statystyki

Dane biometryczne: O czym musi pamiętać firma, która chce wykorzystywać odcisk palca klienta?

autor: Magdalena Koniarska05.03.2017, 14:30
biometria, technologie

Przedsiębiorcy chcący korzystać z technologii biometrycznych muszą pamiętać przede wszystkim o dwóch rzeczach: podstawie przetwarzania danych i rejestracji zbioru danych.źródło: ShutterStock

PROBLEM: Przedsiębiorcy coraz chętniej wykorzystują dane biometryczne w systemach identyfikacji i autoryzacji klientów. Przykład? Niedawno jedna z sieci salonów fitness poinformowała, że we wszystkich swoich lokalach wprowadziła wejście na odcisk palca. Ale nie ona jedyna. Technologiczne nowinki przyciągają, zatem coraz więcej przedsiębiorców podąża za modą i oczekiwaniami klientów. W coraz większej liczbie klubów sportowych pojawiają się czy to szafki na odcisk palca, czy otwierane w ten sposób bramki. Niestety praktyka pokazuje, że nie unikają błędów. Nie zawsze wiedzą, że wprowadzając takie rozwiązania, muszą pamiętać o dopełnieniu obowiązków w zakresie ochrony danych osobowych. Jakie to są obowiązki, jakie warunki musi spełnić przedsiębiorca, który planuje wdrożyć u siebie tego typu rozwiązania?

Technologie biometrycznej identyfikacji i autoryzacji coraz szerzej wkraczają do naszego życia. Niewykorzystywanie ich w biznesie to w niektórych branżach strzał w stopę, ponieważ ich klienci idą z duchem czasu i oczekują tego samego od usługodawców. Klucz w tym, by działać mądrze, a przez to – skutecznie.

Jednak wdrażaniu rozwiązań opartych na danych biometrycznych wciąż towarzyszy wiele wątpliwości wynikających ze szczególnego charakteru takich danych oraz sposobów ich weryfikacji. Ten stan niepewności powstrzymuje niektórych przedsiębiorców przed inwestowaniem w tego typu środki.

Przedmiot ochrony

Pierwsze pytanie, które pojawia się w związku z biometrią, to kwestia, czy w ogóle mamy do czynienia z danymi osobowymi. Odpowiedź na to pytanie jest kluczowa, ponieważ od charakteru danych zależy to, czy musimy stosować wobec nich rygory wynikające z ustawy z 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych. (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 922; dalej: u.o.d.o.). Zdarza się bowiem, że podmioty korzystające z systemów polegających na biometrii funkcjonują w przekonaniu, iż owe dane– w sytuacji, gdy nie są bezpośrednio powiązane z takimi informacjami o osobie jak imię, nazwisko, adres itd. – nie stanowią danych osobowych.

W rzeczywistości jest inaczej. Zgodnie z treścią u.o.d.o. dane osobowe to wszelkie informacje dotyczące zidentyfikowanej lub możliwej do zidentyfikowania osoby fizycznej. Szczególną kategorią danych osobowych, choć niewymienioną wprost w u.o.d.o., są dane biometryczne. Ich przykłady to: odcisk palca, układ naczyń krwionośnych palca, głos, obraz tęczówki oka, obraz siatkówki oka, sposób chodzenia, siedzenia, geometria dłoni, termogram dłoni, owal twarzy, obraz rytmu serca.


Pozostało 79% tekstu

Prenumerata wydania cyfrowego

Dziennika Gazety Prawnej
9,80 zł
cena za dwa dostępy
na pierwszy miesiąc,
kolejny miesiąc tylko 79 zł
Oferta autoodnawialna
KUPUJĘ

Pojedyncze wydanie cyfrowe

Dziennika Gazety Prawnej
4,92 zł
Płać:
KUPUJĘ
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Galerie

Polecane