Istniejące od ponad dziewięćdziesięciu lat biuro podróży Orbis Travel ogłosiło upadłość. Wszystkie imprezy turystyczne zaplanowane po 28 września 2010 r. zostały więc anulowane, a 1064 turystów odpoczywających m.in. w Grecji, Turcji i Hiszpanii musiało przerwać wakacje.

– Wszystkie bilety zarezerwowane i wystawione przez Orbis Travel do 28 września powinny być honorowane przez przewoźników. Rezerwacje hotelowe mogą jednak nie być uznawane – poinformował zarząd biura na stronach internetowych.

Do kraju wróciło już 80 osób z Turcji. Jeszcze dziś hotel będzie musiało opuścić kolejnych 269 turystów z Grecji.

– Największe problemów mogą być w Egipcie, gdzie przebywa 40 osób, które na wakacje wyleciały we wtorek – obawia się Ludwik Rakowski, wicemarszałek województwa mazowieckiego.

Wszystkie osoby z zagranicy mają wrócić do kraju do końca tygodnia.

Najpierw powroty

– Obowiązek pokrycia kosztów sprowadzenia urlopowiczów z wakacji ciąży na upadłym biurze podróży – mówi radca prawny Maciej M. Bogucki z kancelarii Mamiński i Wspólnicy. W razie niewypłacalności organizatora wycieczek koszty te pokrywane są z kwoty gwarancji bankowej lub ubezpieczeniowej, której posiadanie jest dla biur podróży obowiązkowe – dodaje prawnik.

W tym przypadku zawiedzeni turyści będą dochodzili roszczeń w ramach wystawionej przez Signal Iduna Polska gwarancji turystycznej. Opiewa ona na ponad 6 mln złotych. Zasady wypłaty gwarantowanych kwot określi marszałek województwa. Jako beneficjent udzielonej gwarancji uruchomi przewidzianą w ustawie o usługach turystycznych procedurę sprowadzania klientów do kraju oraz zwrotu wniesionych przez nich wpłat.

– W pierwszej kolejności pokryte będą koszty związane z powrotem turystów do kraju – tłumaczy Agnieszka Śliwa z Signal Iduna Polska.

Następnie zaspokajane będą dalsze roszczenia, m.in. zwrot kosztów wpłaconych na poczet imprezy turystycznej, czyli zaliczek.

– Jeżeli pozostała suma gwarancji nie wystarczy na zwrot wszystkich wpłat wniesionych przez klientów, wypłaty obniżone zostaną proporcjonalnie do wysokości pozostałej sumy – wyjaśnia Edyta Stępień, prawnik z Kancelarii Radców Prawnych Kurek, Kościółek i Wójcik.

Procedura wypłaty kwot nastąpi jednak dopiero po zgłoszeniu żądań przez wszystkich poszkodowanych.

Zgłaszanie wierzytelności

– Roszczenia należy zgłaszać bezpośrednio do marszałka województwa. Te, które otrzyma ubezpieczyciel, zostaną przekazane marszałkowi – mówi Ludwik Rakowski.

Procedura zgłaszania roszczeń będzie podobna jak w przypadku biura Selectours, które ogłosiło upadłość 14 września 2010 r. Najpierw informacje o sposobach i terminach zgłaszania roszczeń zostaną zamieszczone na stronie internetowej biura. Zgodnie z nimi klienci domagający się zwrotu pieniędzy będą musieli dostarczyć m.in. kopie umowy z biurem, dowodu wpłaty oraz dokumentu tożsamości. Na stronie upadłego biura pojawi się też formularz zgłoszenia roszczenia z gwarancji ubezpieczeniowej, który należy wypełnić. Prawdopodobnie wierzyciele będą mogli zgłaszać swoje roszczenia do końca roku. Pierwsze wypłaty będą możliwe na początku 2011 roku. Jednak Maciej M. Bogucki zauważa, że istnieje także możliwość żądania odszkodowania za straty moralne, jakimi w tym przypadku są niespełnione pragnienia o wypoczynku.