Warunkiem przekazania mienia gminie jest wykazanie we wniosku aktualnego faktycznego wykorzystywania mienia do realizacji konkretnych zadań gminy.
STAN FAKTYCZNY: Wojewoda w czerwcu 2008 r. orzekł o przekazaniu gminie miejskiej prawa własności działki. Wskazał, że istnieją podstawy do przekazania mienia gminie, bo nieruchomość zostanie wykorzystana na potrzeby miasta. Na działce miał być zlokalizowany m.in. budynek Zarządu Transportu Miejskiego, referat do spraw świadczeń alimentacyjnych. Ponadto część nieruchomości miała być zagospodarowana na ośrodek adopcyjno-opiekuńczy. Działka miała być też przeznaczona na realizację zadań przez Powiatowy Inspektorat Nadzoru Budowlanego. Do budynku posadowionego na działce planowano też przenieść część zbiorów archiwum urzędu miejskiego oraz magazyn rzeczy znalezionych.
Od decyzji odwołał się starosta. Wyjaśnił, że 11 lutego 2008 r. wystąpił z wnioskiem o przekazanie przedmiotowego mienia na podstawie art. 64 ustawy z 13 października 1998 r. – Przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną (Dz.U. nr 133, poz. 871 ze zm.). Postępowanie to nie zostało dotychczas zakończone. W jego ocenie przy orzekaniu o przekazaniu nieruchomości wojewoda powinien wziąć pod uwagę potrzeby lokalowe miasta i powiatu. I należy je zweryfikować z uwzględnieniem liczebności mieszkańców powiatu i miasta oraz powierzchni budynków będących w ich zasobach. Miasto dysponuje zdecydowanie większą bazą lokalową niż powiat. Zdaniem starosty przejęcie spornej nieruchomości rozwiązałoby problemy lokalowe, z którymi starostwo powiatowe boryka się od dłuższego czasu. Ponadto budynek, w sprawie którego prowadzone jest postępowanie, położony jest naprzeciw starostwa. Lokalizacja budynku pozwalałaby na przeniesienie do niego części wydziałów starostwa bez większych utrudnień dla mieszkańców powiatu.
Krajowa Komisja Uwłaszczeniowa (KKU) uchyliła decyzję wojewody i odmówiła przekazania gminie prawa własności nieruchomości. Gmina zaskarżyła decyzję komisji do sądu administracyjnego.
Z UZASADNIENIA: Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie uwzględnił skargę gminy. Sąd podzie- lił jednak stanowisko KKU, że warunkiem przekazania mienia gminie jest wykazanie we wniosku aktualnego faktycznego wykorzystywania mienia do realizacji konkretnych zadań gminy. To bowiem uzasadnia formalne przekazanie mienia gminie na własność. Rację ma więc komisja, że w dniu wydania decyzji o odmowie przekazania mienia kwestia realizacji zadań miasta poprzez wskazane jednostki pozostawała jedynie w sferze przyszłych zamierzeń i planów gminy. We wniosku gmina sama wskazuje, że nieruchomość po przejęciu zostałaby wykorzystana, zagospodarowana itd. W ocenie sądu KKU trafnie uznała, że zamierzenia miasta co do wykorzystania mienia w przyszłości, tj. po wydaniu decyzji o przekazaniu działki, nie uzasadniały wydania decyzji pozytywnej.
Niemniej jednak sąd zwrócił uwagę, że na podstawie umowy użyczenia, zawartej przed złożeniem u wojewody wniosku o przekazanie, prezydent oddał do używania kilka pomieszczeń w budynku na potrzeby Archiwum Urzędu Miejskiego i Magazynu Rzeczy. Od tego momentu gmina ponosi koszty eksploatacji, utrzymania i zabezpieczenia budynku posadowionego na spornej działce. Komisja nie sprawdziła też, jak zakończyło się postępowanie z wniosku powiatu, a w sprawie formalnie nie brał udziału pełnomocnik Skarbu Państwa. Komisja nie wyjaśniła więc wszystkich okoliczności w sprawie.
Wyrok WSA w Warszawie z 25 maja 2009 r., I SA/Wa 1773/08, niepublikowany