W dniu 3 lipca 2012 r. Trybunał Konstytucyjny rozpozna wniosek Prezydenta RP dotyczący niektórych przepisów nowelizujących ustawę o zarządzaniu kryzysowym.

Prezydent RP kwestionuje zgodność z konstytucją niektórych przepisów ustawy z dnia 17 lipca 2009 r. o zmianie ustawy o zarządzaniu kryzysowym.

Pierwszy zarzut dotyczy udziału Prezydenta w procedurach tworzenia Krajowego Planu Zarządzania Kryzysowego, Raportu o zagrożeniach bezpieczeństwa narodowego, Narodowego Programem Ochrony Infrastruktury Krytycznej oraz wprowadzania stopni alarmowych w przypadku zagrożenia atakiem o charakterze terrorystycznym lub sabotażowym.

Zobacz: TK: Wysokość opłaty za pobyt w izbie wytrzeźwień niekonstytucyjna

Wnioskodawca zarzuca kwestionowanym przepisom, że w ramach prac nad powyższymi dokumentami, nie przewidują obowiązku przeprowadzania konsultacji z Prezydentem, co powoduje naruszenie zasady współdziałania władz, a także art. 2 i art. 126 ust. 1 i 2 konstytucji.

Kolejne zarzuty dotyczą formy prawnej w jakiej Rada Ministrów przyjmuje Raport o zagrożeniach bezpieczeństwa narodowego oraz Narodowy Program Ochrony Infrastruktury Krytycznej. Zdaniem wnioskodawcy, dokumenty te powinny być przyjmowane w formie aktu prawa powszechnie obowiązującego a nie uchwały Rady Ministrów.

Zobacz:TK: Postanowienie oddalające wniosek o wyłączenie komornika nie może być zaskarżone

Prezydent kwestionuje również przepis, zgodnie z którym dyrektor Rządowego Centrum Bezpieczeństwa informuje właścicieli i posiadaczy o ujęciu ich mienia w wykazie infrastruktury krytycznej. W ocenie wnioskodawcy, przewidziana forma informowania jest niewystarczająca i powinna zostać zastąpiona formą decyzji administracyjnej.

PS/źródło:TK

Zobacz także:

TK: Przedawnienie nie jest konstytucyjnie chronionym prawem podmiotowym podatnika

TK: Miesięczny termin na powołanie sędziego niekonstytucyjny