Polskie prawo nie przewiduje wprost ochrony wizerunku budynku. Kategoria ta dotyczy jedynie osób fizycznych. Artykuł 33 ustawy Prawo autorskie i prawa pokrewne, stanowi, że wolno rozpowszechniać utwory wystawione na stałe na ogólnie dostępnych drogach, ulicach, placach lub w ogrodach. Jedyną barierą jest zakaz rozpowszechniania ich do tego samego użytku, co mogłoby polegać np. na wybudowaniu takiego samego obiektu.
wróć do artykułuReklama
dozwolony użytek(2019-05-21 16:58) Zgłoś naruszenie 00
Czy mógłby ktoś raz na zawsze rozstrzygnąć te sprawę. Czy nie ma na tym świecie wyspecjalizowanych prawników, czy chodzi o to, żeby niejasności pozostały. Może jest jakiś wyrok, orzeczenie SN w podobnej sprawie????? Znak towarowy służy przecież do indywidualizacji towarów i usług. Robię zdjęcie stadionu i to zdjęcie jest utworem, towarem, a nie oznaczeniem towaru, a budynek stojący w mieście nie jest logotypem. Dodatkowo czynię to zgodnie zgodnie z art 33 ustawy o pr aut. Może koś w Urzędzie Patentowym RP wie, czy taki proceder ma rację bytu. Przecież to są celowe próby ominięcia prawa do dozwolonego użytku właścicieli budynków aby się nachapać, a nie tworzenie logo dla rozróżnienia towarów i usług. Po co im tyle różnych logotypów? Przecież nikt nie chce budować drugiego takiego obiektu. Nonsens.
OdpowiedzMikołaj Lech(2019-04-21 09:20) Zgłoś naruszenie 00
Stadion stadionem, ale jest więcej kontrowersyjnych znaków towarowych. W tej formie da się zastrzec kolor, dźwięk, krótkie nagranie wideo, ruch (np. gest ręką), a także oznaczenie dotykowe (w USA chroniona jest butelka obleczona w skórę). Teoretycznie możliwa jest ochrona również zapachu i smaku. Ponad 100 takich ciekawostek opisanych jest tutaj: https://znakitowarowe-blog.pl/niekonwencjonalne-znaki-towarowe/#Gest_jako_znak_towarowy
Odpowiedzsilenter(2018-03-12 00:55) Zgłoś naruszenie 10
No to nie rozumem. Proszę zdecydujcie się. "Wizerunek PGE Stadionu Narodowego jest prawnie chroniony, a jego wykorzystanie wiąże się z koniecznością uzgodnień i zapłaty za jego wykorzystanie." "Należy jednak zauważyć, że polskie prawo nie przewiduje wprost ochrony wizerunku budynku. Kategoria ta dotyczy jedynie osób fizycznych. Artykuł 33 ustawy Prawo autorskie i prawa pokrewne, stanowi, że wolno rozpowszechniać utwory wystawione na stałe na ogólnie dostępnych drogach, ulicach, placach lub w ogrodach." "Warto wspomnieć, że obostrzenia związane z ochroną wizerunku budynku stosują nie tylko władze Stadionu Narodowego w Warszawie. Zarząd Pałacu Kultury i Nauki również chroni wizerunek budynku i w oficjalnych komunikatach wskazuje, że przysługują mu wyłączne prawa do tego wizerunku, a jakiekolwiek jego wykorzystanie wymaga zgody zarządcy PKiN. Jedynym dopuszczalnym wyjątkiem są ujęcia budynku dokonywane dla celów prywatnych. " "I na zakończenie warto zwrócić uwagę na aspekt przetworzenia wizerunku Stadionu w teledysku Katy Perry. Działanie polegające na zmianie w zakresie zastrzeżonego wizerunku nie jest dopuszczalne przez ustawodawcę. " To kurcze albo prawo nie przewiduje ochrony wizerunku budynku i zarządcy działają bezprawnie albo mają do tego prawo i jednak prawo przewiduje. Bo zacytowane fragmenty jak dla mnie się kupy nie trzymają
Pokaż odpowiedzi (1)OdpowiedzXYZ(2018-03-13 03:22) Zgłoś naruszenie 10
Zgadzam się w 100 % co do oceny artykułu. Prawda jest zapewne taka, że pan radca i pani aplikant sami nie wiedzą, dlatego kluczą.