Do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumenta od roku 2004 wpłynęło 349 powiadomień o produktach niebezpiecznych. Najczęściej są to źle zmontowane części samochodowe, lub elementy zabawek zawierające niebezpieczne substancje.
Produkty dostępne w sprzedaży muszą przede wszystkim spełniać wymogi bezpieczeństwa. W przypadku zabawek czy urządzeń elektrycznych – w tym sprzętu elektronicznego i AGD, istnieją bardzo szczegółowe regulacje –dyrektywy nowego podejścia. Zawierają one wymagania związane nie tylko z bezpieczeństwem, ale również zdrowiem, ochroną konsumenta oraz ochroną środowiska. Do wszystkich innych wyrobów, dla których brak jest oddzielnych przepisów, stosuje się ustawę o ogólnym bezpieczeństwie produktów.
Od 1 maja 2004 roku przedsiębiorcy mają obowiązek informowania Prezesa UOKiK w przypadku, kiedy korzystanie z produktu wprowadzonego przez nich na rynek może wiązać się dla konsumenta z niebezpieczeństwem.
Liczba tych zgłoszeń z roku na rok wzrasta. W 2004 roku było ich 15, w 2005 – 34, w 2006 – 51, w 2007 – 108, w 2008 – 104, a od początku 2009 – już 37.
Najczęściej dotyczą wad samochodów, poza tym m.in.: motocykli, zabawek, sprzętu AGD, artykułów oświetleniowych, ubrań, baterii, artykułów dla dzieci.
Przedsiębiorca, który wie, że jego produkt jest niebezpieczny musi bezzwłocznie poinformować o tym Urząd. W formularzy zgłoszeniowym powinny znaleźć się w szczególności:
-informacje pozwalające na identyfikację produktu,
-dane producenta/podmiotu odpowiedzialnego za wprowadzenie do obrotu oraz dystrybucję,
-opis zagrożenia oraz liczbę produktów wprowadzonych na rynek,
-liczbę i skutki wypadków powstałych w wyniku użytkowania produktu, jeśli miały miejsce,
-opis i efekty działań podjętych przez przedsiębiorcę w celu eliminacji zagrożeń.
Poza zgłoszeniem tego faktu do UOKiK przedsiębiorca musi podjąć działania mające w efekcie wyeliminować zagrożenie
Przedsiębiorca, który uzyskał informację, że produkt wprowadzony przez niego na rynek nie jest bezpieczny i nie powiadomił o tym Prezesa UOKiK, naraża się na sankcje finansowe. Kara nakładana przez Prezesa UOKiK na podstawie ustawy o ogólnym bezpieczeństwie produktów to nawet 100 tys. zł
Jeżeli konsument poniesie szkodę w związku z użytkowaniem produktu niebezpiecznego, może wystąpić do przedsiębiorcy, który wprowadził produkt na rynek, o odszkodowanie. Konsument nie musi udowadniać winy przedsiębiorcy, konieczne jest natomiast wykazanie związku między poniesioną szkodą i faktem, że produkt był niebezpieczny. Doniesienie o wyrobie niebezpiecznym można również przekazać do UOKiK.
UOKiK/AS
Zobacz także: