Aplikacja adwokacka do likwidacji [FELIETON]

autor: Andrzej Nogal20.09.2018, 18:19; Aktualizacja: 20.09.2018, 18:27
Aplikanci po wielokroć narzekają na jej niski poziom – co nie dziwi, gdyż wykłady na aplikacji dostają z reguły działacze samorządowi.

Aplikanci po wielokroć narzekają na jej niski poziom – co nie dziwi, gdyż wykłady na aplikacji dostają z reguły działacze samorządowi.źródło: ShutterStock

Zwolennicy samorządowej aplikacji adwokackiej (z reguły wykładowcy dla aplikantów) zaklinają się, że jest ona najlepszym sposobem przygotowania do wykonywania zawodu adwokata. Tak istotnie było w zamierzchłej przeszłości, teraz jednak pora zastanowić się nad celowością utrzymania tak kosztowej i dysfunkcjonalnej instytucji, która koniec końców nie przynosi efektów na miarę oczekiwań. Zamiast tego wprowadzić należy instytucję adwokatów na próbę, wpisywanych zaraz po zdaniu egzaminu adwokackiego.

wróć do artykułu

Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję
Redakcja gazetaprawna.pl
Źródło:gazetaprawna.pl
Polub Gazetaprawna.pl

Polecane

Reklama

Komentarze (63)

  • Kujon(2018-10-08 10:36) Zgłoś naruszenie 40

    Popieram i dlatego powtarzam słowa napisane tutaj przez wolna zawodowa - ",owszem.........ale państwo prawa zakłada wolność zawodową i intelektualną środowiska adwokackiego,/nie oznacza to nepotyzmu i zamknięcia zawodu dla społeczeństwa tylko jego otwarcie. A to wszystko dlatego,iz zawod ten jest zawodem wolnym.Wolnosc znaczy tu swobodny dostep do egzaminow kluczowych ,panstwowych i zawodowych dla kazdego.Nie dla wybranych.bo te zasady zawsze przeciez mozna zmienic ,ale ogolnej idei nie zmienia sie nigdy."

    Odpowiedz
  • aplikacje na uczelniach(2018-10-08 10:26) Zgłoś naruszenie 40

    Aplikacje powinny być też na wyższych uczelniach. Wtedy przyszły aplikant mógłby wybrać gdzie chce się uczyć.

    Odpowiedz
  • Kujon(2018-10-03 22:12) Zgłoś naruszenie 60

    Udział praktykujących przedstawicieli korporacji w egzaminowaniu swoich konkurentów to nieporozumienie (to rzeczywiście tylko w średniowieczu mogło się sprawdzać).

    Odpowiedz
  • Kujon(2018-10-03 21:58) Zgłoś naruszenie 60

    Zgadzam się., że patron nie ma żadnego interesu w kształceniu aplikanta.

    Odpowiedz
  • Berbeć(2018-09-23 16:11) Zgłoś naruszenie 60

    Aplikacje to absurd. Po ukończeniu studiów absolwent otrzymuje tytuł zawodowy magistra i jeżeli jest to najwyższy tytuł zawodowy to dlaczego nie uprawnia do samodzielnego wykonywania zawodu. Kierowca z wykształceniem podstawowym ma uprawnienia do kierowania pojazdem, w którym przewodzi dziesiątki osób a więc odpowiada za ich życie a magister prawa nie ma uprawnień do wykonywania zawodu. Problem jest w programie studiów prawniczych w ogóle nie przygotowujących do samodzielnego wykonywania zawodu. Proponowane rozwiązania to tylko skok na kasę i lizanie cukierka przez szybę. Berbeć

    Odpowiedz
  • dobrze,ale nie doskonale(2018-09-23 06:58) Zgłoś naruszenie 40

    To właśnie te " TEORETYCZNE KSZTAŁCENIE" uniemożliwia wejście do zawodu i zaniża poziom prawników.w szczególności,że kształcą się oni drożej i dłużej niż elekarze w naszym państwie. Wszystko na tak jak w artykule za wyjątkiem wymogu teoretycznego ksztalcenie gdziekolwiek przede wszystkim na uczelniach- czyli wieloletniego więzienia w dodatku platnego wykluczajacego z zycia spolecznego i zawodowego bez zadnych efektow intelektualnych.Nie ,nie i jeszcze raz nie. Uczelniom i wykladom w korporacji plus kolokwiom mowimy NIE! stanowcze nie. Studia plus egzamin panstwowy z w powrotem do testu z wiedzy prawniczej z calosci studiow. Z zastrzeżeniem ,ze odstep miedzy zakonczeniem roku akademickiego przez uczelnie do egzaminu zawodowego ma byc nie dluzszy niz 90 dni. Istota wolnosci tego zawodu jest przyjecie zalozenia ,ze nic ponad egzaminy panstwowe oraz w pewnym stopniu korporacje nie ma wladzy nad prawnikami.Na pewno nie uczelnie, nie moga miec takiej wladzy. egzaminy adwokackie na swiecie odbywaj sie kilka razy w roku zazwyczaj od pazdziernika do grudnia- pierwsze podejscie.Warunkiem wstepu jest dyplom,badz wypelnienie kwestionariusza osobowego,niska oplata -2 krotnie nizsza niz w Polsce i zobowiazanie do doniesienia dyplomu i reszty formalnosci.Tyle i az tyle. adwokat to zawodow wolny,a to oznacza iz mentalnie wplyw innych srodowisk jest znikomy.Adwokatury na calym swiecie nie robia dygów i uklonow w stosunku do srodowisk uznanych przez media za wplywowe,to samo dotyczy ministerstwa sprawiedliwosci czy rzadu,tak jak w polsce- dotyczy to srodowisk akademickich i innych podobnych. Czas wyzwolic prawnikow w Polsce z niewoli i nedzy,

    Odpowiedz
  • wreszcie!!!!(2018-09-22 15:22) Zgłoś naruszenie 10

    Byłby to chyba najpiękniejszy dzień z zyiu prawników i studentów prawa w Polsce.Dzień wprowadzenia takiej reformy.

    Odpowiedz
  • adw(2018-09-21 23:24) Zgłoś naruszenie 82

    WARSZAWSKI SAMORZĄD MA GDZIEŚ OCZEKIWANIA APLIKANTÓW ADWOKACKICH. PATRON DZIŚ JEST TYLKO Z NAZWY DO WYKORZYSTYWANIA APLIKANTA. WYKŁADY PROWADZONE PRZEZ ŚCISŁE KOLESIOSTWO DZIEKANA I JEGO ŚWITY. A APLIKANT WYRYWA SOBIE ŻYŁY BY ZDOBYĆ SRODKI NA APLIKACKE ŻEBY WYKŁADOWCA KTÓRY NA RYNKU JEST NIEDORAJDĄ DOSTAŁ KILKA TYSIĘCY ZA PSEUDO WYKŁAD.. APLIKANCI TO ZDOLNI I MADRZY LUDZIE SPRYTNIEJSI I ŚWIATLI NIŻ NIE JEDEN ADWOKAT. POWINNI MIEĆ MOŻLIWOŚĆ SKUPIENIA SIĘ WYŁĄCZNIE NA PRAKTYCZNEJ NAUCE ZAWODU POD NADZOREM PATRONA KTÓREMU RADA WINNA ZREFUNDOWAĆ KOSZTY APLIKACJI. MOWA TRWA

    Pokaż odpowiedzi (2)Odpowiedz
  • abc(2018-09-21 21:23) Zgłoś naruszenie 143

    Jestem pełen podziwu dla Pana Nogala bo zajęcie takiego stanowiska jako adwokat wymaga dużej odwagi. Polski system kształcenia prawnikow, adwokatów jest niewydolny i zdecydowanie za długi. Studia prawnicze trwaja 5 lat, gdzie w prawie każdym kraju UE trwa to 3-4 lata. Aplikacja w Polsce trwa 3 lata gdzie w przypadku pozostałych krajów Europy kształcenie prawnikow po studiach trwa 1-1,5 roku, w Niemczech 20 miesięcy. Dlaczego tylko w Polsce musi to trwać tak długo? Patrząc na to najlepszym pomysłem byłaby możliwość zdawania egzaminu zawodowego po studiach i stażu tak jak w przypadku lekarza czy lekarza dentysty. Lekarz właśnie po skończeniu studiów lekarskich i zdaniu LEP zdobywa pełne prawo wykonywania, specjalizacja nie jest tu niezbędna. Specjalizacja ma na celu poszerzenie umiejetnosci a nie jak w przypadku aplikacji zdobycie uprawnien zawodowych. Skoro taki system kształcenia działa w przypadku zawodu lekarza to tym bardziej działałby w przypadku zawodu prawnika. No i nie będę tu porównywać odpowiedzialności za błędy w przypadku tych zawodów - w przypadku lekarza błąd to strata zycia lub zdrowia i jest nieodwracalny i nie ma dnia by jakiś lekarz nie odpowiadał karnie za błąd a nie tylko przed swoim samorządem. W przypadku prawnika klient najwyżej straci kasę ale tutaj błędy można naprawić No i za błąd prawnik nie odpowiada karnie, odpowiada jedynie przed swoim samorządem.

    Pokaż odpowiedzi (1)Odpowiedz
  • arpa_the_hut(2018-09-21 18:23) Zgłoś naruszenie 242

    Korporacje muszą mieć ochronę państwa przed konkurencją. No to muszą być "megaspecjaliści" :))))))))

    Odpowiedz
  • rand(2018-09-21 17:28) Zgłoś naruszenie 415

    Korporacje adwokackie są niezgodne z konstytucją - bo, ograniczają dostęp do zawodu, nie działąją w interesie publicznym tylko własnym, naruszają podstawową zasadę gospodarki rynkowej - zasadę wolnej konkurencji. Korporacje adwokackie są absurdem logicznym. Patron byłby niespełna rozumu, gdyby zdradzał tajniki zawodu konkurencji. To, że wyśle kogoś na pocztę, czy pośle na nic nie wartą sprawę jakiegoś mało ważnego klienta - to jeszcza nie jest żadna nauka ani przekazywanie know-how. System aplikacyjny - to system cechowy żywcem przeniesiony ze średniowiecza - czyli coś co działa tylko w ramach układó rodzinnych. Dawno rząd powinien zrobić porządem z tym towarzystwem. W interesie całego społeczeństwa.

    Odpowiedz
  • mark(2018-09-21 17:13) Zgłoś naruszenie 394

    Bardzo dobry pomysł na pożegnanie średniowiecza. Przecież ten system kształcenia z patronem - to czysty absurd. Niby jaki interes ma patron w kształceniu konkurenta? Nie mówiąc już, że jak się ktoś bierza za wszystko to się nie zna dobrze na niczym. Wie o tym każdy prawnik.

    Odpowiedz
  • Gość(2018-09-21 16:53) Zgłoś naruszenie 21

    Cały sens aplikacji jest w pracy pod nadzorem patrona i na jego odpowiedzialność, same wykłady , znaczna część zajęć, może być przeniesiona na platformę on-line co powinno obniżyć koszty, krajowe rady powinny się za to wziąć, szczególnie ze szkolenia prawników po wpisie, które są także obowiązkowe już tak są prowadzone.

    Pokaż odpowiedzi (1)Odpowiedz
  • radcunio(2018-09-21 13:54) Zgłoś naruszenie 74

    Pod czyich synusiów i córunie forsuje jaśnie oświecony pan adwokat swój postulat? Dziecięcia poselskie, senackie i znajomych-królika, którym trzy lata odpękac na aplikacji żal? Dziękuję wiadomo którym palcem takim pomysłom. Dlaczego komuś ma być lepiej niż mnie, tylko dlatego, że jest urodzony w kręgach decyzyjnych?

    Pokaż odpowiedzi (2)Odpowiedz
  • wjw(2018-09-21 10:29) Zgłoś naruszenie 90

    A poziom kształcenia aplikantów coraz niższy. Niestety...

    Pokaż odpowiedzi (2)Odpowiedz
  • M.(2018-09-21 10:28) Zgłoś naruszenie 93

    Ja się bardzo dużo nauczyłam pracując dla patrona podczas aplikacji. Ale same zajęcia są do likwidacji, nic się na nich nie dowiedziałam.

    Pokaż odpowiedzi (2)Odpowiedz
  • aplikant(2018-09-21 09:54) Zgłoś naruszenie 18

    Pan Andrzej Nogal to niedoszły mecenas zapewne, stąd taka wrogość do zawodów prawniczych. Panie Nogal, jak ktoś już napisał wcześniej, dlaczego nie zreformować lekarzy, pielęgniarek, służb medycznych etc. Byłaby z tego dużo większa korzyść niż z adwokatów teoretycznie wyuczonych, bez opieki patrona. Pan wie, że w Polsce już teraz tysiące adwokatów i radców prawnych nie wykonuje zawodu, gdyż nie byli by w stanie się utrzymać. To są dzisiejsze dane statystyczne i powinien Pan o tym napisać, aby przestrzec takich jak Pan, niedoszłych adwokatów przed wyborem wolnego zawodu prawniczego !!!!!

    Pokaż odpowiedzi (1)Odpowiedz
  • Adw(2018-09-21 09:45) Zgłoś naruszenie 78

    A przez 3 pierwsze lata młodzi adepci palestry uczyć się będą na d....ach swoich klientów bez żadnego nadzoru. Ciekawe kto później podejmie się prowadzenia sprawy spapranej przez takiego mlodzieńca..... gratuluję pomysłu

    Pokaż odpowiedzi (3)Odpowiedz
  • kompletne nieporozumienie(2018-09-21 09:21) Zgłoś naruszenie 98

    Skoro tak fatalnie wygląda aplikacja adwokacka, to powinna zostać po prostu zreformowana. Zasady są szczytne - kandydat zaje egzamin wstępny, następnie 3 lata uczy się wykonywania zawodu, teorii i praktyki i zdaje egzaminy. Ten, kto obiera inna ścieżkę - nie zdaje na aplikację, ale uzyskuje wiedzę o zasadach wykonywania zawodu w praktyce zawodowej, również uzyskuje umiejętność profesjonalnego świadczenia usług prawnych. Jeżeli coś w tym nie gra, to niech zostanie zmienione. Przede wszystkim ORA powinny ściśle egzekwować zachowanie adwokatów zgodne z etyką zawodową. Od pewnego czasu "adwokaci niezłomni" w rozmowach w tv czy wywiadach dla portali internetowych i prasy plują takim jadem, że człowiek słuchając/czytając to czuje się po prostu brudny. Naczelny problem adwokatów (radców prawnych też), to problem z etyką wykonywania zawodu.

    Pokaż odpowiedzi (2)Odpowiedz
  • komentacz(2018-09-21 08:54) Zgłoś naruszenie 85

    Rzekł Premier MM: " Polska jest państwem prawa, A NIE PRAWNIKÓW". I wszystko jasne: bez korporacji prawniczych ( i bez aplikowania).

    Pokaż odpowiedzi (2)Odpowiedz

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Galerie

Polecane