1 Najpierw trzeba żądać naprawy lub wymiany

W sytuacji gdy towar konsumpcyjny jest niezgodny z umową, konsument musi w pierwszej kolejności żądać doprowadzenia go do stanu, jakiego oczekiwał. Może się to odbyć przez jego nieodpłatną naprawę albo wymianę towaru na nowy, który będzie wolny od wad. Jest to także równoznaczne ze zwrotem przez przedsiębiorcę kosztów demontażu, dostarczenia, robocizny, materiałów oraz ponownego zamontowania i uruchomienia, które poniósł.

W przypadku braku możliwości naprawy lub wymiany towaru, konsument może żądać obniżenia ceny albo zwrotu zapłaconych pieniędzy. Będzie to jednak możliwe dopiero wtedy, gdy naprawa albo wymiana są niemożliwe lub wymagają nadmiernych kosztów. O tym, czy takie koszty są nadmierne, decyduje wartość towaru zgodnego z umową oraz rodzaj i stopień stwierdzonej niezgodności. Podobna zasada będzie występowała w sytuacji, gdy sprzedawca nie zdoła uczynić zadość żądaniu wymiany (np. sprzęt systematycznie ulega awariom) lub naprawy w odpowiednim czasie lub gdy narażałoby to kupującego na znaczne niedogodności.

PRZYKŁAD

Sprzedawca ma obowiązek wymienić tylko wadliwy towar

Czytelnik kupił w sklepie sweter w złym rozmiarze. Sprzedawca nie chciał przyjąć go z powrotem ani wymienić na inny towar. Miał do tego prawo. Sprzedawca nie ma obowiązku przyjęcia z powrotem towaru, który nie ma żadnej wady. Nie musi również zamieniać nietrafionego zakupu na inny towar (chyba że zagwarantował to konsumentowi). W ramach reklamacji złożonej przez klienta ma jedynie obowiązek przyjęcia towaru, który ma jakąś wadę.

To jest tylko część artykułu. W pełnej wersji dowiesz się więcej na temat:

-Jak sprawdzić niezgodność towaru z umową

-Jak odzyskać pieniądze za kradzione auto

-Jak wymienić towar niezależnie od gwarancji

-Ile mamy lat na złożenie reklamacji

-Jak uważnie kupować w internecie

Zobacz pełną treść artykułu w e-wydaniu Dziennika Gazety Prawnej: 6 sposobów na odzyskanie pieniędzy za wadliwy towar.