA PRAWNA
Art. 18 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001 r. nr 142, poz.1591 z późn. zm.).
Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku z 16 grudnia 2010 r. (II SA/Bk 715/10).