Ministerstwo Zdrowia chce, by reklama piwa była emitowana w telewizji czy radiu dopiero po godzinie 23.
Ministerstwo Zdrowia chce, by reklama piwa była emitowana w telewizji czy radiu dopiero po godzinie 23.
Na stadionach piłkarskich nie będzie można sprzedawać piwa – wynika z projektu nowelizacji ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, który przygotowało Ministerstwo Zdrowia. Zmiany te zostały już skierowane na posiedzenie Rady Ministrów.
Resort zdrowia daje w ten sposób wyraźny sygnał, że na Euro 2012 kibice nie napiją się piwa. Na takich imprezach w Polsce będzie zabronione podawanie tego trunku. Tymczasem na poprzednich mistrzostwach Europy kibice mogli skosztować piwa w trakcie kibicowania swoim drużynom. Tak też było na innych turniejach piłkarskich.
Adam Olkowicz, przewodniczący Zespołu ds. Euro 2012, wyjaśnia, że co do zasady na meczach podaje się piwo niskoprocentowe w plastikowych kubkach.
– Na mistrzostwach świata w RPA piwo podawane było w plastikowych butelkach. W momencie sprzedaży była odkręcana nakrętka, by pełną butelką nie można było np. rzucić – mówi Adam Olkowicz.
Resort zdrowia chce też, by reklama piwa była emitowana w telewizji czy radiu dopiero po godzinie 23. Jest to o trzy godziny później niż dzisiaj. Resort zdrowia powraca tym samym do rozwiązań, które obowiązywały jeszcze w 2003 r.
Przesunięcia godzin, w jakich zostaną wyświetlone reklamy piwa, ministerstwo tłumaczy koniecznością walki ze spożyciem alkoholu przez młodzież. Resort wskazuje na badania z innych państw, które pokazują, że emisja reklamy tego trunku wiąże się z większym spożyciem alkoholu przez młode osoby. W Polsce związku reklamy ze spożyciem piwa nikt jednak nie zbadał.
Zdaniem Pawła Kwiatkowskiego, dyrektora ds. korporacyjnych w Kompanii Piwowarskiej, ograniczenia reklam nie spowodują zmniejszenia konsumpcji alkoholu przez młode osoby.
– Młodzież wieczorami siedzi w internecie, a nie przed telewizorem. Decyzje o piciu podejmuje nie pod wpływem reklam, lecz presji rówieśników. Szkoda, że państwo proponuje takie rozwiązania, mimo że wcale nie dba o przestrzeganie zakazu sprzedaży alkoholu młodzieży i nie czyni najmniejszych wysiłków dla choćby minimalnego jego przestrzegania – mówi Paweł Kwiatkowski. Dodaje, że państwo nie prowadzi żadnej kompleksowej akcji edukacyjnej adresowanej do młodzieży.
– Jedyne kampanie edukacyjne w sklepach prowadzą wyłącznie browary w bliskiej współpracy z policją – podkreśla Paweł Kwiatkowski.
Projekt określa jednak, że jedynie w trakcie transmisji sportowych imprez masowych nie będzie obowiązywała godzina emisji reklamy piwa.
Zgodnie z projektem piwa nie będzie też można sprzedawać na basenach i kąpieliskach. Zostanie wprowadzony zakaz pływania łódkami czy kajakami po spożyciu alkoholu.
2500 zł wyniesie grzywna za pływanie łódką w stanie nietrzeźwości
Jakie będą najważniejsze zmiany
● reklama piwa w telewizji po 23
● w sklepach pojawi się informacja, że sprzedawca ma prawo żądać okazania dowodu osobistego przy zakupie alkoholu
● zakaz handlu alkoholem na imprezach sportowych i stadionach
● alkoholu nie będzie można kupić także na kąpieliskach
● zabronione będzie pływanie łódkami, kajakami czy żaglówkami po spożyciu alkoholu
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję
Reklama
Reklama