statystyki

Rządowy sposób na omijanie obowiązujących przepisów, by zrealizować inwestycje? Specustawy

autor: Marcin Włodarski05.06.2018, 08:53; Aktualizacja: 05.06.2018, 10:04
droga, autostrada

Może warto byłoby opracować jedną procedurę realizacji inwestycji, która opierałaby się na doświadczeniach wynikających zarówno z wdrażania specustaw, jak i funkcjonowania przepisów ogólnych?źródło: ShutterStock

Przy okazji dyskusji nad ustawą o Centralnym Porcie Komunikacyjnym i o programie „Mosty plus” warto zwrócić uwagę na omijanie przez kolejne ekipy rządzące powszechnie obowiązującego prawa i tworzenie specjalnego, skrojonego z myślą o konkretnych przedsięwzięciach. Zamiast stosować przepisy regulujące proces inwestycji infrastrukturalnych (w szczególności ustawy: o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym oraz o gospodarce nieruchomościami) ustawodawca wybiera drogę na skróty.

Problem ten nie ma barw politycznych, ponieważ po podjęciu strategicznych (a i zazwyczaj politycznych) decyzji dotyczącej dużej inwestycji infrastrukturalnej, każdy rząd chce, aby została ona zrealizowana jak najszybciej. Nie bez znaczenia jest tu możliwość pozyskania środków unijnych na współfinansowanie projektu i konieczności ich rozliczenia w danej perspektywie unijnej. Dlatego też każda ekipa rządząca, zamiast uprościć istniejące już przepisy, kazuistycznie tworzy specjalną ustawę pod określone zadanie.

W ten sposób mamy już całą legislacyjną rodzinę specustaw:

- „kolejową” (ustawa z 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym);

- „drogową” (ustawa z 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych);

- „EURO” (ustawa z 7 września 2007 r. o przygotowaniu finałowego turnieju Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej UEFA EURO 2012);

- „lotniskową” (ustawa z 12 lutego 2009 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie lotnisk użytku publicznego);

- „gazową” (ustawa z 24 kwietnia 2009 r. o inwestycjach w zakresie terminalu regazyfikacyjnego skroplonego gazu ziemnego w Świnoujściu);

- „telekomunikacyjną” (ustawa z 7 maja 2010 r. o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych);

- „powodziową” (ustawa z 8 lipca 2010 r. o szczególnych zasadach przygotowania do realizacji inwestycji w zakresie budowli przeciwpowodziowych);

- „jądrową” (ustawa z 29 czerwca 2011 r. o przygotowaniu i realizacji inwestycji w zakresie obiektów energetyki jądrowej oraz inwestycji towarzyszących);

- „przesyłową” (ustawa z 24 lipca 2015 r. o przygotowaniu i realizacji strategicznych inwestycji w zakresie sieci przesyłowych);

- „kanałową” (ustawa z 24 lutego 2017 r. o inwestycjach w zakresie budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską).

Prezydent kilka dni temu podpisał specustawę z 10 maja 2018 r. o Centralnym Porcie Komunikacyjnym (specustawa do specustawy lotniskowej), a trwają prace nad ustawą o ułatwieniach w przygotowaniu i realizacji inwestycji mieszkaniowych oraz inwestycji towarzyszących – specustawą mieszkaniową. Być może też na potrzeby realizacji rządowego programu „Mosty plus” powstanie tego typu akt.

Jak widać, rodzina specustaw nieustannie się powiększa i najprawdopodobniej w najbliższych latach czekają nas kolejne specustawy. Czego będą dotyczyły? O tym zadecydują rządzący i ich pomysły budowlane.


Pozostało 70% tekstu

Prenumerata wydania cyfrowego

Dziennika Gazety Prawnej
7,90 zł
cena za dwa dostępy
na pierwszy miesiąc,
kolejny miesiąc tylko 79 zł
Oferta autoodnawialna
KUPUJĘ

Pojedyncze wydanie cyfrowe

Dziennika Gazety Prawnej
4,92 zł
Płać:
KUPUJĘ
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Galerie

Polecane