Pod pozorem remontu

Z kolei radca prawny Anna Prigan z TGC Corporate Lawyers widzi problem inaczej.

– Na wprowadzenie zakazu wieszania reklam na ścianach domów wielorodzinnych czekało wiele osób, które doświadczały uciążliwości związanych z nimi, czyli niedoświetlenia, ograniczenia dostępu powietrza, nieprzyjemnego zapachu farby i rażącego światła w nocy. Z uwagi na wszechobecność i ekspansję reklamy w przestrzeni miejskiej wprowadzenie takiego zakazu było konieczne. Proponowana regulacja jest jednak tylko szczątkowa. Dopuszczona będzie np. możliwość montowania reklam wielkoformatowych w przypadku robót budowlanych budynku, na którym jest umieszczona reklama. W praktyce już teraz pod pozorem remontu elewacji na ścianach montowane są reklamy, które wiszą na nich bez związku z jakimkolwiek remontem.

– Skutkiem nowelizacji będzie wyraźne wskazanie, że reklama, która ogranicza oświetlenie dzienne, jest nielegalna, a co za tym idzie zarówno władze spółdzielni, jak i wspólnot mieszkaniowych nie będą mogły generalnie podejmować uchwał zezwalających na montaż takich reklam – podnosi Anna Prigan.

W skali roku poprzez zamieszczenie dużej reklamy zarządca budynku może zarobić nawet kilkadziesiąt tysięcy złotych.

Nowe zasady umieszczania reklam

● Zakaz instalowania urządzeń i nośników reklamowych oraz innych urządzeń niezwiązanych z użytkowaniem budynku, które ograniczają oświetlenie dzienne w mieszkaniach

● Zakazem nie będą objęte tzw. ślepe ściany lub ściany z oknami, np. klatki schodowej czy lokali użytkowych

● Możliwe będzie instalowanie na budynkach krat, żaluzji, rolet, zabudowy balkonów i logii

● Nowe przepisy nie będą dotyczyły reklam, które już są zostały umieszczone na budynkach

od 2 do nawet 50 zł od mkw. reklamy może zarobić miesięcznie wspólnota albo spółdzielnia z tytułu najmu powierzchni reklamowej budynku

DM