W czwartek projektem zajęła się sejmowa komisja sprawiedliwości. Sprawa nie jest nowa, bo już w czerwcu 2008 r. sejmowa komisja rozpoczęła - ale nie dokończyła - pierwsze czytanie podobnego projektu, złożonego wówczas przez nieistniejący już klub LiD. Nowy projekt dotyczący tych samych kwestii złożyli posłowie SLD.
"Mieliśmy przypadek Kazimierza Barczyka, była sprawa Lidii Bagińskiej. To nas obliguje do bardziej wnikliwego myślenia o kandydatach do Trybunału Konstytucyjnego" - mówił szef komisji Ryszard Kalisz (SLD), nawiązując do przypadków kandydatów na sędziów TK, zgłoszonych przez ugrupowania polityczne.
"Komisja sprawiedliwości, która spotyka się z kandydatami przed głosowaniem Sejmu nie ma instrumentów prawnych do weryfikacji, czy posiadają oni wybitną wiedzę prawniczą, a głosowanie nad kandydaturami - przyznajemy to szczerze - miało charakter polityczny. Ten projekt jest po to, żeby wymusić merytoryczność wyboru" - mówił Kalisz.
Projekt określa kryteria doboru kandydatów do TK, nakładając dodatkowy wymóg posiadania tytułu naukowego doktora nauk prawnych, a także kwalifikacji do zajmowania stanowiska sędziego Sądu Najwyższego lub Naczelnego Sądu Administracyjnego. Obecnie doktorat nie jest wymagany, a kandydata do TK zgłasza Sejmowi grupa posłów.
Lewica chce też, aby do powołania na jedno miejsce w TK wskazywano Sejmowi trzech kandydatów. Miałoby to robić Kolegium Elektorów składające się z dwóch przedstawicieli Prezydenta RP, dwóch reprezentantów Zgromadzenia Ogólnego Sędziów SN i dwóch ze Zgromadzenia Ogólnego Sędziów NSA oraz dwóch z Krajowej Rady Sądownictwa, a także po jednym przedstawicielu wydziałów prawa polskich uczelni akademickich mających uprawnienia do nadawania stopnia doktora nauk prawnych i reprezentanta Komitetu Nauk Prawnych PAN.
Terminy, tryb i warunki zgłoszeń kandydatów na sędziów Trybunału ogłaszałby Marszałek Sejmu. Także on byłby odpowiedzialny za organizację i prowadzenie zebrań Kolegium Elektorów. Ani marszałek, ani upoważniona przez niego osoba nie miałaby zarazem prawa głosu w wyborach kandydatów wskazanych Sejmowi RP przez Kolegium Elektorów.
Wobec tej propozycji podniesiono zarzut jej niekonstytucyjności - uczyniła to komórka analityczna Sądu Najwyższego, a także Naczelna Rada Adwokacka. Uwagi miała też KRS.
"Bez wielkiej przesady stwierdzić można, że obecnie stopień doktora uzyskać dość łatwo i nie potwierdza on często rzeczywistych kwalifikacji naukowych osoby z tym tytułem" - pisze adwokatura w swej opinii prawnej do projektu. Ich zdaniem, jeśli miałby istnieć wymóg dorobku naukowego, należałoby podnieść próg wykształcenia do poziomu doktora habilitowanego.
SN i NRA wskazują ponadto, że powołanie Kolegium Elektorów w rzeczywistości pozbawiłoby Sejm wolnego wyboru - co byłoby sprzeczne z ustawą zasadniczą. Te argumenty podjął w środę członek komisji Andrzej Czuma, pytając, czy wnioskodawcy chcą pozbawić Sejm konstytucyjnego prawa wyboru sędziów Trybunału.
Witold Gintowt-Dziewałtowski (SLD) zaprzeczył takiej interpretacji. "Dotychczas nikt na poważnie nie badał, czy kandydaci do TK rzeczywiście wyróżniają się +wybitną wiedzą prawniczą+. Kolegium Elektorów mogłoby to faktycznie robić. A nic nie stoi na przeszkodzie, by posłowie zgłaszali temu kolegium swoich kandydatów. Oczywiście Sejm mógłby też nie wybrać żadnego z trzech przedstawionych kandydatów, co oznaczałoby konieczność powtórzenia procedury" - odparł poseł SLD.
Projekt skierowano do sejmowej podkomisji, która ma opracować sprawozdanie.
Komentarze (12)
Pokaż:
NajnowszePopularneNajstarszeOddanie tego w ręce polityków zupełnie degraduje ten organ. Nie powinni być też związani z żadną grupą zawodową, dlatego powinni to być ludzie wyłącznie z tytułem naukowym lub sędziowie opłacani przez państwo. Bezstronność TK powinna być poza najmniejszym podejrzeniem.
Nie wiem, czy pomysł z wyższymi uczelniami jest trafiony... Tam jest w wielu przypadkach jeszcze gorzej, niż w Parlamencie...
Bo taka jest niestety prawda!!! :)
Polacy zanadto ufają ludziom. W obecnym stanie prawnym po prostu nie ma możliwości, żeby skład TK nie przechodził przez "ręce" polityków.
Sędziowie we własnej sprawie, śmiechu warty organ.
Jak bardzo polityczne jest to grono najlepiej wyszło podczas słynnej sprawy odebrania emerytur mundurowych funkcjonariuszom SB.
Mieli o tym orzekać jeszcze jak w trybunale była przewaga 8 do 7 Sędziów mianowanych przez Prezydenta i Parlament czasów SLD w stosunku do sędziów mianowanych przez PO i PiS. Wyrok był niemal pewny, rozprawa wyznaczona i... jeden sędzia z czasów SLD zachorował :-).
I był pat (remis głosów). W między czasie wygasł mandat jednego z sędziego i został zastąpiony sędzią PO-PiS. No i nagle okazało się, że odebranie emerytur mundurowych SBkom jest... zgodne z konstytucją (poza emeryturami członków WRON za okres z przed stanu wojennego - co było ewidentnym bublem prawnym). Oczywiście do wyroku zgłoszono masę "zdań odrębnych" (...nietrudno domyśleć się kto mianował sędziów który zgłosili zdania odrębne uznające odebranie emerytur mundurowych SBkom za niezgodne z konstytucją ;-) ).
Ale to nic nadzwyczajnego w świecie. Teza o apolityczności i "nieomylności" Trybunału Konstytucyjnego i o jego monopolu na interpretowanie konstytucji - to też jedna z naszych "zaściankowych" przywar. W zachodniej europie oczywistym jest że organ mianowany przez polityków też jest polityczny, i że lokalne Trybunały Konstytucyjne to nic innego jak SUPER-PARLAMENTY i dokładnie tak są traktowane. Bo nie da się wybrać inaczej sędziów, bo każdy wybór musi być przez kogoś dokonany i ZAWSZE będzie polityczny (...no chyba, że dokona go ośmiornica z niemieckiego ZOO która przewiduje wyniki meczów).
ps. a projekt SLD to niesamowita demagogia. Ich sędziowie stracili większość to... chcą zmienić zasady wyboru sędziów. Oto całe SLD.
Dysponuję dokumentami w których Prezesi Sądów (Pani Waś, Kozarzewska, Angerman, Galas,), w pismach z godłem w tle stwierdzają, że w Sądzie nie potrzeba oryginałów, wystarczy (bezwartościowy pod względem prawnym) papier, który ma: „Walor”, „charakter”, „treść” oraz „sens” dokumentu oryginalnego. !
W toku kontroli dokonanej na zlecenie Ministra Sprawiedliwości Pana Andrzeja Czumy Prezes Sądu Apelacyjnego Pan Krzysztof Karpiński zawarł informację w pokontrolnych pismach: z dnia 3 lipca 2009 roku , iż: „w stosunku do wpisu Sp. z o .o. Centrum Mody – Warszawa stwierdzono stosowanie błędnych praktyk przez orzeczników”. Natomiast z dnia 10 lipca 2009 roku, Prezes Sądu stwierdza „niewłaściwą interpretację przepisów” przez sędziów.
TO TEŻ SĄ JAJA ! Czy obsługa lotnisk też może "niewłaściwie interpretować przepisy" ??? A może dokonywać przeglądu samolotów "z zastosowaniem błędnych praktyk" ???
Kochani sędziowie siedząc wygodnie podczas lotu na wymarzone wakacje wyobraźcie sobie, że ONI TAK JAK WY INTERPRETUJĄ PRZEPISY !