Dziś prawników sprawdza się w sieci. Dlatego warszawska Okręgowa Izba Radców Prawnych uruchomiła nową wyszukiwarkę dla potencjalnych klientów
Dziś prawników sprawdza się w sieci. Dlatego warszawska Okręgowa Izba Radców Prawnych uruchomiła nową wyszukiwarkę dla potencjalnych klientów
Klient trafiający do radcy prawnego tak po prostu z ulicy to rzadkość. Dziś liczy się widoczność w sieci – tłumaczy Włodzimierz Chróścik, dziekan Okręgowej Izby Radców Prawnych w Warszawie, a także przewodniczący Komisji Wspierania Rozwoju Zawodowego KRRP.
– Marketing szeptany już nie wystarcza. W USA i Kanadzie zaledwie jedna trzecia klientów indywidualnych sięga po prawnika z polecenia. Ten trend dotarł już do Polski. Ponad połowa Polaków szuka prawnika w internecie, a tylko 46 proc. korzysta z fachowców z polecenia – mówi prof. Ryszard Sowiński z Wyższej Szkoły Bankowej w Poznaniu, autor raportu „Strategie konkurowania indywidualnych kancelarii radców prawnych” na temat sposobów konkurowania kancelarii radcowskich, przygotowanego na zlecenie Krajowej Izby Radców Prawnych i zaprezentowanego w październiku. Wynika z niego, że wprawdzie rekomendacje znajomych są nadal ważne, ale potencjalni klienci weryfikują je w sieci. Stąd liczy się wizerunek kancelarii budowany w internecie. Jeśli klienta nie przekonuje, wybiera on innego prawnika albo szuka w sieci informacji, by samodzielnie rozwiązać swój problem.
Według prof. Sowińskiego odejście od modelu analogowego to rezultat zmiany pokoleniowej. – Klienci w wieku 25–34 lata przykładają dużą wagę do tego, czy i jak prawnik jest oceniany w sieci. Znacznie większą niż ci w wieku ponad 55 lat. To naturalna zmiana, bo w grupie klientów kancelarii prawnych jest coraz więcej osób, które wychowały się w świecie cyfrowym. Ten trend przyspiesza również dzięki rozwojowi mediów społecznościowych – podsumowuje prof. Sowiński.
Dostrzegają to sami prawnicy. Jak wynika z badania, które warszawska izba przeprowadziła we wrześniu wśród radców prawnych, widzą oni zagrożenia dla swojej praktyki przede wszystkim w coraz większej dostępności informacji o prawie w internecie. Ten aspekt wskazało 48 proc. spośród 1345 ankietowanych radców. 39 proc. mówi ogólniej o rozwoju nowych technologii jako o potencjalnej przeszkodzie.
– Przekujmy zagrożenia w szanse – przekonuje Włodzimierz Chróścik i namawia radców do umieszczenia wizytówek na stronie www.szukajradcy.pl. Jak się do tego zabrać?
– Radca prawny, który chce promować się poprzez naszą wyszukiwarkę, musi tylko tego chcieć, tak naprawdę to jedyny warunek. Stworzenie wizytówki wymaga bowiem minimalnego wysiłku, jakim jest wpisanie podstawowych informacji o sobie i obszarach swojej działalności w Extranecie – wewnętrznej sieci izby warszawskiej, do której ma dostęp każdy członek naszego samorządu. Stworzenie podstawowego profilu zajmuje od kilku do kilkunastu minut. Podobnie jak w poprzedniej wersji wyszukiwarki, radca prawny publikuje swoje aktualne zdjęcie i udostępnia lokalizację swojej kancelarii, która jest również widoczna na mapie. Jednak nowa odsłona SzukajRadcy.pl daje każdemu radcy prawnemu o wiele większe możliwości autoprezentacji poprzez udostępnianie artykułów i porad swojego autorstwa oraz zamieszczanie materiałów wideo ze swoim udziałem. Przy projektowaniu strony kierowaliśmy się sugestiami członków naszego samorządu oraz ich klientów, co w efekcie nadało profilom w wyszukiwarce charakter nieco blogowo-społecznościowy.
Biznes przenosi się w dużej mierze do internetu, a internet do smartfonów. Czy będzie również aplikacja?
– Wyszukiwarka jest dostosowana do urządzeń mobilnych i to jest najważniejsze z perspektywy potencjalnych klientów. Mogę zdradzić, że wyszukiwarka w obecnym kształcie to dopiero początek. Planujemy rozszerzenie jej funkcjonalności o kolejne rozwiązania, które będziemy wprowadzać na przestrzeni najbliższych miesięcy – odpowiada Włodzimierz Chróścik.
Wyszukiwarka ma skracać czas i ścieżkę poszukiwań odpowiedniego prawnika. Oferuje bowiem najważniejsze informacje: obszary praktyki radcy, dane teleadresowe, wzory dokumentów i dodatkowe materiały (linki do publikacji, artykułów, blogów prawniczych i autorskie porady prawne).
– Nasi prawnicy zyskali możliwość zaprezentowania swojego doświadczenia i kompetencji, a osoby oraz firmy poszukujące fachowej pomocy prawnej pewnego partnera do współpracy. My jako izba stoimy na straży jakości usług naszych radców prawnych – mówi Monika Całkiewicz, wicedziekan rady warszawskiej Okręgowej Izby Radców Prawnych.
Wyszukiwarka będzie na bieżąco aktualizowana. Ma również wzmacniać pozycję radców prawnych, także dzięki intensywnej kampanii reklamowej.
Dalszy ciąg materiału pod wideo
Powiązane
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama