Aplikacje: notariusz raz chce być przedsiębiorcą, a raz funkcjonariuszem publicznym

autor: Katarzyna Wójcik-Adamska22.03.2010, 03:00

Nikt nie może zmusić notariuszy do przyjęcia pod patronat aplikantów. Jednak prawnikom, którzy zdali egzamin na aplikację, brak patrona nie przeszkodzi w rozpoczęciu szkolenia.

wróć do artykułu

Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję
Redakcja gazetaprawna.pl
Źródło:Dziennik Gazeta Prawna
Polub Gazetaprawna.pl

Polecane

Reklama

Komentarze (21)

  • Trzeba czekać na powrót PISu(2010-03-22 06:50) Zgłoś naruszenie 00

    PO nie potrafi rządzić tym państwem. Jedyne co potrafią to pyskować na PIS. Od wielu lat niczego innego nie robią. Tymczasem korporacje prawnicze za PO obrastają z powrotem w pióra. Pierwszy minister adwokat, który chciał powrotu do przeszłości, potem minister, który szumiał, szumiał ale nic nie zrobił i na koniec minister-aplikant radcowski. To i się nie ma co dziwić, że to jazda donikąd.

    Obliczmy chłonność rynku. Średnie zarobki notariusza to ok 20 000 miesięcznie. Średnia krajowa to ok. 3000 zł. Oznacza to, że na dzień dobry zakładając statystycznie zarobki na niebotycznym dla absolwenta prawa poziomie 6000 możemy zwiększyć liczbę notariuszy trzykrotnie. Czyli z 1800 do 5400. I to zakładając niczym nieuzasadnioną troskę państwa o dochody akurat tej grupy zawodowej.
    To samo z resztą korporacji. Olbrzymie dochody, brak dostępu przeciętnego Polaka z uwagi na wygórowane ceny usług. Gdzie tu jest państwo i rządzący nim? W USA - jedynym prawdziwie wolnym i cywilizowanym rynku usług prawnych nikt nikomu nie zabrania działalności gospodarczej jaką jest świadczenie usług prawnych. Jeden egzamin po 3-letnich studiach (sic!) i można działać. Można otworzyć sobie usługi a można iść wtedy na "termin" do dużej kancelarii.
    Czemu tylko w Polsce nie może być normalnie?

    Odpowiedz
  • prawnik(2010-03-22 11:20) Zgłoś naruszenie 00

    Najgorsze że jest że w ostatnich wyborach głosowałem na PO. A w kwestii zawodów prawniczych nic nie zrobili. Wręcz umacniają korporację. Sługusy korporacyjne i tyle.

    Odpowiedz
  • an(2010-03-22 19:57) Zgłoś naruszenie 00

    Notariusze przekombinowali.Jak ludzi nie dopuścili do szkolenia to teraz dla tej opóźnionej grupy niech wydłużą zajęcias, albo w ostatnim miesiącu zrobią zjazdy dwa razy w tygodniu. Za co będą brać kasę?? Osoby te nie chodziły na zajęcia a opłatę mają wnieśc w całej wysokości??? Niech zapracują na to !!! CHYTRY TRACI DWA RAZY.

    Odpowiedz
  • an(2010-03-22 19:57) Zgłoś naruszenie 00

    Notariusze przekombinowali.Jak ludzi nie dopuścili do szkolenia to teraz dla tej opóźnionej grupy niech wydłużą zajęcias, albo w ostatnim miesiącu zrobią zjazdy dwa razy w tygodniu. Za co będą brać kasę?? Osoby te nie chodziły na zajęcia a opłatę mają wnieśc w całej wysokości??? Niech zapracują na to !!! CHYTRY TRACI DWA RAZY.

    Odpowiedz
  • qwerty(2010-03-22 18:58) Zgłoś naruszenie 00

    Kacper - zgadzam się że notariusze nie mieli, nie mają i nigdy nie będą mieli ochoty kształcić sobie konkurencji. Stąd tak niski poziom szkoleń i powszechny nepotyzm.
    Dlatego dziwi mnie stanowisko tego samorządu że przyjmowanie nowych kandydatów musi koniecznie pozostać w ich rękach a kryteria przyjęć maja być niejasne i całkowicie uznaniowe. W ten sposób znów do zawodu będą trafiać wyłącznie dzieci notariuszy, liczba przyjętych będzie minimalna, reszta kandydatów będzie eliminowana już na starcie. Przypomnijcie sobie że do niedawna nawet w największych samorządach coraz częściej zdarzały się lata gdzie nie przyjęto ani jednego aplikanta.
    Właśnie o zniesienie tego absurdu tutaj idzie.

    Odpowiedz
  • Kacper(2010-03-22 14:10) Zgłoś naruszenie 00

    To chyba normalne, Qwerty, że większość notariuszy nie ma żadnej motywacji dla kształcenia swojego konkurenta. Dziwisz się ??? Apllikant to dla patrona tylko kłopot, przynajmniej na początku, a potem to młody, głodny wilk na łowisku. Dlatego trzeba wprowadzi taki system kształcenia, jak dla sędziów i prokuratorów. Aha, zapomniałem dodać, że po Szkole Krajowej tylko niektórzy otrzymają propozycję zatrudnienia, a i to nie wiadomo w jakiej miejscowości i na jakim stanowisku.

    Odpowiedz
  • Karramba(2010-03-23 08:03) Zgłoś naruszenie 00

    Ministrze Sprawiedliwości, apeluję o zdrowy rozsądek. Zorganizować państwową aplikację notarialną z limitem przyjęć. Wolny rynek już pokazał tłumom młodych ludzi swoje oblicze. Czas działać !

    Odpowiedz
  • qwerty(2010-03-22 12:33) Zgłoś naruszenie 00

    hehe, ależ się ubawiłem, notariusze odmawiają szkoleń... ze skromności że są za słabi by kogoś czegoś nauczyć, no tego jeszcze nie było :) :) :)
    A nie przypadkiem dlatego odmawiają tych szkoleń że aplikant jak już skończy naukę to otwiera własną kancelarię i robi im konkurencję?

    Odpowiedz
  • Kacper(2010-03-22 12:24) Zgłoś naruszenie 00

    Zgodnie z rozporządzeniem Miniistra Sprawiedliwości patronem aplikanta może zostać notariusz wyróżniający się wysokomi kwalifikacjami i umiejętnościami dydaktycznymi. Wielu notariuszy uważa - być może słusznie - że takich kwalifikacji nie posiada. Może zatem wprowadzić taki system szkolenia, jak w sądownictwie i prokuraturze, czyli centralna Szkoła Krajowa (np. w Krakowie), limit 300 miejsc (na 900 chętnych), zakwaterowanie w trakcie wielodniowych zjazdów na koszt własny, ostra selekcja w trakcie nauki, perspektywa ewentualnego zwrotu stypendium ?

    Odpowiedz
  • qwerty(2010-03-22 11:40) Zgłoś naruszenie 00

    na rynku istnieje gro kancelarii notarialnych które funkcjonują już od wielu lat i nigdy nie wykształciły żadnego aplikanta. Co więcej, nadal nie zamierzają nikogo przyjąć.
    Nikt mi nie powie że to jest normalne i że dotychczasowy system szkolenia się sprawdza...

    Odpowiedz
  • Szkiełko i Oko(2010-03-22 09:51) Zgłoś naruszenie 00

    To budujące, że tak Państwo doceniacie wolność świadczenia usług prawnych w USA. Swoją drogą, wcale się im nie dziwię, skoro mają takie prawo...http://ciekawostki.eu/ciekawe-125.html

    Odpowiedz
  • aplik.(2010-03-22 06:52) Zgłoś naruszenie 00

    Nie notariusz, tylko Państwo nie wie! Ci co tak napisali, kolejny raz nie maja zupełnie o tym pojęcia.

    Odpowiedz
  • ref.(2010-03-22 10:47) Zgłoś naruszenie 00

    droga Aplikantko, o zasadach naboru, aplikacji, asesury i całej drogi dojścia do zawodu notariusza wiedziałaś (jak mniemam) przed egzaminem na aplikację, więc to był TWÓJ wybór.
    Jak się nie podoba, było iść na adwokacką/radcowską - nie ma asesury, a i z patronatem łatwiej.
    Może jeszcze egzamin końcowy powinien mieć poziom taki jak wstępny? A potem od razu hulaj dusza...

    Odpowiedz
  • errata(2010-03-22 10:40) Zgłoś naruszenie 00

    do Aplikantki - wiem o tym. Dodam jeszcze egzaminy w trakcie odbywania aplikacji, na których równie łatwo można z przyjemnością odsiewać obcy element. Mój komentarz odnosił się jednak zakresem jedynie do poruszanej kwestii. Co do dalszych kroków członków kasty notarialnej w procesie obrony aktualnego stanu złudzeń nie mam

    Odpowiedz
  • postulat(2010-03-22 10:35) Zgłoś naruszenie 00

    Do ref.
    Masz rację najlepiej w konstytucji zapiszmy, że zawód notariusza jest dziedziczny. To samo proponuję zrobić z innymi zawodami prawniczymi czy zawodem lekarza (dostęp do specjalizacji). Aby zapewnić jak największy stopień równości obywateli wobec prawa, proponuję objąć podobną regulacją wszystkie stanowiska w administracji rządowej i samorządowej, od referenta wzwyż. Przy okazji warto byłoby ustalić ich minimalne wynagrodzenie na ok 40 tys. PLN/m-c, aby mogli godnie żyć.

    Odpowiedz
  • Aplikantka(2010-03-22 10:25) Zgłoś naruszenie 00

    Do erraty - w tekście napisano, że nie ma żadnych instrumentów prawnych, którymi można zmusić notariusza do przyjęcia aplikanta pod patronat. Czyli dostęp do zawodu jest dla młodych prawników wciąż zamknięty.
    Jeśli nawet ukończą aplikację, muszą odbyć asesurę. To kolejny moment, w którym notariusze mogą pozbyć się konkurencji.

    Odpowiedz
  • ref.(2010-03-22 10:18) Zgłoś naruszenie 00

    I co się dziwić notariuszom, skoro aplikantów notarialnych jest obecnie więcej niż kancelarii. Jeśli za rok egzamin będzie znów tak oszałamiająco trudny to aplikantów zrobi się więcej niż samych notariuszy...

    No ale vox populi chce otwarcia zawodów i szerokiego dostępu do aplikacji... no to macie co chcieliście.

    Odpowiedz
  • errata do artykułu(2010-03-22 10:17) Zgłoś naruszenie 00

    Ad. "W Poznaniu 18 osób na 80, które pozytywnie zdały egzamin, nie zostało dopuszczonych do szkolenia."
    Kolejne kłamstwa poznańskiej izby. Niech czcigodny Pan Paetz pokaże dokumenty potwierdzające te liczby.
    Ad. "Orzeczenie Sądu Najwyższego otworzyło aplikantom, którzy nie znaleźli patrona, dostęp do szkolenia. Dostęp do zawodu notariusza pozostaje dla nich jednak wciąż zamknięty. Bez patrona nie skończą aplikacji."
    Proponuję bardziej przyłożyć się do tematu autorowi artykułu, bo ma problemy z rozumieniem zapisów rozporządzenia tak samo jak izba poznańska i katowicka. To izba, zgodnie z rozporządzeniem, ma zapewnić (wyznaczyć) patrona aplikantowi, który nie znalazł go na własną rękę i tym samym umożliwić rozpoczęcie szkolenia - taki (istniejący) stan prawny potwierdza orzeczenie SN. Izby podjęły uchwały niezgodne z prawem, nie wypełniły obowiązków na nich ciążących (wyznaczenia patrona), uniemożliwiając tym samy rozpoczęcie szkolenia.
    To co wyprawiają ww. izby jest żenujące i tylko potwierdza, że notariusze to kasta mająca w d..pie i państwo i prawo.

    Odpowiedz
  • Kacper(2010-03-22 10:03) Zgłoś naruszenie 00

    Tytuł artykułu wprowadza czytelnika w błąd. Notariusze nie mają tutaj nic do chcenia. To ustawodawca ustanowił takie ustawy, według których notariusz jest jednocześnie: osobą zaufania publicznego, funkcjonariuszem publicznym, przedsiębiorcą, pomocniczym organem sądowym, płatnikiem niektórych podatków, poborcą opłat sądowych, a nawet "insiderem pierwotnym" (rynek papiertów wartościowych). To ustawodawca, a także - jak widać - judykatura traktuje notariuszy tak, jak dla bieżących celów jest wygodnie. "Wash and go", 7 w jednym .

    Odpowiedz
  • prawnik(2010-03-22 07:45) Zgłoś naruszenie 00

    drodzy panstwo jak mawiał ojciec narodow jozef stalin odejda wraz ze starym pokoleniem ich nawyki tzn musimy poczekac około 30 lat do 2040 roku raz a dwa był taki maz w krainie Uz hiob ten podjałl dialog z Panem naszym i Bogiem waszym ten zadał pytanie hiobowi spojrz na kosmos spojrz na ziemie spojrz wokoł siebie Ja Jahwe to uczyniłem ale nie moge uczynic jednej rzeczy moc moja nie wystarczy jaka 0sobowsci ludzkiej nie zmieni zaden cud Bozy nie łudzmy sie = 0ni sie nie zmienia bo siła napedowo jest ich chciwosc i chytrosc a na głupote nie ma lekarstwa tzmn sedzoiw notariuszy i rzadzacych. Regiuescat Ibn Pace.

    Odpowiedz

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Galerie

Polecane