Dziś prawników sprawdza się w sieci. Dlatego warszawska Okręgowa Izba Radców Prawnych uruchomiła nową wyszukiwarkę dla potencjalnych klientów
Klient trafiający do radcy prawnego tak po prostu z ulicy to rzadkość. Dziś liczy się widoczność w sieci – tłumaczy Włodzimierz Chróścik, dziekan Okręgowej Izby Radców Prawnych w Warszawie, a także przewodniczący Komisji Wspierania Rozwoju Zawodowego KRRP.
– Marketing szeptany już nie wystarcza. W USA i Kanadzie zaledwie jedna trzecia klientów indywidualnych sięga po prawnika z polecenia. Ten trend dotarł już do Polski. Ponad połowa Polaków szuka prawnika w internecie, a tylko 46 proc. korzysta z fachowców z polecenia – mówi prof. Ryszard Sowiński z Wyższej Szkoły Bankowej w Poznaniu, autor raportu „Strategie konkurowania indywidualnych kancelarii radców prawnych” na temat sposobów konkurowania kancelarii radcowskich, przygotowanego na zlecenie Krajowej Izby Radców Prawnych i zaprezentowanego w październiku. Wynika z niego, że wprawdzie rekomendacje znajomych są nadal ważne, ale potencjalni klienci weryfikują je w sieci. Stąd liczy się wizerunek kancelarii budowany w internecie. Jeśli klienta nie przekonuje, wybiera on innego prawnika albo szuka w sieci informacji, by samodzielnie rozwiązać swój problem.
Według prof. Sowińskiego odejście od modelu analogowego to rezultat zmiany pokoleniowej. – Klienci w wieku 25–34 lata przykładają dużą wagę do tego, czy i jak prawnik jest oceniany w sieci. Znacznie większą niż ci w wieku ponad 55 lat. To naturalna zmiana, bo w grupie klientów kancelarii prawnych jest coraz więcej osób, które wychowały się w świecie cyfrowym. Ten trend przyspiesza również dzięki rozwojowi mediów społecznościowych – podsumowuje prof. Sowiński.
Dostrzegają to sami prawnicy. Jak wynika z badania, które warszawska izba przeprowadziła we wrześniu wśród radców prawnych, widzą oni zagrożenia dla swojej praktyki przede wszystkim w coraz większej dostępności informacji o prawie w internecie. Ten aspekt wskazało 48 proc. spośród 1345 ankietowanych radców. 39 proc. mówi ogólniej o rozwoju nowych technologii jako o potencjalnej przeszkodzie.
– Przekujmy zagrożenia w szanse – przekonuje Włodzimierz Chróścik i namawia radców do umieszczenia wizytówek na stronie www.szukajradcy.pl. Jak się do tego zabrać?
– Radca prawny, który chce promować się poprzez naszą wyszukiwarkę, musi tylko tego chcieć, tak naprawdę to jedyny warunek. Stworzenie wizytówki wymaga bowiem minimalnego wysiłku, jakim jest wpisanie podstawowych informacji o sobie i obszarach swojej działalności w Extranecie – wewnętrznej sieci izby warszawskiej, do której ma dostęp każdy członek naszego samorządu. Stworzenie podstawowego profilu zajmuje od kilku do kilkunastu minut. Podobnie jak w poprzedniej wersji wyszukiwarki, radca prawny publikuje swoje aktualne zdjęcie i udostępnia lokalizację swojej kancelarii, która jest również widoczna na mapie. Jednak nowa odsłona SzukajRadcy.pl daje każdemu radcy prawnemu o wiele większe możliwości autoprezentacji poprzez udostępnianie artykułów i porad swojego autorstwa oraz zamieszczanie materiałów wideo ze swoim udziałem. Przy projektowaniu strony kierowaliśmy się sugestiami członków naszego samorządu oraz ich klientów, co w efekcie nadało profilom w wyszukiwarce charakter nieco blogowo-społecznościowy.
Biznes przenosi się w dużej mierze do internetu, a internet do smartfonów. Czy będzie również aplikacja?
– Wyszukiwarka jest dostosowana do urządzeń mobilnych i to jest najważniejsze z perspektywy potencjalnych klientów. Mogę zdradzić, że wyszukiwarka w obecnym kształcie to dopiero początek. Planujemy rozszerzenie jej funkcjonalności o kolejne rozwiązania, które będziemy wprowadzać na przestrzeni najbliższych miesięcy – odpowiada Włodzimierz Chróścik.
Wyszukiwarka ma skracać czas i ścieżkę poszukiwań odpowiedniego prawnika. Oferuje bowiem najważniejsze informacje: obszary praktyki radcy, dane teleadresowe, wzory dokumentów i dodatkowe materiały (linki do publikacji, artykułów, blogów prawniczych i autorskie porady prawne).
– Nasi prawnicy zyskali możliwość zaprezentowania swojego doświadczenia i kompetencji, a osoby oraz firmy poszukujące fachowej pomocy prawnej pewnego partnera do współpracy. My jako izba stoimy na straży jakości usług naszych radców prawnych – mówi Monika Całkiewicz, wicedziekan rady warszawskiej Okręgowej Izby Radców Prawnych.
Wyszukiwarka będzie na bieżąco aktualizowana. Ma również wzmacniać pozycję radców prawnych, także dzięki intensywnej kampanii reklamowej.