Za projektem głosowało 287 posłów, przeciwko 5 a 129 wstrzymało się od głosu. Celem uchwalonej nowelizacji jest umożliwienie prowadzenia stacji kontroli pojazdów przez podmioty niebędące przedsiębiorcami, chodzi tu m.in. o szkoły, centra kształcenia, warsztaty szkolne.

Aktualnie obowiązujące przepisy prawne przewidują, iż prowadzenie stacji kontroli pojazdów stanowi działalność gospodarczą o charakterze regulowanym w rozumieniu przepisów ustawy o swobodzie działalności gospodarczej i wymaga uzyskania wpisu do rejestru przedsiębiorców prowadzących stacje kontroli pojazdów. Wśród podmiotów prowadzących stacje kontroli pojazdów są takie, które nie są przedsiębiorcami w myśl ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, a które w wyniku wchodzącej w życie 1 stycznia 2016 r. noweli tej ustawy nie będą mogły prowadzić dalej takiej działalności.

Z danych Transportowego Dozoru Technicznego, który wydaje poświadczenia zgodności wyposażenia i warunków lokalowych dla stacji kontroli pojazdów wynika, iż dla podmiotów niebędących przedsiębiorcami wydano ok. 163 poświadczeń - dotyczą one takich podmiotów jak: szkoły, straż pożarna, policja, wojsko, pogotowie ratunkowe, wojewódzkie ośrodki ruchu drogowego, Centrum Obsługi Kancelarii Prezydenta RP. Większość z tych poświadczeń (115 - PAP) zostało wydanych dla szkół, warsztatów szkolnych czy też centrum kształcenia praktycznego.

W odniesieniu do stacji kontroli pojazdów, które w chwili obecnej prowadzone są przez szkoły, centra kształcenia, warsztaty szkolne, itp. - jak wskazano w uzasadnieniu do noweli - "należy zauważyć", iż obecne przepisy prawne faktycznie uniemożliwiają rozwój zaplecza dydaktycznego szkół, a to zaplecze przygotowuje kadry na potrzeby pracowników stacji kontroli pojazdów, serwisów samochodowych, jak również całej branży motoryzacyjnej.

Stacje kontroli pojazdów, które obecnie funkcjonują, jako jeden z wydzielonych części szkoły są stacjami, które najczęściej istnieją już od kilkunastu lat, a w wielu przypadkach placówki te zdecydowały się na ich modernizację, która polegała na przebudowie budynku, wymianie wyposażenia kontrolno – pomiarowego. W większości przypadków nakłady na tego typu inwestycje pokrywane były jedynie w pewnej części ze środków placówki, natomiast w większym stopniu pokrywane były z różnego rodzaju dofinansowań m.in. z Unii Europejskiej lub z innych programów, np.: w zakresie dofinansowania rozwoju regionu.

Jak wskazali autorzy noweli brak możliwości po 31 grudnia 2015 r. dalszego prowadzenia działalności przez szkoły w zakresie stacji kontroli pojazdów i pozostawienie obecnie obowiązujących regulacji prawnych spowoduje, iż placówki, które korzystały z różnego rodzaju programów dofinansowujących, staną przed koniecznością zwrócenia otrzymanych pieniędzy.