statystyki

Auta jadą szybko, bo zmiany w prawie wyhamowały

autor: Krzysztof Śmietana12.10.2020, 08:00; Aktualizacja: 12.10.2020, 08:14
Kwestia poprawy bezpieczeństwa na drogach była jednym z ważniejszych zagadnień w zeszłorocznym exposé premiera Mateusza Morawieckiego.

Kwestia poprawy bezpieczeństwa na drogach była jednym z ważniejszych zagadnień w zeszłorocznym exposé premiera Mateusza Morawieckiego.źródło: ShutterStock

Propozycje rozwiązań poprawiających bezpieczeństwo na drogach nie spodobały się samorządowcom z powodów finansowych.

Są szanse, że ten rok zamknie się mniejszą liczbą rannych i zabitych na drogach niż poprzedni. Według ostatnich danych policji, przez ponad dziewięć miesięcy zginęło w wypadkach 1738 osób, o 396 mniej niż przed rokiem. O prawie 20 proc. zmniejszyła się liczba wypadków i rannych. Lepsze statystyki to w dużej mierze zasługa pandemii. Według Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w marcu ruch był mniejszy niż przed ogłoszeniem kwarantanny o 50‒60 proc., a w kwietniu o 30‒40 proc. Do dawnego poziomu zaczęliśmy wracać w wakacje.

Nie wiadomo, jak statystyki dotyczące rannych i zabitych będą wyglądać po opanowaniu koronawirusa, ale pewne jest, że Polska w ostatnich latach nie radzi sobie z poprawą bezpieczeństwa na drogach. Utrzymująca się długi czas tendencja spadkowa skończyła się w 2015 r. Od tego momentu liczba zabitych na drogach utrzymywała się rocznie na poziomie ok. 3 tys.

Kwestia poprawy bezpieczeństwa na drogach była jednym z ważniejszych zagadnień w zeszłorocznym exposé premiera Mateusza Morawieckiego. Zapowiedział wówczas rychłe zmiany w prawie, które miały znacznie poprawić statystyki wypadkowe. W styczniu resort infrastruktury ogłosił, że ma już projekt zmian, który zakładał wprowadzenie trzech nowości. Chodziło o przyznanie pierwszeństwa pieszym znajdującym się jeszcze przed przejściem, zrównanie dozwolonej prędkości w ciągu dnia i w nocy do 50 km/h, a także konieczność odbierania prawa jazdy kierowcom, którzy przekroczą prędkość o min. 50 km/h także na terenie niezabudowanym. W projekcie zapisano, że zmiany wejdą w życie 1 lipca tego roku. Nie weszły i wszystko na to wskazuje, że prędko nie wejdą.


Pozostało 72% tekstu

Prenumerata wydania cyfrowego

Dziennika Gazety Prawnej
7,90 zł
cena za dwa dostępy
na pierwszy miesiąc,
kolejny miesiąc tylko 79 zł
Oferta autoodnawialna
KUPUJĘ

Pojedyncze wydanie cyfrowe

Dziennika Gazety Prawnej
4,92 zł
Płać:
KUPUJĘ
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Galerie

Polecane