statystyki

Cicha współpraca z influencerem może naruszać przepisy

autor: Jakub Styczyński26.03.2019, 10:04; Aktualizacja: 26.03.2019, 10:05
Niejawne wykorzystywanie blogerów do promocji własnych marek może zostać uznane za przejaw nieuczciwej konkurencji. Wciąż nie ma jednak orzecznictwa w tego typu sprawach.

Niejawne wykorzystywanie blogerów do promocji własnych marek może zostać uznane za przejaw nieuczciwej konkurencji. Wciąż nie ma jednak orzecznictwa w tego typu sprawach.źródło: ShutterStock

Niejawne wykorzystywanie blogerów do promocji własnych marek może zostać uznane za przejaw nieuczciwej konkurencji. Wciąż nie ma jednak orzecznictwa w tego typu sprawach.

W połowie lutego uruchomiono portal Fameshop.fm. To specyficzny rodzaj sklepu internetowego, w którym aktywni użytkownicy mediów społecznościowych mogą płacić w ten sposób, że zobowiążą się do opublikowania postu z oferowanym produktem, zachęcającego do jego używania. Obecnie można zdobyć w ten sposób m.in. kwarcowy masażer, zestaw plażowy czy też nawet… zestaw musztard.

Przy każdym z tych produktów przedstawione są szczegółowe warunki, które influencer musi spełnić. Może to być np. wymóg posiadania ponad 5 tys. obserwujących na Instagramie, udostępniania treści w sposób regularny i angażujący pozostałych użytkowników serwisu oraz konieczność zobowiązania się do opublikowania zdjęcia z określonymi hashtagami i oznaczeniami profilu marki producenta.

Otwarcie portalu wzbudziło ożywioną dyskusję. Pośród licznych wątpliwości pojawiło się też pytanie: czy forma niejawnego marketingu szeptanego jest dozwolona z punktu widzenia prawa konkurencji? Eksperci wskazują, że choć brakuje w przepisach bezpośrednich odniesień do blogerów i nie ma orzecznictwa z tego zakresu, to jednak obowiązują regulacje, które pozwalają niejawną współpracę z influencerami uznać za niezgodną z prawem. Co prawda na razie nie było jeszcze przypadku, by ktoś wykorzystał to w praktyce i wystąpił przeciwko firmie, która opłaca taką formę swojej promocji, ale…


Pozostało jeszcze 84% treści

Czytaj wszystkie artykuły na gazetaprawna.pl oraz w e-wydaniu DGP
Zapłać 97,90 zł Kup abonamentna miesiąc
Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Galerie

Polecane