Aukcje internetowe "kup teraz": nabywca może zerwać umowę w ciągu 10 dni

autor: Aneta Zwolińska16.11.2010, 03:00; Aktualizacja: 16.11.2010, 11:04

Oświadczenie o odstąpieniu w ciągu dziesięciu dni od umowy zawartej na odległość przysługuje także tym konsumentom, którzy nabyli towar od przedsiębiorców w ramach popularnej w internecie formuły aukcji „kup teraz”.

wróć do artykułu

Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję
Redakcja gazetaprawna.pl
Źródło:Dziennik Gazeta Prawna
Polub Gazetaprawna.pl

Polecane

Reklama

Komentarze (14)

  • T(2010-11-16 21:03) Zgłoś naruszenie 00

    bbb

    Odpowiedz
  • s(2010-11-16 11:13) Zgłoś naruszenie 00

    aaa

    Odpowiedz
  • marek-ms(2010-11-16 22:03) Zgłoś naruszenie 00

    Teza "Konsument odstępujący od umowy zawartej na odległość nie powinien ponosić kosztów wysyłki towaru" jest moim zdaniem co najmniej wątpliwa. W skrócie:



    1. Zgodnie z Kodeksem cywilnym - jeśli umowa nie przewiduje inaczej -umowa zostaje zawarta w siedzibie sprzedawcy, a odbiór (transport) towaru jest sprawą kupującego. Ustawa z 2000 r. tego nie zmienia.



    2. Wysyłka towaru jest więc USŁUGĄ (dodatkową) na podstawie odrębnej umowy (na wysyłkę) lub wykonaniem pełnomocnictwa udzielonego przez kupującego.



    3. Usługa ta zostaje wykonana, i z natury rzeczy (Ustawa, Art. 10 p. 3. 5)) umowa na nią nie może zostać rozwiązana, a zatem i świadczenia zwrócone.



    4. Wysyłka powrotna (zwrot) wynika z wyłącznej i jednostronnej decyzji kupującego, na którą sprzedawca nie ma wpływu. Ani na samą wysyłkę, ani na jej koszt. Nie ma więc podstaw do obciążania tym kosztem sprzedawcy.



    5. Takie stanowisko potwierdza Art. 12. pp. 3. i 4. Ustawy, które definiują sytuację, w której zwrot towaru następuje na koszt sprzedawcy:

    3. W wypadku gdy przedsiębiorca nie może wykonać zobowiązania z powodu choćby przejściowej niemożności spełnienia świadczenia o właściwościach zamówionych przez konsumenta, przedsiębiorca może, jeżeli zawarto takie zastrzeżenie w umowie, zwolnić się z zobowiązania przez spełnienie świadczenia zastępczego, odpowiadającego tej samej jakości i przeznaczeniu oraz za tę samą cenę lub wynagrodzenie, informując zarazem konsumenta na piśmie o jego prawie nieprzyjęcia tego świadczenia i odstąpienia od umowy, ze zwrotem rzeczy na koszt przedsiębiorcy.

    4. W wypadku, o którym mowa w ust. 3, konsument ma prawo odstąpić od umowy w sposób i na zasadach określonych w art. 7. Zwrot rzeczy następuje w takim wypadku na koszt przedsiębiorcy.



    6. Wniosek (1-5): nie ma podstaw do przyjęcia, że "Konsument odstępujący od umowy zawartej na odległość nie powinien ponosić kosztów wysyłki towaru"



    ---



    A o co chodzi w wyroku ETS? Nie mam pełnego tekstu i uzasadnienia, ale bardzo prawdopodobne, że istotny jest w tym "ryczałt". Jeśli jest on wliczony w cenę towaru (nie jest dodatkową usługą), to faktycznie kupującemu powinna być zwrócona cała wpłata, włącznie z ryczałtem za transport.

    Odpowiedz
  • rpr(2010-11-16 23:18) Zgłoś naruszenie 00

    To konsument ponosi koszt wysyłki towaru w razie odstąpienia od umowy zawartej na odległość - w artykule jest błąd

    Odpowiedz
  • ACE(2010-11-16 23:13) Zgłoś naruszenie 00

    Strony zawracają sobie to co świadczyły w stanie niezmienionym.

    W takim układzie w jaki sposób Konsument ma zwrócić wykonaną usługę transportu?

    Usługa została wykonana, to nie reklamacja lecz zwrot bez podania przyczyny.
    Nie można zwrócić wykonanej usługi, wiec nie można zwrócić w stanie niezmienionym czegoś co zostało skonsumowane. Co innego przy reklamacji ale to osobna kwestia.

    Odpowiedz
  • rsc(2010-11-17 13:02) Zgłoś naruszenie 00

    Ale dotyczy to transakcji pomiędzy podmiotem a konsumentem, a nie pomiędzy dwoma osobami fizycznymi nieprowadzącymi dzialalności gospodarczej.
    Trzeba to wyraźnie napisać, bo teraz barany będą się od byle aukcji wykręcać...

    Odpowiedz
  • ACE(2010-11-18 00:47) Zgłoś naruszenie 00

    rsc - Oczywiście, że dotyczy to relacji Przedsiębiorca-->Konsument. Powinni to jasno napisać. Ponieważ w relacjach Przedsiębiorca-->Przedsiębiorca oraz Osoba prywatna--->Osoba prywatna zastosowanie mają przepisu Kodeksu Cywilnego, a nie ustawa Konsumencka.

    Po drugie strony zwracają to co wzajemnie świadczyły, jak można zwrócić skonsumowaną usługę transportu, przecież ona już została wykonana i nie można jej zwrócić w stanie niezmienionym, więc nie można też za nią zwracać pieniędzy. Bo jak i za co? Konsument odda mi usługę transportu w stanie niezmienionym?

    Po trzecie jak już to zwrot całości wtedy gdy koszty transportu do Konsumenta zostały wliczone w cenę towaru. Ale i tak wysyłka towaru do sprzedawcy na koszt Konsumenta.

    Po czwarte polskie prawo jest mocno do tyłu nie brano pod uwagę takiej ekspansji na rynku sprzedaży on-line, jest niedostosowane do realiów.

    Po piąte gdyby można było zwracać towar bez podani przyczyny i otrzymywać również koszty wysyłek to nie byłaby już sprzedaż lecz wypożyczalnia. Nie można jedynie dodatkowo obciążać Konsumenta dodatkowymi kosztami, odstępnym itp. w przypadku zwrotu do 10 dni.

    Może autor tych wypocin bardziej przyłożyłby się do tekstu i opisał dokładnie co i jak na poparcie również załączył odpowiednie przepisy jak i zasięgnął porady prawnej.

    A w szczególności interpretacji : strony zwracają co świadczyły w stanie NIEZMIENIONYM. I wytłumaczył jak zwrócić skonsumowaną usługę transportu, wysyłki, tym bardziej zleconej firmie trzeciej w imieniu Konsumenta :-) Czekamy...

    Odpowiedz
  • piotr(2010-11-22 21:35) Zgłoś naruszenie 00

    A 10 dni od kiedy liczymy? A jak sprzedawca dostarczy mi towar po 14 dniach od "kup teraz"?

    Odpowiedz
  • ToM(2010-12-14 16:54) Zgłoś naruszenie 00

    10 dni od momentu dostarczenia przesyłki.

    Odpowiedz
  • Jergus(2010-12-26 10:01) Zgłoś naruszenie 00

    Zakupiłem książkę na prezent przez internet, odebrałem ją osobiście w jednym z punktów. Dojechałem tam autobusem. Jednak tytuł jest nie trafiony i muszę ją zwrócić. Rozumiem, że mogę żadąć od księgarni zwrotu kosztów poniesionych na bilet?

    Odpowiedz
  • Marko-Polo(2011-01-04 21:59) Zgłoś naruszenie 00

    problem tycz. zwrotu koszt.przesylki klientowi nie jest uregulowany i ustawa unijna nie wyczerpuje tematu W Niemczech towar o wart. do 40€ jest zwracany na koszt klienta Reguluje to ust. krajowa a u nas nie ma reg prawnej i nie bedzie

    Odpowiedz
  • Kat(2011-01-17 11:19) Zgłoś naruszenie 00

    Czipowane mają być tylko kręgowce.

    Projekt rozporządzenia na stronie MŚ:
    www.mos.gov.pl/g2/big/2010_12/861078858843700471872dbe9978bc19.pdf

    Odpowiedz
  • marcin(2011-02-04 15:28) Zgłoś naruszenie 00

    a co ze zwrotem w stanie niezmienionym w przypadku towaru (sluchawki) zapakowanymi w blister - jesli rozpakuje sluchawki, przetestuje ale okaze sie ze nie odpowiadaja mi to mam prawo zwrocic? sprzedawca twierdzi ze nie przyjmie bo towar nie jest juz nowy (blister trzeba bylo rozciac)

    Odpowiedz
  • b(2011-04-27 17:20) Zgłoś naruszenie 00

    Tak wszystko sie zgadza aukcje ale sprzedawca płaci co m-c opłaty allegro i co z tego jak nikt nie kupi a jak kupi to jeszcze sie rozmysli i chce oddac alestawia takie zarzuty ze towar jest inny jak w opisie ze jest zły stan itd a jeszcze grozi opinnia ze musi jemu sie zwrócic koszt przesyłki reklamacij czy to mądre wcale sie nie opłaca wystawiac towarów

    Odpowiedz

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Galerie

Polecane