statystyki

Jacek Giezek: Nie wyobrażam sobie szerokich konsultacji nad zmianami [WYWIAD]

autor: Szymon Cydzik07.01.2020, 17:00
Czy pomysły na zmiany, które już zostały przedstawione, idą w kierunku liberalizacji czy zaostrzenia przepisów?

Czy pomysły na zmiany, które już zostały przedstawione, idą w kierunku liberalizacji czy zaostrzenia przepisów?źródło: ShutterStock

- Naszym celem jest oczyszczenie zbioru z pewnych regulacji, które nie powinny się tam znaleźć. Nie oznacza to jednak, że ulegamy tendencji do łagodzenia zasad etyki adwokackiej - mówi Prof. dr hab. Jacek Giezek, adwokat, przewodniczący Komisji Etyki Naczelnej Rady Adwokackiej.

W grudniu odbyła się konferencja „Ponadczasowość zasad etyki zawodu a granice ich modyfikacji”, zorganizowana przez dziekanów kilku izb adwokackich. Jakie wnioski z niej wypływają w kontekście zapowiadanych zmian w zasadach etyki adwokackiej?

Po pierwsze – komisja etyki w dalszym ciągu pracuje nad projektem. Jego wstępna wersja została już przedstawiona i spotkała się z uwagami, po których uwzględnieniu przedstawimy Naczelnej Radzie Adwokackiej ujęcie nieco zmodyfikowane. W ramach samej konferencji projekt udostępniono uczestnikom, pojawiały się głosy dotyczące różnych aspektów, które trudno podsumować w kilku zdaniach. Między innymi dyskutowano nad tym, czy zbiór zasad etyki powinien składać się z klauzul generalnych czy regulacji szczegółowych. Myślę, że takie przeciwstawienie nie jest najtrafniejszym postawieniem problemu. Nie chodzi bowiem o to, by w zbiorze występowały same klauzule generalne, mogą się w nim pojawić regulacje bardziej konkretne, chodzi jednak o to, by ta konkretyzacja nie poszła za daleko. Inaczej mówiąc – by nie znalazły się tam przepisy, których miejsce jest w regulaminie wykonywania zawodu adwokata albo dotyczące kwestii, które z etyką adwokacką nie mają wiele wspólnego.

Jakie najważniejsze kwestie poruszono?

W ramach konferencji pojawiły się wypowiedzi dotyczące tajemnicy adwokackiej czy zakazu łączenia zajęć – to jest tej regulacji, która w między czasie przez Naczelną Radę Adwokacką została zmieniona. Także reklama stanowiła przedmiot odrębnej debaty. Tych spostrzeżeń, najprzeróżniejszych, było ze strony uczestników konferencji sporo – miała ona bardzo ożywiony charakter.


Pozostało jeszcze 73% treści

Czytaj wszystkie artykuły na gazetaprawna.pl oraz w e-wydaniu DGP
Zapłać 97,90 zł Kup abonamentna miesiąc
Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Galerie

Polecane