statystyki

Gminy między młotem a kowadłem: Mają bat na reklamy, ale teraz będą też na nich zarabiać

autor: Monika Górecka-Czuryłło, PPŃ Górecka-Czuryłło08.04.2015, 10:26; Aktualizacja: 08.04.2015, 11:11
Warszawska Rotunda z banerami reklamowymi

Warszawska Rotunda z banerami reklamowymiźródło: Bloomberg

Samorządy, które do tej pory narzekały na zalew reklam na ich terenie, jeszcze w tym roku mogą całkowicie zmienić swoje podejście. Wszystko dlatego, że najprawdopodobniej zaczną zarabiać na obecności nośników reklamowych bowiem te zostaną uznane za budowle i tym samym opodatkowane podatkiem od nieruchomości. Także na samych reklamach na które będzie można nałożyć zupełnie nowa opłatę reklamową. Zostały one włączone przez parlament do katalogu danin lokalnych i zdaniem ekspertów mogą stanowić istotną pozycję w gminnych budżetach. Za wszystkie te zmiany odpowiada czekająca jeszcze na akceptacje Senatu i prezydenta tzw. ustawa krajobrazowa. Te same przepisy zachęcają jednocześnie do dbałości o czystość i przejrzystość krajobrazu. Gminy już mają dylemat co wybrać – pieniądze czy estetykę.

Reklama


Reklama


Nowa opłata

Na marcowym posiedzeniu Sejm zdecydował ustawą o zmianie niektórych ustaw w związku ze wzmocnieniem narzędzi ochrony krajobrazu (druki sejmowe nr 1525, 3207 i 3207-A, dalej: ustawa krajobrazowa) o wprowadzeniu do katalogu danin lokalnych w ustawie z 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (t.j. Dz.U. z 2014 r. poz. 849) opłaty od reklam. Będą nią objęte wszelkie nośniki reklamy obecne w przestrzeni publicznej. O wprowadzeniu, bądź nie, opłaty od reklam zdecyduje w drodze uchwały rada gminy.

Niezwykle trudno będzie reklamodawcy uniknąć opłaty. Zostanie nią objęta każda reklama umieszczona na zewnątrz budynków, o ile będzie widoczna z przestrzeni publicznej. Spod rygorów opłaty wyłączone zostaną szyldy, które są wywieszane np. przed wejściami do sklepów. Egzekucja opłaty będzie o tyle prosta, że skierowana do właścicieli lub użytkowników wieczystych nieruchomości, na których ulokowany jest nośnik reklamy, a nie do podmiotów, które się reklamują. W tym drugim przypadku trudniej byłoby wyegzekwować należność.


Pozostało jeszcze 83% treści

Czytaj wszystkie artykuły
Miesiąc 89,90 zł
Zamów abonament

Mam już kod SMS
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Zapoznaj się z regulaminem i kup licencję

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Prawo na co dzień

Galerie

Wyszukiwarka kancelarii

SzukajDodaj kancelarię

Polecane

Reklama