statystyki

Cicha współpraca z influencerem może naruszać przepisy

autor: Jakub Styczyński26.03.2019, 10:04; Aktualizacja: 26.03.2019, 10:05
Niejawne wykorzystywanie blogerów do promocji własnych marek może zostać uznane za przejaw nieuczciwej konkurencji. Wciąż nie ma jednak orzecznictwa w tego typu sprawach.

Niejawne wykorzystywanie blogerów do promocji własnych marek może zostać uznane za przejaw nieuczciwej konkurencji. Wciąż nie ma jednak orzecznictwa w tego typu sprawach.źródło: ShutterStock

Niejawne wykorzystywanie blogerów do promocji własnych marek może zostać uznane za przejaw nieuczciwej konkurencji. Wciąż nie ma jednak orzecznictwa w tego typu sprawach.

W połowie lutego uruchomiono portal Fameshop.fm. To specyficzny rodzaj sklepu internetowego, w którym aktywni użytkownicy mediów społecznościowych mogą płacić w ten sposób, że zobowiążą się do opublikowania postu z oferowanym produktem, zachęcającego do jego używania. Obecnie można zdobyć w ten sposób m.in. kwarcowy masażer, zestaw plażowy czy też nawet… zestaw musztard.

Przy każdym z tych produktów przedstawione są szczegółowe warunki, które influencer musi spełnić. Może to być np. wymóg posiadania ponad 5 tys. obserwujących na Instagramie, udostępniania treści w sposób regularny i angażujący pozostałych użytkowników serwisu oraz konieczność zobowiązania się do opublikowania zdjęcia z określonymi hashtagami i oznaczeniami profilu marki producenta.

Otwarcie portalu wzbudziło ożywioną dyskusję. Pośród licznych wątpliwości pojawiło się też pytanie: czy forma niejawnego marketingu szeptanego jest dozwolona z punktu widzenia prawa konkurencji? Eksperci wskazują, że choć brakuje w przepisach bezpośrednich odniesień do blogerów i nie ma orzecznictwa z tego zakresu, to jednak obowiązują regulacje, które pozwalają niejawną współpracę z influencerami uznać za niezgodną z prawem. Co prawda na razie nie było jeszcze przypadku, by ktoś wykorzystał to w praktyce i wystąpił przeciwko firmie, która opłaca taką formę swojej promocji, ale…


Pozostało 84% tekstu

Prenumerata wydania cyfrowego

Dziennika Gazety Prawnej
9,80 zł
cena za dwa dostępy
na pierwszy miesiąc,
kolejny miesiąc tylko 79 zł
Oferta autoodnawialna
KUPUJĘ

Pojedyncze wydanie cyfrowe

Dziennika Gazety Prawnej
4,92 zł
Płać:
KUPUJĘ
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Galerie

Polecane