statystyki

Prezes UOKiK dał wytyczne do marketingu

autor: Dominik Jędrzejko15.10.2019, 11:22; Aktualizacja: 15.10.2019, 11:22
Informacje czy też wytyczne prezesa UOKiK nie mają oczywiście mocy wiążącej – nie są źródłami prawa. Niemniej jednak bazują one na wydawanych decyzjach i praktyce orzeczniczej, a ich niezastosowanie może prowadzić do wszczęcia postępowania w przedmiocie naruszenia zbiorowych interesów konsumentów i nałożenia kary pieniężnej.

Informacje czy też wytyczne prezesa UOKiK nie mają oczywiście mocy wiążącej – nie są źródłami prawa. Niemniej jednak bazują one na wydawanych decyzjach i praktyce orzeczniczej, a ich niezastosowanie może prowadzić do wszczęcia postępowania w przedmiocie naruszenia zbiorowych interesów konsumentów i nałożenia kary pieniężnej.źródło: ShutterStock

Już na początku rozmowy należy podać klientowi cenę bez rabatu i sformułować warunki bez jego udzielania – wynika ze stanowiska organu adresowanego do firm telekomunikacyjnych.

Prezes UOKiK Marek Niechciał opublikował 7 października br. stanowisko dotyczące prezentowania cen świadczonych usług w komunikacji marketingowej z konsumentami. I chociaż adresowane jest ono do przedsiębiorców telekomunikacyjnych, to może być cennym źródłem informacji również dla innych usługodawców w relacjach B2C (z ang. business to consumer, czyli w relacji przedsiębiorców z konsumentami). Rozważania prezesa UOKiK powinny także zainteresować firmy świadczące usługi marketingowe oraz doradztwo prawne w tym zakresie. Co więcej, choć głównym tematem wytycznych jest forma prezentowania ceny oraz rabatu za zgody marketingowe lub zgody na faktury elektroniczne, to zawarte w nich informacje i wskazówki można wykorzystać przy pozyskiwaniu innych zgód klientów (np. na wykorzystanie wizerunku czy informacji o zakupie w mediach społecznościowych, a także publikację recenzji czy też opinii w porównywarce cenowej).

przykład 1

Ukryta zgoda na fakturę elektroniczną

Przedsiębiorca dzwoni do klientów w celu przedłużenia umowy. Rozmowa rozpoczyna się od słów: „Dzień dobry, z uwagi na kończącą się umowę, mam dla pana świetną ofertę, możemy obniżyć pana miesięczny rachunek o 20 zł, czyli do kwoty 60 zł, za takie same usługi, dodatkowo dorzucę na trzy miesiące darmowy dostęp do platformy wideo online”. Klient wyraża zainteresowanie, a następnie dowiaduje się, że skorzystanie z oferty wymaga wyrażenia zgody na fakturę elektroniczną (wcześniej korzystał z doręczenia faktury pisemnej) oraz wyrażenia zgód marketingowych (wcześniej ich nie wyrażał).

W ocenie prezesa takie warunki oferty powinny być przedstawione w zasadzie w pierwszym zdaniu, zaraz po podaniu ceny usługi.

przykład 2


Pozostało 84% tekstu

Prenumerata wydania cyfrowego

Dziennika Gazety Prawnej
9,80 zł
cena za dwa dostępy
na pierwszy miesiąc,
kolejny miesiąc tylko 79 zł
Oferta autoodnawialna
KUPUJĘ

Pojedyncze wydanie cyfrowe

Dziennika Gazety Prawnej
4,92 zł
Płać:
KUPUJĘ
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Galerie

Polecane