ikona lupy />
Marta Bazarnik adwokat / Dziennik Gazeta Prawna
Stosownie do art. 26 ustawy o samorządzie gminnym organem wykonawczym gminy jest wójt. Do jego zadań należy między innymi gospodarowanie mieniem komunalnym. W sytuacji radzenia sobie z sytuacją kryzysową nie można nie wspomnieć o art. 31b ustawy o samorządzie gminnym, który pozwala, by jeżeli w inny sposób nie można usunąć bezpośredniego niebezpieczeństwa dla życia ludzi lub dla mienia, wójt zarządził nawet ewakuację z obszarów bezpośrednio zagrożonych. Oczywiście chodzi tu swego rodzaju ostateczność, gdy w inny sposób władze gminy nie są w stanie zapewnić bezpieczeństwa mieszkańcom. Może to być zarówno atak terrorystyczny, powódź, susza, jak i ataki ostrych mrozów czy smog. Czy więc w przypadku ostrych przedłużających się mrozów bądź smogu możemy mówić o sytuacji kryzysowej? Wydaje się, że tak. Należy bowiem przez to rozumieć sytuację wpływającą negatywnie na poziom bezpieczeństwa ludzi, mienia lub środowiska, wywołującą znaczne ograniczenia w działaniu właściwych organów administracji publicznej.
Zarządzanie kryzysowe to działalność organów administracji publicznej będąca elementem kierowania bezpieczeństwem narodowym, która polega na zapobieganiu sytuacjom kryzysowym, przygotowaniu do przejmowania nad nimi kontroli w drodze zaplanowanych działań, reagowaniu w przypadku wystąpienia sytuacji kryzysowych, usuwaniu ich skutków oraz odtwarzaniu zasobów i infrastruktury krytycznej.
Do zadań wójta, burmistrza, prezydenta miasta w sprawach zarządzania kryzysowego należy kierowanie monitorowaniem, planowaniem, ale przede wszystkim reagowaniem i usuwaniem skutków zagrożeń na terenie gminy. Wójt może zatem podjąć wszelkie dopuszczalne prawem działania organizacyjne, które służyć będą ochronie zdrowia i ułatwią funkcjonowanie mieszkańcom, na przykład czasowo zamknąć szkoły czy przedszkola. Dotyczy to zarówno funkcjonowania samego urzędu gminy, godzin i zasad pracy, jak również wszelkich jednostek i służb mu podległych.
ⒸⓅ