Posiadacze Profilu Zaufanego dostaną przypomnienie o konieczności wymiany dowodu osobistego; powiadomienie będzie wysyłane w wiadomości SMS trzykrotnie - na 60, 45 i 20 dni przed końcem ważności dokumentu - poinformował we wtorek resort cyfryzacji.

Nowa e-usługa działa od wtorku; dzięki niej przypomnienie o zbliżającym się końcu ważności dowodu osobistego otrzymają wszyscy, którzy mają Profil Zaufany (PZ). Jak przypomina Ministerstwo Cyfryzacji zakładając Profil Zaufany użytkownicy podają numer swojego telefonu, na który – w trakcie korzystania z PZ – przychodzą kody autoryzacyjne.

Od teraz użytkownicy Profilu Zaufanego otrzymają również takie przypomnienie: "Minister Cyfryzacji informuje, że w ciągu najbliższych (…) dni Twój dowód osobisty traci ważność. Wniosek o nowy dowód osobisty możesz złożyć online. Odwiedź: gov.pl/do".

"W sumie wyślemy trzy takie wiadomości. Na 60, 45 i 20 dni przed końcem ważności dowodu osobistego" – mówi cytowany w komunikacie minister cyfryzacji Marek Zagórski. "Jeśli wniosek o nowy dokument złożymy już po pierwszym przypomnieniu, drugie nie przyjdzie. Jeśli zdecydujemy się załatwić tę sprawę po drugim SMSie, na trzeci nie musimy już czekać" – dodaje szef MC.

Jak zaznacza resort, nowa e-usługa to kolejny powód, dla którego warto założyć Profil Zaufany. Resort zapewnia również, że "wkrótce przybędzie takich usług". "A wszystko dzięki przyjętej dziś przez Radę Ministrów nowelizacji ustawy o informatyzacji" - podano.

Ministerstwo Cyfryzacji dodaje, że zaproponowane rozwiązania ułatwią i przyspieszą załatwianie spraw urzędowych oraz pomogą uniknąć ewentualnych negatywnych konsekwencji wynikających np. z nieterminowego załatwienia spraw.

"Poprzez umożliwienie bezpośredniego kontaktu administracji z obywatelem, który zostanie powiadomiony telefonicznie lub za pośrednictwem poczty elektronicznej o stanie prowadzonej sprawy – w tym np. o niedotrzymaniu terminów – czy też właśnie o upływie ważności dokumentów. Dodatkowa korzyść – w niektórych przypadkach, dla obu stron, wyeliminowane zostaną koszty związane z prowadzeniem tradycyjnej korespondencji" - wyjaśnia cytowany w komunikacie Marek Zagórski.

Podkreślono, że "bezpośredni kontakt z obywatelem będzie możliwy dzięki powstaniu Rejestru Danych Kontaktowych (RDK), w którym gromadzone będą dane kontaktowe obywateli (imię i nazwisko, PESEL, adres e–mail lub numer telefonu)".

Wprowadzenie tych danych do RDK przez obywateli będzie dobrowolne. Będzie je można wprowadzać oraz aktualizować przez e–usługę lub podczas wizyty w urzędzie, zaś dostęp do danych, zapisanych w RDK będą miały tylko wskazane w ustawie instytucje, które o niego wystąpią. "Mogą to być np. organy gmin, Narodowy Fundusz Zdrowia, urzędy skarbowe, a także organy wyborcze, czy Polski Czerwony Krzyż - w zakresie danych osób poszukiwanych lub poszukujących" - napisano w komunikacie.

Zaznaczono, że RDK będzie częścią Systemu Rejestrów Państwowych, w którym funkcjonują już: rejestr PESEL, Rejestr Dowodów Osobistych czy też Rejestr Dokumentów Paszportowych. Resort zakłada, że do końca marca 2021 r. w Rejestrze Danych Kontaktowych znajdą się dane ok. 2 milionów osób.

Ministerstwo zapewnia również, że katalog usług, które będzie można realizować z wykorzystaniem zawartych w nim danych kontaktowych, będzie stopniowo poszerzany. "Kolejną korzyścią, jaką wprowadza przyjęty dziś projekt, jest możliwość uzyskania odpisu aktu stanu cywilnego dzięki odpowiedniej e–usłudze" - mówi cytowany w komunikacie Zagórski. "Już dziś możemy wnioskować online o odpis aktu stanu cywilnego. Jednak w wielu przypadkach na otrzymanie dokumentów musimy poczekać. Po wejściu w życie przygotowanych przez nas zmian – dokumenty dostaniemy +od ręki+ – dodaje.

Jak zaznaczono odpis będzie można pobrać bezpośrednio z Rejestru Stanu Cywilnego. Warunkiem jest posiadanie bezpłatnych środków identyfikacji elektronicznej, czyli Profilu Zaufanego lub podpisu osobistego. "Odpisy aktu stanu cywilnego będą opatrywane kwalifikowaną pieczęcią elektroniczną ministra ds. informatyzacji" - poinformowano.