statystyki

Nintendo nie może zakazać używania konsoli do demonstracji

autor: Marek Rumak10.10.2017, 09:29; Aktualizacja: 10.10.2017, 09:50
Japoński koncern elektroniczny nie może zakazać używania wizerunku swojego wspólnotowego wzoru (np. konsoli Nintendo Wii) przez podmioty produkujące własne akcesoria kompatybilne z jego sprzętem.

Japoński koncern elektroniczny nie może zakazać używania wizerunku swojego wspólnotowego wzoru (np. konsoli Nintendo Wii) przez podmioty produkujące własne akcesoria kompatybilne z jego sprzętem.źródło: Wikimedia Commons

W reklamie produktu można wykorzystać wizerunek cudzego zarejestrowanego wzoru przemysłowego, pod warunkiem że jest to uzasadnione np. objaśnianiem. Mieści się to wówczas w prawie do cytowania – uznał TSUE.

W wyroku z 27 września 2017 r. Trybunał Sprawiedliwości musiał rozstrzygnąć kwestię możliwości przedstawiania przez osobę trzecią cudzego wspólnotowego wzoru przemysłowego w celach handlowych, jeżeli osoba ta zamierza prowadzić sprzedaż akcesoriów do towarów nim oznaczonych. Zajął się też kwestią jurysdykcji sądów w sytuacji, gdy pozwane są dwie spółki mające siedziby w różnych krajach UE.

Powód, spółka Nintendo znana m.in. z gier Mario, Pokemon i FIFA, produkuje i sprzedaje konsole do gier wideo Wii. Jednocześnie jest właścicielem kilku zarejestrowanych wzorów wspólnotowych dotyczących akcesoriów do konsoli gier wideo Wii, czyli przedmiotów, które uatrakcyjniają korzystanie z systemu konsoli Wii, np. wtyczki lub kontrolery do konsoli.

Stroną pozwaną są dwa podmioty: BigBen Francja, która wytwarza i sprzedaje kontrolery i inne akcesoria kompatybilne z konsolą Wii za pośrednictwem własnej strony internetowej we Francji i Luksemburgu oraz dostarcza te produkty spółce BigBen Niemcy, która dystrybuuje je na obszarze Niemiec i Austrii. BigBen Niemcy przekazuje otrzymane przez konsumentów zamówienia do głównej siedziby we Francji, czyli tylko BigBen Francja dostarcza produkty, które w ocenie Nintendo mają naruszać prawo. Obie pozwane spółki używają również wizerunków produktów odpowiadających chronionym wzorom, których właścicielem jest Nintendo, w kontekście zgodnej z prawem sprzedaży – w tym do celów reklamowych – niektórych innych sprzedawanych przez nie produktów (niezastrzeżonych wzorami).


Pozostało 75% tekstu

Prenumerata wydania cyfrowego

Dziennika Gazety Prawnej
7,90 zł
cena za dwa dostępy
na pierwszy miesiąc,
kolejny miesiąc tylko 79 zł
Oferta autoodnawialna
KUPUJĘ

Pojedyncze wydanie cyfrowe

Dziennika Gazety Prawnej
4,92 zł
Płać:
KUPUJĘ
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Galerie

Polecane