Radcowie prawni usankcjonowali w swoich zasadach etyki stan już dawno istniejący Precyzowane są zasady sponsoringu i rankingów kancelarii, tak aby nie naruszać godności zawodu Niedozwolone praktyki rynkowe i zasady konkurencji dotyczą także reklamy usług prawnych

  • Radcowie prawni usankcjonowali w swoich zasadach etyki stan już dawno istniejący
  • Precyzowane są zasady sponsoringu i rankingów kancelarii, tak aby nie naruszać godności zawodu
  • Niedozwolone praktyki rynkowe i zasady konkurencji dotyczą także reklamy usług prawnych
Radcowie prawni mogą już śmielej się reklamować i brać udział w rankingach zamieszczanych w prasie. W mniejszych miastach pojawiły się pierwsze ogłoszenia zachęcające do korzystania z porad prawnych. Czy zaleją nas płatne ogłoszenia kancelarii w radiu i telewizji? Radcowie uspokajają, że do tego nie dojdzie, gdyż granicą dozwolonej działalności promocyjnej są nie tylko przepisy prawa, ale także dobre obyczaje, godność zawodu, unikanie konfliktu interesów i zachowanie poufności.
Co jest zakazane
Od stycznia, gdy weszły w życie nowe zasady etyki radców prawnych, zmieniła się technika regulacji usług prawniczych.
- Do tej pory dozwolone było wszystko, co jest wyraźnie wskazane, a teraz dozwolone jest wszystko, co nie jest wyraźnie zakazane - tłumaczy Maciej Bobrowicz, prezes Krajowej Rady Radców Prawnych.
- Zmienione zasady etyki dają większe możliwości działań marketingowych. Usankcjonowano tym samym stan, który już istniał, rozluźniono jedynie gorset deontologiczny - twierdzi Jakub Szymczak, dyrektor departamentu marketingu i PR z kancelarii BSO Prawo & Podatki.
- Są jednak granice dozwolonego działania prawników. Nikt nie będzie wykupywał billboardów w celu zareklamowania swoich usług prawniczych, gdyż w ten sposób nie trafi się do grupy klientów, na których kancelarii najbardziej zależy - wyjaśnia dyr. Szymczak.
- Jeśli jakieś działanie będzie na granicy dobrego smaku, to jest to sprzeczne z dobrymi obyczajami, np. praktyki amerykańskie nagabywania pacjentów w szpitalach, aby podpisali pełnomocnictwo do reprezentowania klienta. Klient w takiej sytuacji nie umie ocenić składanej propozycji, nie jest asertywny - mówi Sławomir Ciupa z Kancelarii Ciupa Sobol i Wspólnicy.
Reklama nieskuteczna
- Generalnie wielkie międzynarodowe firmy prawnicze nie reklamują swoich usług prawnych - twierdzi Rychard Grove, dyrektor ds. marketingu kancelarii Allen& Overy. Z punktu widzenia efektywności marketingowej reklama nie jest właściwą formą pozyskiwania klientów.
- Na pewno niezgodna z godnością zawodową będzie reklama kancelarii umieszczona na środkach transportu miejskiego - tłumaczy przykład Zenon Klatka, poprzedni prezes samorządu radcowskiego.
- Ale podawanie życiorysu zawodowego w prasie czy płatne ogłoszenie o zmianach w składzie kancelarii jest dozwolone - dodaje Zenon Klatka.
Rankingi
Dzięki uchwale Krajowej Rady Radców Prawnych z 25 stycznia wyjaśniła się też sprawa udziału radców w rankingach. Ich udział w rankingu uzależniony jest od spełnienia łącznie trzech warunków: organizator publicznie musi ogłosić, że taki ranking prowadzi, ustalić warunki uczestnictwa oraz sprecyzować kryteria klasyfikacji uczestników. Ranking tworzony na podstawie liczby prawników może uwzględniać wyłącznie osoby z wykształceniem prawniczym oraz prawników stale, a nie jednorazowo współpracujących z kancelarią.
- Kryteria rankingu muszą być obiektywne, powinny zapewnić poufność. Niestety w Polsce są robione z pozycji kancelarii, a nie klienta - twierdzi Sławomir Ciupa.
W zmodyfikowanym kodeksie etyki znalazła się również zapowiedź przyzwolenia na sponsoring. Jednak Krajowa Rada Radców Prawnych musi w tej sprawie podjąć uchwałę precyzującą warunki udziału w tej formie marketingu - mówi radca prawny Zenon Klatka.
Sponsoring
- Sponsoring stał się działalnością dozwoloną i najczęściej są to działania pro publico bono. Zakres imprez sponsorowanych zależy od misji i wizji konkretnej kancelarii - mówi Jakub Szymczak.
- My najchętniej włączymy się w takie konferencje i seminaria jak Dni edukacji prawniczej czy Nauka dla biznesu - dodaje.
Zdaniem mecenasa Ciupy, sponsoring musi wyjść z podziemia, aby był w cywilizowany sposób uregulowany, aby pomógł pozycjonować prawników w odbiorze społecznym. Racjonalny sponsoring może poprawić wizerunek korporacji prawniczych, jeśli będą one wspierać imprezy charytatywne.
Co to jest marketing
Radcowie prawni dokonali wyraźnego rozróżnienia między tym, co się nazywa pozyskiwaniem, a tym, co się nazywa poszukiwaniem klienta.
- Poszukiwanie jest marketingiem, a pozyskiwanie jest sprzedażą usług - wyjaśnia Sławomir Ciupa, współtwórca nowych zasad etyki.
- Marketingiem jest to, co nie zmierza do pozyskania konkretnego klienta. Jest to swego rodzaju orientacja na klienta, wejście w jego świadomość, zastanowienie się, czego on oczekuje, czego się boi, co go niepokoi, i przedstawienie mu odpowiednich propozycji. I nie chodzi tu o złożenie konkretnej propozycji, aby udzielił nam zlecenia - tłumaczy Sławomir Ciupa.
- Marketingiem jest informowanie o tym, że kancelaria jest na rynku, ma specjalizację o określonym profilu. Jest to także proces edukacji klienta - tłumaczą prawnicy.
Prawnicy mogą też uświadomić klientowi, jakie problemy go czekają w przyszłości, jeśli nie dokona pewnych działań.
- Przekaz marketingowy ma przeprowadzić klienta przez skomplikowany świat prawa - dodają.
SZERSZA PERSPEKTYWA
W Wielkiej Brytanii reklama usług prawnych nie jest zakazana, lecz rzadko się ją stosuje z powodu małej skuteczności. Kilka lat temu była zorganizowana telewizyjna kampania wizerunkowa My solicitor, my hero - zadowoleni klienci mówili o prawniczych usługach, jak o dobrym wybielaczu plam. W Niemczech obowiązują zasady etyki wyznaczone przez godność zawodu. Czasopismo Juve Awards prowadzie rankingi w wielu dziedzinach i grupach tematycznych.
1-4 proc. budżetu firmy prawnicze wydają na marketing swoich usług
KATARZYNA ŻACZKIEWICZ
ikona lupy />
Promowanie usług przez radców prawnych / DGP