Czy pisma procesowe składane w formie elektronicznej usprawnią pracę sądów?
- Fakt przyjęcia pisma w postaci elektronicznej niczego nie zmieni do czasu, gdy nie będzie możliwości wykorzystania go na potrzeby biurowości sądowej. Takie rozwiązanie rodzić będzie olbrzymie koszty po stronie sądów, które będą wszystkie wnioski drukować, bo dokumentacja obecnie jest jedynie w formie papierowej. Rewolucja nastąpi, gdy stworzone zostaną akta elektroniczne i dostęp do nich będą miały strony. Bez tego sens e-administracji sprowadza się jedynie do szybszego złożenia wniosku.
• W jaki sposób można złożyć w sądzie pozew lub wniosek w formie elektronicznej?
- Trzeba podpisać się bezpiecznym podpisem elektronicznym, czyli podpisem weryfikowanym certyfikatem kwalifikowanym, zgodnie z art. 5 ustawy o podpisie elektronicznym oraz art. 78 par. 2 kodeksu cywilnego. Wniosek niewyposażony w taki podpis nie jest równoważny z oświadczeniem woli składanym w formie pisemnej i nie będzie rozpatrzony przez sąd.
• Czy można składać dokumentację w sądzie bez wykorzystania podpisu elektronicznego?
- Ustawodawca nie stworzył prawnych możliwości dla weryfikowania osób chcących komunikować się z sądem za pomocą innych metod niż podpis elektroniczny. We Wrocławiu intensywnie pracujemy, żeby przygotować pilotażowy program elektronicznego dostępu do repertorium akt w postępowaniu gospodarczym. Minister sprawiedliwości powołał zespół ds. elektronicznego postępowania upominawczego, który ma opracowywać sposób wykorzystania nowych technologii komunikacyjnych do uproszczenia i przyspieszenia rozpoznawania przez sądy niektórych spraw cywilnych. Założeniem jest uelastycznienie procedury sądowej. W ramach elektronicznego postępowania upominawczego akta sprawy będą prowadzone wyłącznie w postaci elektronicznej, a strony będą miały dostęp do tych akt przez internet po przeprowadzeniu procedury weryfikującej tożsamość.